Thursday, November 30, 2017

Jalan Pintas Rawang Jambatan Tertinggi Di Malaysia


Jalan Pintas Rawang (Rawang Bypass) mencatatkan sejarah sebagai jambatan paling tinggi di Malaysia dan kini mula dibuka kepada orang ramai untuk melaluinya.

Jalan Pintas Rawang Jambatan Tertinggi Di Malaysia

Jalan Pintas Rawang sepanjang sembilan kilometer adalah mercu tanda terbaharu Malaysia apabila mempunyai ketinggian 58.2 meter dari aras tanah.

Keunikan Jalan Pintas Rawang ialah pembinaan struktur tiangnya yang diiktiraf tertinggi di Malaysia sehingga membolehkan pemandu merasakan seperti membelah kabus terutamanya pada waktu pagi.

Pemandu turut berpeluang menikmati pemandangan panorama yang cantik di sekitar Rawang.

Lebuh raya Jalan Pintas Rawang sepanjang 23 kilometer ini merupakan jalan pintas yang menghubungkan Rawang ke Serendah bagi mengatasi kesesakan melampau di Bandar Rawang.

Lebih hebat lagi, lebuh raya Jalan Pintas Rawang ini direka oleh arkitek tempatan, Tuan Haji Radzali Mokhtar.

Menurut sumber dari Jabatan Kerja Raya (JKR), Rawang Bypass dibina secara bengkang-bengkuk bagi meminimakan impak terhadap ekosistem Taman Warisan Negeri Selangor.

Laluan dengan jambatan paling tinggi ini dibina merentasi kawasan hutan tebal yang merupakan habitat pokok Giam Kanching, sejenis spesis pokok unik yang tidak terdapat di mana-mana hutan di seluruh dunia.

Jalan Pintas Rawang Jambatan Tertinggi Di Malaysia

Disebabkan itu, setiap batang pokok ialah khazanah negara yang perlu diselamatkan dan dijaga sehabis baik daripada ditebang.

Pembinaan jalan pintas Rawang Bypass mampu memendekkan waktu perjalanan di waktu puncak dari 2 jam kepada 30 minit sahaja!

Sebenarnya, pembinaan lebuh raya jalan pintas Rawang ini terpaksa ditangguhkan selama 2,132 hari (hampir enam tahun) berikutan prosedur kerja dan proses pihak ketiga yang berada di luar bidang kuasa JKR.

Projek Jalan Pintas rawang yang diluluskan di bawah Rancangan Malaysia ke-9 (RMK9) ini sepatutnya siap dibina pada tahun 2008.

Projek pembinaan lebuh raya empat lorong Jalan Pintas Rawang ini bermula pada 16 Julai 2005 dan dijangka siap pada 12 Januari 2008 dengan kos permulaan RM203.47 juta.

Bagaimanapun, beberapa Perjanjian Tambahan ditandatangani termasuk peruntukan khas untuk perubahan harga tenaga kerja kejuruteraan awam, mekanikal dan elektrikal telah memanjangkan projek dari 15 Disember 2011 hingga 17 April 2015 dengan kos tambahan sebanyak RM390 juta.

Jalan Pintas Rawang Jambatan Tertinggi Di Malaysia

Pemanduan di Rawang Bypass bakal memberi pengalaman yang unik kepada pengguna jalan raya apabila berada separas puncak pokok atau lebih tinggi.

Selain itu, pengguna Jalan Pintas Rawang juga akan melaui bawah talian kabel pencawang elektrik.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: says

2 comments

  1. Terbaik artikel ni...baguih jgak buka rawang ni

    ReplyDelete
  2. Aku dah naik dah rawang by-pass ni pada 28 November baru ni, gayat juga bila berhenti kat tengah-tengah. Jangan le ada sesapa buat tempat "bunuh diri" pulak.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon