Sunday, September 17, 2017

10 Jenis Baka Anjing Paling Bahaya Di Dunia


Anjing merupakan haiwan kesayangan yang boleh menjaga rumah dan keselamatan seseorang, malah dianggap sebagai saudara kecil untuk sesetangah orang yang memeliharanya.

Selain itu, selalunya sukar untuk dipercayai bahawa haiwan yang bijak dan baik seperti anjing boleh menyerang seseorang sehingga menyebabkan kecederaan yang teruk dan boleh membawa maut.

Tidak semua anjing dilahirkan dengan penuh keriangan di atas suara mereka yang garang.

Kali ini kami ingin berkongsi kepada anda senarai 10 baka anjing paling berbahaya di dunia.

1. American Pit Bull Terrier

American Pit Bull Terrier

Salah satu baka penyerang yang mampu membunuh hampir semua musuh. Anjing ini mampu membunuh seorang manusia termasuk pemiliknya sendiri.

Berhati-hati jika anda terjumpa dengan anjing jenis ini!

2. Rottweilers

Rottweilers

Rottweilers dianggap sebagai salah satu baka yang paling berbahaya. Patuh dan taat kepada pemiliknya dan ia merupakan seekor anjing penjaga tuannya yang hebat.

Satu-satunya peluang dan harapan untuk bertahan ketika anda diserang oleh Rottweiler adalah dengan bertindak secara pasif.

3. German Shepherd

German Shepherd

German Shepherd merupakan salah satu baka anjing yang sangat bijak. Disebabkan itu ia dilatih untuk mencari dan menangkap penjenayah.

Jika anjing ini dapat menangkap penjenyah dan tidak dihentikan tepat, pesalah itu boleh terbunuh.

German Shepherd dikenali sebagai pengawal undang-undang juga boleh bertukar menjadi pembunuh yang kejam jika tidak dikawal.

4. Deutscher Boxers

Deutscher Boxers

Keturunan Deutscher Boxers ini jangan dipandang remeh kerana ia bukan berbaring di laman sahaja tetapi ia mampu menumbangkan lembu malah beruang juga mampu dikalahkan.

5. Dobermans Pinscher

Dobermans Pinscher

Apabila dilihat di dalam satu sudut, Dobermans merupakan seekor anjing yang mesra tetapi jika tuan anjing tersebut dilihat terancam walaupun sedikit dari orang lain, ia akan mula menunjukkan sifat agresif semulajadinya.

6. Alaskan Malamute

Alaskan Malamute

Awas, jika anda melihat Malamute tiba-tiba menjadi gugup atau marah anda pasti sukar untuk menenangkannya.

Jenis baka anjing ini boleh menjadi tidak terkawal jika mereka tidak dilatih dengan baik.

Beratnya hampir lima puluh kilogram, Malamutes boleh menumpaskan mana-mana orang dengan saiz dewasa tanpa kawalan kendiri.

Nasib malang untuk anda jika ia bertukar menjadi ganas.

7. Chow chow

Chow chow

Sebagai seorang pemburu anda akan berasa hebat jika membawa anjing baka ini walaupun bulunya kelihatan gebu.

Pemilik-pemilik baka ini perlu mengawasi anda jika mahu melawat ke rumah mereka oleh itu, lebih baik tidak melawat tuan mereka tanpa undangan.

Jangan sesekali menilai Chow-chow dengan penampilannya yang comel dan jangan cuba memancing anjing itu. Jika ia termakan umpan, pasti anda akan berasa putus asa.

8. Dogo Canarios

Dogo Canarios

Dogo Canarios selalu digunakan sebagai seekor pemburu yang sempurna, selain membantu pemiliknya untuk menangkap lembu dan terkenal kerana penyertaan mereka dalam pertempuran anjing, mampu mengalahkan mangsa dengan mudah.

Baka ini akan disimpan dan dirantai untuk mengelakkan ia memburu haiwan lain dan hanya penjual daging satu-satunya yang dibenarkan untuk mengekalkan baka ini.

Nak berkawan dengan Dogo Canario tidak mudah sama sekali kerana baka ini sukar untuk dijinakkan.

9. Dalmatian

Dalmatian

Para penjaga anjing ini pasti akan menyukai setiap orang yang membelai dan mengosongkan laluan untuk memberi laluan kepada pemiliknya.

Kebanyakkan anjing jenis ini dilahirkan pekak dan itulah sebabnya latihan Dalmatian tidak berjalan dengan begitu baik dan sukar untuk mematuhi peraturan.

Akibatnya, haiwan ini berkembang secara tidak terkawal dan sengaja.

10. Siberian Husky

Siberian Husky

Secara teorinya, wakil-wakil baka ini cukup mesra dengan haiwan peliharaan mereka ini walau bagaimanapun, anda perlu berhati-hati kerana mereka sangat mirip dengan nenek moyang mereka yang berketurunan serigala.

Kadang-kadang anjing ini dapat mendatangkan ketakutan pada orang dan ketakutan itu mampu untuk menimbulkan naluri haiwan yang sukakan benda yang berdarah.

BACA INI JUGA: Pertandingan Anjing Paling Hodoh Di Dunia

sumber: iluminasi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon