Tuesday, August 22, 2017

Tips Dan Cara Bagaimana Mahu Memulakan Bisnes E-dagang


Apa itu kedai online? Kedai online adalah tapak anda meniaga di dunia alam siber yang biasa kita panggil e-Dagang dan terma ini diambil daripada kata nama khas e-Commerce.

Bisnes E-dagang

Perniagaan kedai online dijalankan di alam maya dan urusan jual beli boleh dilakukan dengan menggunakan transaksi perbankan atas talian ataupun menggunakan servis e-Wallet seperti PayPal, AliPay atau Maybank.

Jika anda membuka kedai fizikal, lokasi premis dengan pasaran terhad hanya disekitar kawasan tersebut. Tetapi jika anda buka kedai online, pasaran anda tidak terbatas. Itulah yang dinamakan perniagaan global.

Jack Ma pemilik AliBaba mengatakan perniagaan anda tidak akan berkembang tanpa menceburi pasaran global.

Tips 1 – Produk kedai online

Pemilihan produk adalah sangat penting. Anda boleh memilih antara dua kategori iaitu produk unik ataupun produk yang mendapat permintaan tinggi.

Sila lakukan kajian mengenai trend produk-produk terkini. Jangan menjual produk dengan konsep “syok sendiri”.

Cuba test market dengan bertanya kepada keluarga atau kawan-kawan jika mereka berminat membeli produk tersebut. Anda boleh mesej group Whatsapp anda untuk membuat bancian sambutan produk.

Produk unik adalah produk yang sudah diperkenalkan di negara lain tetapi belum ada di pasaran Malaysia.

Selain itu anda juga mungkin terjumpa pembekal dengan produk yang tidak mendapat sambutan kerana kurang promosi dan pasaran terhad.

Anda boleh berbincang dan ambil produk tersebut untuk dipasarkan di kedai online anda.

Produk permintaan tinggi adalah produk yang senang untuk dijual walaupun margin rendah. Contoh paling senang adalah tudung wanita.

Tudung ataupun hijab sudah menjadi trend atau fesyen terbaru wanita Islam di Malaysia. Kalau dahulu sekadar menutup kepala dengan tudung bawal kosong tetapi hari ini kaum hawa malu untuk mengenakan tudung kosong.

Wanita moden yang bekerja mesti hendak ikut perkembangan fesyen terkkini. Jadi ramai pembekal yang muncul dengan fesyen tudung serba-serbi memberi peluang kepada peniaga online membuka kedai online.

Tips 2 – Modal buka kedai online

Jangan buat pinjaman apabila hendak memulakan perniagaan. Ini satu tips yang jarang orang kaya cerita.

Biasanya usahawan akan menggunakan wang orang lain untuk memulakan perniagaan. Anda cuma buat pinjaman perniagaan untuk modal pusingan apabila perniagaan sudah berjalan dan ada sambutan atau pasaran.

Walaupun anda mempunyai modal yang besar, anda masih perlu berhati-hati dalam perbelanjaan.

Perbelanjaan yang membazir akan merugikan anda jika perniagaan tidak menjadi. Contoh paling nyata adalah apabila hendak membuka kedai online.

Ramai orang yang buta IT fikir bahawa cara terbaik adalah membayar pakar IT untuk membina kedai online dengan ciri-ciri e-Dagang. Ini adalah kesilapan besar.

Harga yang dikenakan pakar IT mungkin mahal dan mengambil masa yang lama untuk pembinaan.

Jika harga terlalu murah, anda mungkin ditipu. Anda juga mungkin mendapat produk yang tidak menepati standard pasaran masa kini.

Selalunya harga produk atau kerja pakar IT murah kerana ia hanyalah kerja pemasangan atau install pakej e-Commerce open source sedia ada.

Tahukah anda banyak masalah atau isu yang ada dengan pakej-pakej sedia ada ini. Kebanyakan pakej masih dalam fasa pembinaan.

Banyak bug dan error dan pakej e-Commerce perlu upgrade selalu. Oleh itu anda perlu berulang kali buat bayaran kepada pakar IT apabila pakej e-Commerce tersebut ada upgrade terbaru.

Selalunya operasi kedai online anda akan tergendala apabila syarikat webhosting membuat upgrade sistem terkini dan pakej e-Commerce anda tidak sesuai atau mesra dengan upgrade tersebut.

Jika anda memilih untuk membina sendiri kedai online, anda sebenarnya akan terikat untuk bekerja dengan pakar IT tersebut sampai bila-bila.

Masalah akan timbul apabila pakar IT anda hilang. Mencari pengganti pakar IT yang tahu mengenai pakej e-Commerce tersebut bukannya senang. Pengganti pasti akan mengenakan bayaran mahal kerana tahu anda terdesak.

Tidak ada masalah untuk membayar pakar IT untuk membuat logo, gambar produk, design website dan juga banner promosi.

Bayaran ini adalah sekali sahaja tetapi pastikan anda mendapatkan fail Photoshop atau Illustrator jika perlu membuat apa jua penukaran pada masa akan datang.

Tips 3 – Jenis Kedai Online

Jika anda merupakan syarikat besar, membina kedai online tidak menjadi satu isu. Anda boleh buat pelaburan team web development yang akan membina dan menjaga kedai online tersebut.

Tetapi jika anda adalah individu atau syarikat dengan bajet kecil, pilihan terbaik adalah menggunakan platform kedai online tersedia.

Segala masalah yang disebutkan di atas sebelum ini tidak akan timbul. Semua akan diuruskan oleh syarikat pembekal kedai online.

Anda hanya perlu membuat bayaran langganan setiap bulan sama seperti anda membuat bayaran untuk webhosting. Selepas itu anda boleh fokus dan tumpukan kepada bisnes anda.

Tujuan utama anda memulakan perniagaan adalah untuk mencari duit. Menjual produk dan bukannya memikirkan mengenai permasalahan teknikal kedai online anda.

Teknologi e-Commerce sentiasa berkembang jadi anda boleh serahkan kepada syarikat pakar menjaga kedai online anda.

Kedai online pun ada bermacam jenis ke? Pada mulanya kedai online hanya tertumpu kepada shopping cart jenis laman web atau website.

Selepas pengenalan media sosial, banyak peniaga memilih untuk menjual di Facebook. Kuasa promosi media sosial sudah terbukti dimana ramai peniaga dapat berkembang sehingga mampu membuka kedai fizikal kerana populariti kedai online mereka cukup besar. Dengan media sosial juga anda dapat berikan khidmat pelanggan terbaik.

Apabila masuk zaman teknologi gajet mobile seperti tablet dan smartfon, banyak kedai online lama tidak mampu menembusi pasaran ini kerana kedai online mereka menggunakan teknologi paparan lama yang usang.

Jika anda sudah mulakan perniagaan dahulu seperti mereka, sekarang anda perlu membuat upgrade laman web untuk membenarkan kunjungan pelawat daripada gajet mobile.

Adalah amat rugi jika anda tidak dapat menembusi pasaran gajet mobile kerana mengikut data terbaru pasaran internet dunia 2015, pengguna gajet mobile melepasi pasaran pengguna komputer desktop dan laptop.

Cuba bayangkan pengguna gajet mobile menggunakan smartfon dan tablet untuk membeli produk anda.

Pasaran anda sudah terbuka 2 kali ganda lebih banyak jika kedai online anda menggunakan teknologi terkini ini.

Kajian juga sudah membuktikan dengan jumlah trafik yang sama jualan anda bertambah dengan penggunaan kedai online yang membenarkan pelawat gajet mobile.

Kerugian akibat pelawat yang tidak dapat membuka kedai online anda dapat dikurangkan dengan banyak.

Dengan bajet promosi yang sama untuk menarik trafik ke kedai online anda, pulangan anda akan berlipat ganda jika kedai online anda membenarkan paparan gajet mobile.

Jumlah trafik yang sama tetapi dengan pelawat yang lebih tinggi pasti akan membuahkan jualan yang lebih tinggi.

Tips 4 – Promosi kedai online

Perniagaan online dan offline sama sahaja. Jika anda buka kedai online, anda masih perlu lakukan promosi.

Aktiviti paling penat setelah anda upload keseluruhan katalog produk ke dalam database adalah membuat promosi online. Ia bukan kerja mudah.

Bayaran bulanan syarikat besar adalah sebanyak RM20,000 ke RM40,000 sebulan untuk kerja-kerja promosi SEO. Ini belum dimasukkan dengan kos perbelanjaan pengiklanan berbayar.

Jika modal anda besar, anda boleh buat pelaburan dengan menggunakan khidmat pengiklanan berbayar.

***

Semoga pengalaman anda membuka kedai online selepas ini berjalan dengan lancar tanpa banyak masalah.

Terima kasih kerana membaca.

BACA INI JUGA: Apa Sebenarnya Maksud E-Dagang?

sumber: IP

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon