Saturday, November 04, 2017

Sakit Mental Bukan Bermakna Gila

Loading...

Ramai yang menganggap bahawa sakit mental bererti gila atau tidak waras walhal, pesakit mental tidak semestinya gila. Gila itu hanyalah definisi falasi setiap orang yang tidak kenal erti sebenar sakit mental.

Sakit Mental

Apabila seseorang mempunyai penyakit mental, bermakna dia mengalami gangguan pada fungsi otak dan itu sangat menjejaskan proses pemikiran, perasaan dan tingkah-lakunya.

Sakit mental atau dalam bahasa lain adalah masalah psikologi, kerap berlaku dalam masyarakat yang terdedah dengan pelbagai jenis tekanan.

Menurut pakar, stress adalah punca kepada bermula pelbagai jenis masalah mental lain seperti kemurungan, anzieti bahkan boleh menyebabkan schizophrenia.

60 peratus tekanan berlaku di tempat kerja. Selebihnya berpunca daripada masalah dengan pasangan dan pengambilan ubat yang tidak terkawal.

Rata-rata kes yang dirujuk pada pakar adalah schizophrenia dan kemurungan. Secara puratanya, 2000 kes baharu yang dicatatakan setiap tahun.

Selain itu, terdapat juga masalah psikologi lain seperti OCD, Autism, Trauma dan banyak lagi pecahan masalah psikologi yang bertunjangkan 2 kategori iaitu psikosis dan neurosis.

Namun berapa ramaikah dalam kalangan kita sedar akan impak masalah psikologi ini?

Ramai dalam kalangan kita tidak sedar akan bahaya masalah sakit mental dan ramai yang bengantung pada ubat untuk menghilangkan masalah psikologi ini.

Satu realiti yang kita perlu sedar, masalah psikologi ini tiada ubatnya. Perkara yang membantu masalah ini berkurang atau terkawal adalah terapi, intervensi dan sokongan moral masyarakat sekeliling.

Jom jumpa pakar untuk pastikan kita bebas daripada masalah psikologi yang serius.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Waswas, Penyakit Pada Akal Manusia Dari Bisikan Syaitan

sumber: mynewshub

1 comments so far

Bahaya stress melampau ni SP. Elakkan diri dari stres..lakukan kerja ikut daya upaya. Bukan paksa diri. InshaAllah akan tenang dan damai..

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon