Tuesday, November 07, 2017

Tragedi ‘Bandar Hantu’ Villa Epecuen Argentina


Paul Novak memperlahankan kayuhan basikal setibanya dia di jeti yang menghadap Lagun Epecuen, Argentina. Pandangan matanya dilontarkan ke dada langit yang terpampang luas.

Bandar Hantu Villa Epecuen

Lelaki berusia 87 tahun itu adalah satu-satunya orang yang tinggal di Epecuen, kira-kira 500 kilometer dari barat daya Buenos Aires. Ini kerana, lokasi termasuk jeti tempat kakinya berdiri pernah tenggelam ke dasar lagun suatu ketika dahulu.

“Ini sahaja yang masih tinggal,” katanya sambil menunjukkan ke arah pokok-pokok kering tanpa daun, rumah-rumah tinggal dan bangkai kenderaan berkarat di sekelilingnya.

Villa Epecuen yang pernah tenggelam pada kedalaman kira-kira 10 meter, muncul semula pada tahun 2009 selepas 32 tahun ‘menghilang’.

Penempatan di Villa Epecuen bermula lewat abad ke-19. Penduduk dan pengunjung pertama dikatakan mula mendirikan khemah di sepanjang pantai untuk menikmati aktiviti di kawasan tersebut.

Bandar Hantu Villa Epecuen - Paul Novak

Bermula daripada perkampungan gunung yang lengang, Villa Epecuen berubah kepada resort pelancongan yang sibuk.

Tidak lama kemudian, lokasi pelancongan itu berubah kepada tarikan pelancongan antarabangsa dari seluruh Amerika Syarikat dan dunia.

Menjelang tahun 1960, bilangan pelancong yang berkunjung ke Villa Epecuen mencecah 25,000 orang setahun, sekali gus menjadikan ia sebagai lokasi pelancongan yang sangat popular, manakala bilangan penduduk pula dicatatkan mencecah 5,000 orang pada tahun 1970-an.

Kegiatan ekonomi melibatkan hotel, penginapan asrama, spa, kedai-kedai dan muzium melibatkan 300 perniagaan pula dikatakan berkembang dengan pesat.

Zaman kegemilangan Villa Epecuen pudar apabila musim hujan berlaku untuk tempoh masa panjang yang melimpahkan lebih banyak air ke kawasan bukit bukau di sekelilingnya, menyebabkan Villa Epecuen ditenggelami sedikit demi sedikit.

Pada 10 November 1985, air hujan yang turun di sekitar Empangan Lago Epecuen dilaporkan menenggelamkan bandar tersebut hingga kedalaman 1.2 meter, sekaligus memaksa penduduknya berpindah sedikit demi sedikit keluar dari pusat pelancongan terbabit.

Mengimbau semula kejadian itu, Novak memberitahu, musim sejuk yang disertai ribut dan hujan lebat luar biasa tanpa henti melanda selama berbulan-bulan lamanya hingga empangan tasik air masin itu pecah dan melimpah ke kawasan tanah rata sekali gus mengakibatkan banjir besar.

“Saya sempat menyelamatkan diri dan haiwan ternakan ke kawasan kampung di tanah tinggi berhampiran,” katanya yang berumur 60 tahun ketika sebahagian bandar tersebut tenggelam.

Lelaki Paling Sepi

Tragedi ‘Bandar Hantu’ Villa Epecuen Argentina

Seorang lagi penduduk, Norma Berg, 52, berkata, banjir yang semakin buruk memaksa dia sekeluarga berpindah ke tempat yang lebih selamat.

“Saya ada beberapa ekor binatang peliharaan dan ia melarikan diri beberapa hari sebelum banjir. Saya fikir haiwan tersebut sudah mengetahui ada sesuatu yang buruk bakal berlaku,” ceritanya.

Dalam masa beberapa minggu, banjir semakin buruk dan paras air semakin tinggi hingga memaksa kira-kira 1,500 orang penduduk di situ meninggalkan rumah serta harta benda bagi menyelamatkan diri mereka ke Carhue, kira-kira lima kilometer dari Epecuen.

Berg yang berusia 19 tahun ketika kejadian itu berlaku memberitahu, air meningkat kira-kira satu sentimeter setiap jam.

“Apabila air mencecah paras buku lali, kami mengemas barang untuk menyelamatkan diri. Mujur kami sempat keluar dari Epecuen kerana dalam tempoh dua minggu, paras air sudah mencecah tiga meter,” tambahnya.

Menjelang tahun 1993, banjir yang berlanjutan dikatakan menenggelamkan bandar tersebut sehingga 10 meter.

Bagaimanapun, sejak 2009, paras air semakin menurun dan banjir mula reda. Villa Epecuen yang tenggelam mula memperlihatkan sedikit demi sedikit sisa-sisa bangunan, pepohon mati, logam-logam berkarat dan tengkorak yang terkeluar daripada kubur kesan hakisan air garam.

Pada tahun 1997, kira-kira 20 tahun selepas kejadian tersebut, Novak kembali ke Epecuen yang sebahagiannya masih tenggelam.

“Saya kembali dan memulakan hidup di sini secara bersendirian sejak lima tahun lalu. Hanya saya seorang di sini sepanjang hari, setiap hari,” ujarnya.

Ambil iktibar

Bandar Hantu Villa Epecuen

Dia menghabiskan masa mengelilingi ‘bandar hantu itu’ dengan menaiki basikal selain membawa anjing peliharaannya, Chorno bersiar-siar.

Memandangkan Novak merupakan satu-satunya penghuni di Epecuen, dia mendapat jolokan Lelaki Paling Sepi di Argentina.

Cucu Novak, Christian, akan datang melawatnya setiap hari dengan membawakan makanan dan membantu menguruskan haiwan ternakannya.

“Adik-beradik saya terkejut dengan keputusan saya untuk kembali ke sini. Isteri saya juga tidak mahu ikut berpindah, jadi kami tinggal berasingan.

“Tempat ini meninggalkan banyak memori buat saya. Di sinilah saya membesar, bersekolah, menghabiskan zaman remaja dan membina keluarga,” katanya.

Biarpun air sudah surut sejak lapan tahun lalu, bandar yang ditinggalkan tidak berpenghuni itu tidak pernah dibina dan dibangunkan semula.

“Saya kecewa kerana menyangka ada pihak yang akan membangunkan bandar ini memandangkan ia pernah popular suatu ketika dahulu tetapi tiada orang yang mahu berbuat demikian,” kata Novak.

Tasik air masin di Epecuen menjadi antara tarikan kerana mempunyai tahap garam kedua tertinggi di dunia selepas Laut Mati dan 10 kali lebih tinggi daripada mana-mana lautan menjadikan apa-apa objek boleh terapung dengan mudah.

Kuasa terapeutik yang terdapat pada tasik itu menjadi terkenal selama beberapa abad. Ia menjadi tumpuan kerana dikatakan boleh menyembuhkan penyakit sendi, penyakit kulit, anemia, kencing manis dan kemurungan.

“Ramai pelancong suka datang ke sini kerana mahu merasai pengalaman seolah-olah terapung di atas laut seperti di Laut Mati. Bagaimanapun, hari ini, rata-rata pengunjung mahu menyaksikan kemusnahan akibat malapetaka dahsyat ini,” tambah Novak.

Sementara itu, seorang pengusaha hotel di Epecuen, Carlos Ruben Besagonill, 53, berkata, semua pihak wajar mengambil iktibar dan pengajaran di atas kejadian itu.

“Pengurusan air yang betul perlu diambil kira jika bandar ini mahu dibangunkan semula. Semua bentuk pembinaan termasuklah hotel, vila dan resort sebaik-baiknya dibina jauh daripada pantai atau tebing tasik bagi mengelakkan kejadian serupa.

“Bagi saya, ada perkara yang boleh diperbaiki, namun pengalaman dan memori di sini tidak boleh diganti,” ujarnya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Kisah 'Bandar Hantu' Bannack Montana

sumber: kosmo

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon