Sunday, October 22, 2017

Sambutan Hari Kesedaran Kegagapan Antarabangsa


Sambutan Hari Kesedaran Kegagapan Antarabangsa, International Stuttering Awareness Day (ISAD) disambut pada 22 Oktober setiap tahun dan telah ditetapkan bermula pada tahun 1998.

Stuttering Awareness Day

Hari Kesedaran Kegagapan Antarabangsa ini bertujuan untuk meningkatkan kesedaran orang ramai tentang berjuta-juta orang, bahawa satu peratus daripada populasi dunia mempunyai gangguan pengucapan gagap, juga dikenali sebagai stammering.

Ketika sambutan hari ini, persidangan dalam talian turut dijalankan setiap tahun dari 1 hingga 22 Oktober, disasarkan kepada individu yang mempunyai masalah gagap bersama ahli patologi bahasa.

Malah, persidangan yang diadakan setiap tahun sejak tahun 1998, semuanya masih boleh didapati secara dalam talian.

Ia juga termasuk acara kesedaran awam, kempen media, aktiviti pendidikan dan sumber dalam talian.

Dalam satu artikel yang diterbitkan dalam majalah Care Community sempena sambutan Hari Kesedaran Gagap Antarabangsa, Irina Papencheva dari Persatuan Gagap Bulgaria dan Phil Madden dari Persatuan Penyedia Perkhidmatan Eropah untuk Orang Kurang Upaya, menuntut permulaan yang baru dalam sikap terhadap individu gagap, mengatakan bahawa "setiap orang mempunyai tanggungjawab untuk menyedari, menjadi sensitif dalam perbualan dan memahami bahawa gagap bukan perkara lucu.

Selamat menyambut Hari Kesedaran Kegagapan Antarabangsa.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon