Wednesday, September 13, 2017

Myanmar Bumi Perang Saudara Terpanjang Dalam Sejarah Dunia


Myanmar negara dipenuhi sejarah perang saudara dan krisis etnik. Sejak era selepas merdeka pada 1948, krisis bersenjata antara kerajaan dan pejuang etnik telah bermula di negara itu.

Rohingya Mynmar

Malah, Myanmar menjadi negara berdepan krisis perang saudara paling lama dan terpanjang dalam sejarah dunia.

Jadi, bukan satu kejutan kalau krisis Rakhine akan berkembang menjadi perang etnik dan Myanmar akan berdepan konflik bersenjata lebih kompleks selepas ini.

Junta Tentera dan etnik Karen berperang selama 63 tahun sejak 1949 hingga proses damai dicapai pada 2012.

Pejuang Karen, etnik di sempadan Myanmar Thailand, mula mengangkat senjata menentang Rangoon (ibukota kerajaan Junta Tentera) seawal 1949.

Perang pada 25 tahun pertama didorong semangat membentuk negara Karen merdeka. Namun pada 1976, idea tersebut berubah menjadi perang menuntut wilayah autonomi.

Apa kelebihan etnik Karen?

Mereka memilih mengangkat senjata apabila ditindas. Selain itu menguasai perdagangan gelap sebagai sumber ekonomi di sempadan Myanmar dan Thailand.

Selain menguasai ekonomi gelap, gerila KNU mendapat sokongan persenjataan British. Pada era itu, Junta Tentera Myanmar pula mendapat sokongan Parti Komunis China.

Karen berperang tanpa patah semangat hingga akhirnya Kerajaan pengganas Myanmar menawarkan proses damai pada 2012, sekaligus menamatkan konflik 64 tahun di hutan sempadan Myanmar-Thailand.

Kini tiba era yang mendorong kewujudan Mujahidin Islam Rohingya.

Setelah lima tahun dibantai secara penghapusan etnik, minoriti Rohingya mula mengatur gerakan senjata.

Sekalipun hanya bersenjata parang dan lastik, ia pilihan terbaik daripada mati disembelih begitu sahaja. Gerakan Mujahidin Arakan Rohingya Salvation Army (ARSA) antara fenomena jihad awal di Rakhine.

Ia dianggap jihad, setelah wujud kesedaran bahawa, agenda Junta Tentera dan Kerajaan Demokrasi pimpinan De Facto, Aung Sann Suu Kyi berniat jahat mahu menghapuskan minoriti Muslim.

Ini jihad terbaharu dalam komposisi politik gerakan militia minoriti Islam. Sekaligus membuka dua dilema pada masa depan.

Pertama, dengan perjuangan bersenjata, ia cara terbaik umat Islam Rohingya mempertahankan diri dari penyembelihan etnik.

Kedua, ia mendedahkan wilayah Rakhine untuk dibanjiri pejuang ekstrimis dan militan dari seluruh dunia.

Sentimen simpati umat Islam pasti meningkat setelah perbuatan jahat Kerajaan Pengganas Myanmar dan Junta Tentera dilihat satu penganiayaan berterusan.

Bukan aneh juga, sempadan Bangladesh dan kawasan pergunungan di Rakhine akan dipenuhi pejuang Islam dari luar dan dalam negara Myanmar sendiri.

Menjadikan Rakhine satu lagi wilayah krisis bagi pusat militan Islam di rantau ini.

Sejarah Mujahidin dan gerakan Taliban di Afghanistan bermula dengan formula yang sama. Apabila wujud penindasan dan campur tangan komunis Rusia di Kabul pada 1979, ribuan pejuang Islam seluruh dunia menyeberang masuk ke Afghanistan untuk berjihad menentang komunis Moskow.

Negara pengganas Myanmar harus berjaga-jaga. Kezaliman berterusan terhadap Muslim Rohingya sudah membangkitkan kemarahan umat Islam. Pecinta keamanan akan terus berjuang mempromosi usaha damai.

Pada masa sama, sentimen jihad mula membiak dan menanti titik tercetusnya fenomena penyeberangan ekstrimis dan militan yang percaya hanya jihad yang mampu menyelesaikan krisis pembantaian terhadap minoriti Muslim.

Masa terus bergerak. Sentimen terus terbina. Myanmar terdedah untuk berdepan satu lagi krisis bersenjata yang serius sekiranya dasar ganas Suu Kyi dan Junta Tentera terus menyemai kebencian berpanjangan terhadap umat Islam.

Penyusupan militan dan menyeludup senjata ke Myanmar bukan isu sukar. Kedudukan geografi sempadan Myanmar jelas mudah bagi penyusupan militan dan penyeludupan senjata.

Cuma, apa yang menjadi detik penentu ialah, Sejauh mana Kerajaan Pengganas Myanmar bersedia menyelesaikan isu Rohingya?

Atau menanti padah sentimen jihad berkembang dan mengundang gerakan militia berkembang di Rakhine?

BACA INI JUGA:

sumber: mynewshub

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon