Monday, October 02, 2017

Sambutan Pesta Simunjan Dan Regata Batang Sadong Sarawak


Sambutan Pesta Simunjan dan Regata Batang Sadong di Sarawak yang disambut setiap tahun sememangnya bertujuan untuk menyatupadukan masyarakat daripada pelbagai bangsa, kaum dan juga, agama.

Pesta Simunjan

Malah, kemunculan Pesta Simunjan dan Regata Batang Sadong bukan hanya ditunggu-tunggu oleh peserta yang mengikuti pelbagai acara dipertandingkan, bahkan peniaga yang ingin mencari rezeki tambahan.

Pelbagai aktiviti diadakan sempena pesta ini, termasuklah Regata Batang Sadong, pesta makan buah-buahan, sukan darat, pertandingan poco-poco, ratu pesta Simunjan, pertandingan petunjukan fesyen kanak-kanak dan banyak lagi.

Turut menjadi tarikan Pesta Simunjan ialah Pertandingan Gendang Melayu dan Pertandingan Menopeng yang mendapat penyertaan daripada Brunei Darussalam dan Sabah.

Objektif penganjuran Pesta Simunjan antaranya sebagai wadah untuk mewujudkan interaksi yang baik antara masyarakat berbilang kaum yang ada di Daerah Simunjan yang mampu menjurus kepada perpaduan dan perasaan saling menghormati antara satu sama lain.

Selain itu, penganjuran Pesta Simunjan juga untuk mengangkat Daerah Simunjan sebagai destinasi kunjungan pesta dan sukan Regata di Sarawak serta mempromosikan kepelbagaian produk, sekaligus menonjolkan keunikan warisan tradisi masayarakat setempat.

Regata Batang Sadong

Pesta Simunjan juga mewujudkan peluang perniagaan dan menonjolkan kepelbagaian produk hasil tani Daerah Simunjan, khasnya pertanian dan hasil sungai, di mana antara keunikan kita adalah ikan Labang.

Dengan penyertaan daripada luar negara seperti Brunei serta Sabah, Pesta Simunjan memberi peluang kepada masyarakat Simunjan memperkenalkan produk mereka kepada luar.

Setelah kali terakhir diadakan 20 tahun lalu, Pesta Simunjan dan Regata Batang Sadong muncul semula pada tahun 2015 lalu dengan penganjuran yang lebih berskala besar dan menarik.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: UB | JB

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon