Sunday, October 29, 2017

Ilmu Bitas Bisaya Mampu Menghilangkan Kemaluan Lelaki


Perkataan Bitas mungkin sudah popular dalam kalan kaum Bisaya di Daerah Beaufort, yang merupakan satu ilmu yang sangat ditakuti dan mangsa adalah kaum lelaki.

Bisaya
Gadis Bisaya (Gambar hiasan).

Sesiapa yang terkena ilmu ini akan merasakan kemaluannya tiada atau hilang kemudian mangsa akan merasa kemaluannya tumbuh di dahi. Ilmu Bitas sangat popular pada zaman dahulu dan kemungkinan besar masih lagi diamalkan pada zaman ini, cuma agak kurang.

Suku kaum Bisaya ini bukanlah kejam atau tidak beragama dan sebagainya tapi, semua itu biasanya terjadi berpunca daripada mangsa itu sendiri.

Sebagai contoh, jika mangsa itu bermulut celupar, sombong dan lain-lain, kemudian ada yang tidak senang dengan perangai itu, maka mangsa itu akan ‘diajar’ untuk beradap sopan ketika berada di tempat orang.

Selain itu, ilmu Bitas juga digunakan untuk member pengajaran kepada lelaki agar jangan mempermain-mainkan anak gadis mereka.

Pernah berlaku satu kes dahulu, yang mana seorang pemuda (tentera) yang berasal dari Semenanjung telah bercinta dengan seorang gadis dari kaum ini, kemudian lelaki tersebut berjanji akan mengahwini gadis itu.

Tetapi akhirnya, gadis itu hanya dipermain-mainkan oleh si lelaki tadi setelah beliau dapat apa yang beliau nak.

Dikhabarkan setelah lelaki itu balik ke semenanjung, beliau telah menderita kerana merasakan bahawa kemaluan beliau telah menghilang dan tumbuh di dahi. Kalau pun tidak membawa maut, mungkin lelaki itu telah menjadi gila.

Kenapa kemaluan boleh jadi begitu? Sebenarnya, orang yang terkena bitas ini sahaja yang merasakan kemaluan beliau telah menghilang. Tetapi sebenarnya kemaluan tu masih berada di tempat yang sama.

Hal ini, terjadi sebab mata beliau telah ditutup oleh bomoh yang mengenakan beliau. Tapi, terpulang pada bomoh itu juga, kadang-kadang mereka akan membuatkan kemaluan lelaki terutama zakar akan masuk ke dalam perut hingga meninggal kepala zakar sahaja kelihatan. Hal ini yang boleh membawa maut.

Tak pun, mungkin bomoh tersebut hanya mahu membuatkan mangsa menjadi gila dan tidak berkahwin dengan mana-mana perempuan selepas itu.

Cara mengubatinya pula, hanya bomoh yang membuat sahaja boleh mengubatinya. Mungkin ada petua-petua yang digunakan untuk mengubati ilmu ini seperti menggunakan bekas pinang dan lain-lain. Tapi ada jampi-jampi yang perlu di baca.

Jadi, kalau tahu jampi tu tak kisah la. Kalau tak tahu, mati la jawapannya.

Sesiapa yang terkena ilmu ini mesti mencari bomoh yang mengenakannya itu dalam masa-masa tertentu. Ada yang dalam masa 24 jam, 3 hari, 5 hari dan seminggu, bergantung kepada masa yang bomoh tu nak.

Tapi mangsa sendiri tidak akan tahu berapa lama tempoh yang dia ada.

Walau bagaimanapun, orang bisaya akan menjadi sangat baik kalau korang tidak sombong dan berkawan dengan mereka.

Apa yang penitng jaga perangai dan tingkah laku. Jangan sesekali cuba untuk bersikap buruk apatah lagi merosakkan anak dara  suku kaum bisaya di Sabah kalau tak mahu kemaluan melekat di dahi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 9 Petanda Rumahtangga Terkena Sihir

sumber: writetoboy

1 comment

  1. jadi ngeri bang bacanya kalau itu sudah hilang apa lagi yang bisa dilakukan

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon