Thursday, November 09, 2017

10 Fakta Menarik Tentang Kentut Manusia


Kentut. Bila cakap soal kentut saja mesti ramai yang tak suka sebab busuk, tak ada adab bila kentut dan macam-macam lagi.

10 Fakta Menarik Tentang Kentut Manusia

Untuk pengetahuan anda semua, kentut datang dari dalam usus. Didalam usus terdapat gas yang berasal dari udara dan oksigen yang kita hirup atau telan.

Jadi, kalau banyak bakteria yang tidak baik didalam usus, makin berbaulah kentut anda tu. Tapi, janganlah pula anda menganggap kentut itu satu perbuatan yang jijik kerana ia adalah bagus untuk kesihatan.

Berikut adalah 10 fakta paling menarik tentang kentut manusia.

1. Hanya 1% je daripada gas kentut yang dikeluarkan, yang mempunyai bau busuk. 99% yang selebihnya adalah odourless! 1% tersebut adalah sulfurous. Cis, kongasam kau sulfurous!

2. Secara purata, manusia normal akan kentut 14 kali sehari. Sama ada dalam keadaan sedar ataupun tidak.

3. Pengambilan makanan yang ber”angin” seperti cauliflower, kobis, kekacang, broccoli, dan gandum akan buat badan produce lebih banyak gas/kentut. Makanan yang mengandungi Fructose (sejenis gula dalam buah/susu) juga akan menyebabkan banyak gas. Itu yang sampai tahap kentut dalam setiap rakaat solat tapi taknak mengaku.

4. Daging, telur dan bawang mengandungi kandungan sulfur yang tinggi, menyebabkan kentut lebih berbau puaka daripada biasa.

5. Kentut adalah bahan flammable atau mudah terbakar. Jadi, jangan kentut di tepi unggun api.

6. Eat smaller meals, stay calm, dan exercise frequently akan bantu badan dan minda mengawal pengeluaran kentut dengan lebih baik. Hiargh!

7. Kepelbagaian bunyi kentut adalah disebabkan oleh jumlah kandungan gas, the force at which it is expelled, and the tightness of the sphincter muscles (otot di saluran tersebut ).

8. Tahan kentut tidak membahayakan kesihatan, tapi boleh menyebabkan kekejangan dan tidak selesa pada perut.

9. Kaum wanita lebih sensitive tentang kentut di tempat awam, kerana kentut wanita sebenarnya mengandungi hydrogen sulfide yang lebih tinggi (lebih berbau), berbanding kentut lelaki.

10. Banyak kajian dijalankan untuk menghasilkan pills yang boleh menukarkan bau kentut kepada bau coklat, rose dan berries. Omgggg nak!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: siraplimau

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon