Sunday, October 01, 2017

10 Buah Dan Sayur Yang Boleh Menentang Lemak Untuk Vegetarian

Loading...

Masalah lemak dibadan sememangnya sangat memeningkan kepala. Malah, ada juga yang kerana hendak nampak cantik dan ramping, ramai mengabaikan faktor keselamatan dalam diet pemakanan.

Lemak

Sebenarnya, ada beberapa jenis buah dan sayur yang boleh dimakan untuk menyingkirkan lemak di badan.

Siapa yang tak suka makan buah kan? Tapi, kalau sayur tu mungkin ada sesetengah orang yang tidak berapa suka makan dan memilih sikit.

Jom kita semak apakah buah-buahan dan sayur-sayuran yang boleh 'membantu' kita membakar lemak di dalam badan.

6 Buah-buahan yang boleh menentang lemak

1. Raspberi

Mengandungi antosianin flavonoid yang bantu badan kita hasilkan adiponectin iaitu sejenis hormon yang dikaitkan dengan kemampuannya merendahkan tahap glokusa, mengawal nafsu makan dan rangsang metabolisme.

Ia juga merupakan sumber terbaik serat yang bagus untuk pencernaan dan mengelakkan kembung.

2. Blueberi

Diet dengan buah ni boleh mengubah macam mana badan kita simpan dan proses gula untuk dijadikan tenaga. Boleh dijadikan snek ringan untuk mengurangkan berat badan.

3. Tembikai

Dapat menghalang kita dari dehidrasi sebab ia mengandungi 92% air, terutama pada hari panas. Perut kita pun sentiasa kenyang dengan air yang kita dapat dari buah ni. So, diet dah tu.

4. Nanas

buahnya kaya dengan enzim bromelain yang bantu pecahkan protein dan legakan pencernaan. Kalau korang nak tau, sistem pencernaan yang baik akan bantu kita menurunkan berat badan.

5. Acai

Buah ni amat kaya dengan antosianin yang membantu badan kita menghasilkan adiponectin *hormon yang rangsang penghasilan metabolisme.

Ia juga kaya dengan lemak sihat dan serat supaya aktiviti kardiovaskular dan pencernaan dirangsang.

6. Mangga

Mengandungi serat yang mana ia dikaitkan dengan penurunan gula dalam darah pada orang dewasa yang obes.

Bila gula dalam darah diseimbangkan, so badan akan berupaya mengatur hormon dan lemak akan terbakar dengan senang.

4 Sayur yang boleh menentang lemak

1. Timun

Sifat diuretik semulajadi yang dimiliki olehnya membantu badan mengurangkan pembendungan air dalam badan dan kekembungan. Lagipun, timun mempunyai 95% air.

2. Terung

Sayur yang rendah dengan indek glisemik, rendah karbohidrat dan kalori tapi tinggi zat yang diperlukan oleh badan kita. Pengamal vegetarian sangat sesuai dijadikan menu dalam diet mereka.

3. Kubis

Kubis kaya dengan air dan mineral yang mana ia mampu halang badan kita mengurangkan berat badan disebabkan cecair berlebihan.

4. Zukini

Buah ni merupakan buah yang tinggi serat tapi rendah kalori. Selalunya orang makan buah ni macam tu je *mentah dan diletakkan dalam salad jugak.

Pengambilannya boleh membantu 'memotong' karbohidrat dan kalori.

Dapatkan Nasihat Pakar

Apa yang penting, dapatkan nasihat pakar kalau nak berdiet.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:



sumber: ciklapunyabelog

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon