Thursday, October 05, 2017

Sambutan Hari Guru Sedunia, World Teacher's Day


Sambutan Hari Guru Sedunia, World Teacher's Day disambut pada 5 Oktober setiap tahun sejak tahun 1994 untuk memberikan sokongan kepada guru di seluruh dunia dan meyakinkan mereka bahawa masa depan generasi akan datang bakal ditentukan oleh peranan guru.

Hari Guru

Hari Guru Sedunia boleh dimaknai sebagai pemahaman, kepedulian dan apresiasi yang ditampilkan terhadap peranan penting guru, iaitu menjalankan transmisi ilmu pengetahuan dalam membangunkan generasi muda.

Guru harus diberi penghargaan sebagai langkah penting untuk menuju kepada suatu sistem pendidikan yang berkualiti dan masyarakat yang berilmu.

Persatuan Pendidikan Antarabangsa (EI) (kesatuan global yang mewakili profesional pendidikan di seluruh dunia) sangat percaya bahawa sambutan Hari Guru Sedunia harus diiktiraf di peringkat antarabangsa dan dirayakan di seluruh dunia.

EI juga percaya bahawa prinsip-prinsip Rekomendasi 1966 dan 1997 perlu dipertimbangkan untuk dilaksanakan di semua negara.

Lebih dari 100 negara telah menyertai sambutan Hari Guru Dunia dengan lebih 400 organisasi anggota telah menyumbang kepada pengiktirafan ini.

Setiap tahun, EI melancarkan kempen kesedaran awam untuk menyerlahkan sumbangan profesion perguruan.

UNESCO

UNESCO mengumumkan 5 Oktober sebagai Hari Guru Sedunia pada tahun 1994, meraikan langkah besar yang dibuat untuk guru pada 5 Oktober 1966, ketika persidangan antara kerajaan yang diadakan oleh UNESCO di Paris dengan kerjasama bersama UNESCO dan ILO mengenai Status Guru.

Cadangan ini menetapkan hak dan tanggungjawab guru serta piawaian antarabangsa untuk persiapan awal mereka dan pendidikan lanjut, pengambilan pekerja, pekerjaan, pengajaran dan pembelajaran.

Sejak penubuhannya, cadangan itu telah dianggap sebagai satu garis panduan penting untuk mempromosikan status guru demi kepentingan pendidikan yang berkualiti.

5 Oktober juga adalah bagi meraikan pengiktirafan oleh Persidangan UNESCO pada tahun 1997 mengenai Status Pengajaran Pengajian Tinggi Pendidikan.

Apa yang kita sebagai pelajar atau bekas pelajar boleh lakukan?

Jika anda tidak dapat mengambil bahagian dalam acara rasmi, terdapat banyak acara yang dianjurkan setiap tahun di seluruh dunia.

Setiap orang boleh membantu dengan meraikan para guru, dengan menghasilkan kesedaran mengenai isu guru, memastikan bahawa guru perlu dihormati.

Ambillah peluang pada hari ini untuk membincang, membanding, belajar, berdebat dan berkongsi pendapat mengenai pentingnya peranan seorang guru.

Ramai individu di seluruh dunia merai dan menganjurkan acara untuk sambutan hari guru sedunia pada hari ini.

Anda juga boleh menghubungi UNESCO (unesco.org) untuk mengetahui siapa yang mungkin menganjurkan acara berhampiran anda atau menganjurkan sendiri acara ditempat anda sendiri.

Selamat menyambut Hari Guru Sedunia.

BACA INI JUGA: Sambutan Hari Buku Sedunia Dan Hari Hak Cipta

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon