Tuesday, December 19, 2017

3 Penjara 'Neraka' Paling Menakutkan Di Asia


Sebut pasal penjara tentunya anda membayangkan keadaan lorong-lorong gelap, berjeriji besi, keadaan simen dan bau yang hapak.

Penjara ni boleh jadi tempat yang baik atau buruk, adanya institusi ini untuk mengasingkan penjenayah dari orang ramai namun dalam masa yang sama mereka juga boleh dijadikan tempat buat 'orang baik' dan menjadi musuh negara.

Selalunya penjara adalah tempat di mana para sistem keadilan dan menguatkuasakan undang-undang dengan menghukum penjenayah.

Bagaimanapun, terdapat penjara yang menjadi neraka dunia apabila kebebasan dihadkan dan hak asasi manusia seolah-olah tidak wujud di situ. Terdapat tiga 'neraka dunia' terdapat di Asia.

1. Kem 22, Korea Utara

3 Penjara Paling Menakutkan Di Asia

Kem Konsenstrasi Hoeryong yang juga dikenali sebagai Kem 22 terletak di kawasan terpencil di situ dan dikatakan tempat paling dahsyat di dunia.

Diuruskan oleh pemerintahan diktator komunis, sebahagian besar banduan di sana adalah tahanan politik (selalunya tidak bersalah) yang dilabelkan sebagai musuh politik.

Mengikut peraturan Korea Utara, seluruh anggota keluarga akan dipenjarakan termasuklah kanak-kanak, ada juga yang dijatuhkan hukuman hingga tiga generasi, ada di antara mereka diseksa, menjadi buruh paksa dan juga bahan eksperimen perubatan.

2. Pusat Transplan Tentera China (Pengamal Falun Gong)

3 Penjara Paling Menakutkan Di Asia

Secara teknikalnya, pusat ini bukanlah penjara namun di sinilah ribuan banduan menemui maut secara rahsia.

Sekitar tahun 2000, individu-individu yang dianggap Parti Komunis China sebagai ancaman adalah pengamal Falun Gong yang hanyalah orang biasa yang mengamalkan meditasi dan nilai-nilai tradisional.

Mereka ini sering kali ditangkap dan dihantar ke pusat-pusat tahanan sebelum menjadi 'bank organ hidup' kepada hospital ketenteraan. Berdasarkan bukti, seramai 1.5 juta tahanan telah dibunuh di pusat tersebut.

3. Kem Buruh Masanjia, China

3 Penjara Paling Menakutkan Di Asia

Terletak berhampiran Shenyang, Wiliyah Liaoning di China, kem ini mungkin adalah penjara paling mengerikan di dunia dengan kaedah penyeksaan yang brutal, buruh hamba dan juga keadaan kehidupan neraka.

Sejak tahun 1999, banyak tahanan agama, pengamal falun gong sering ditahan tanpa sebarang perbicaraan.

Kaedah penyeksaan kejam digunakan kepada tahanan memaksa mereka melepaskan kepercayaan dengan cara seperti baton kejutan elektrik, tergantung dari siling, seksaan bangku dan katil, ubat-ubatan merosakkan saraf, pengasingan, pemerkosaan dan lain-lain lagi.

tidak cukup itu, pengamal falun gong juga secara sistematik diuji darah dan dijadikan bank penderma hidup sebelum dihantar ke pusat transplan untuk dibunuh.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Penjara Paling Mesra Dan Mewah Di Dunia

sumber: sinarharian

2 comments

  1. Nampak dari luar mcm tak ada apa, tapi dalamnya hanya tuhan jua yg tahu...

    ReplyDelete
  2. dua di china satu di korea wah bagaimana ya di dalamnya apa lebih sadis dari kamp nazi jaman perang dunia dulu

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon