Monday, August 21, 2017

Bendera Indonesia Terbalik, Malaysia Mohon Maaf Tersilap Cetak


Kementerian Hal Ehwal Luar Negeri, bagi pihak Kerajaan Malaysia, memohon maaf kepada kerajaan Republik Indonesia berhubung penyiaran gambar bendera Indonesia secara terbalik dalam buku cenderamata Sukan SEA Kuala Lumpur (KL2017).

Bendera Indonesia Terbalik

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman dalam satu kenyataan berkata, ”Bagi pihak Kerajaan Malaysia, Kementerian Hal Ehwal Luar Negeri ingin menzahirkan perasaan kesal kami mengenai kesilapan tidak disengajakan oleh Jawatankuasa Penganjur Malaysia (MASOC) dalam penyiaran gambar bendera Indonesia dalam buku cenderamata upacara perasmian Sukan SEA Ke-29.

“Sehubungan itu, kami ingin memberi jaminan kepada Kerajaan Republik Indonesia bahawa segala langkah telah diambil untuk menangani kejadian malang itu.”

Anifah berkata Malaysia amat mementingkan hubungan persaudaraannya yang rapat dan mendalam dengan Indonesia.

“Sesungguhnya, sambutan ulang tahun ke-60 terjalinnya hubungan diplomatik pada tahun ini, merupakan detik yang sama-sama kita nantikan untuk meneguhkan lagi penghayatan kita terhadap nilai, budaya dan masa depan kita bersama.

“Dengan berlandaskan semangat inilah, kami berharap dan percaya bahawa kedua-dua negara kita akan terus berinteraksi secara rapat dan sambil itu, mengukuhkan lagi hubungan antara kita dan di rantau ini secara umumnya,” kata beliau. -m

Salah cetak bendera, Tidak usah dibesar-besarkan - Jokowi

Joko Widodo

Presiden Indonesia, Joko Widodo meminta kepada rakyatnya supaya tidak memperbesarkan isu kesalahan cetak bendera republik itu pada Buku Cenderamata Khas Kuala Lumpur 2017.

Beliau cuma mahu permohonan maaf dilakukan secara rasmi oleh penganjur Sukan SEA KL2017 atau kerajaan Malaysia, lapor portal Indonesia KiniNEWS.

"Kita sangat menyesalkan kejadian itu. Tapi tidak usah dibesar-besarkan.

"Kita menunggu permintaaan maaf dari Kerajaan Malaysia berkenaan perkara ini kerana ini berkait sebuah kebanggaan nasionalisme dari bangsa Indonesia," katanyalagi. -aa

KJ Mohon Maaf Isu Bendera Indonesia Dicetak Terbalik

KJ

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin telah memohon maaf kepada rakan sejawatannya dari Indonesia atas kesilapan yang berlaku berhubung bendera Indonesia di dalam sebuah buku panduan Sukan SEA Kuala Lumpur 2017.

Beliau berkata kesilapan itu tidak disengajakan.

“Bapak Imam, saya minta maaf atas kesilapan ini. Sesungguhnya tiada niat jahat. Saya amat kesal dengan kesilapan ini. Mohon maaf,” katanya.

Khairy berkata demikian di laman Twitternya sebagai jawapan kepada catatan Menteri Belia dan Sukan Indonesia, Imam Nahrawi mengenai kesilapan demikian.

Dalam buku panduan itu, bendera Indonesia dicetak terbalik.

Dalam pada itu, Jawatankuasa Penganjur Malaysia Sukan SEA 2017 (MASOC) dalam kenyataan awal pagi ini, memohon maaf kepada seluruh rakyat Indonesia atas kesilapan yang tidak disengajakan itu.

Ia berkata Khairy, yang juga pengerusi MASOC, akan membuat kunjungan hormat ke atas rakan sejawatannya hari ini untuk sekali lagi memohon maaf bagi pihak jawatankuasa itu.

“Kesilapan ini amat dikesali dan kami percaya hubungan erat antara dua negara ini akan lebih diperkukuhkan di bawah semangat Sukan SEA,” menurut kenyataan itu lagi. -mynewshub

BACA INI JUGA: Sejarah Asal-usul Bendera Jalur Gemilang

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon