Monday, August 07, 2017

Bahaya Batuk Kokol, Tanda, Simptom, Pencegahan Dan Rawatannya


Batuk kokol atau juga dikenali sebagai Pertussis atau whooping cough, adalah penyakit yang amat berjangkit dan merupakan salah satu penyakit bervaksin penyebab utama kematian.

Batuk Kokol

Terdapat 30-50 juta kes setiap tahun dan sekitar 300,000 kematian setahun dengan 90% semua kes berlaku di negara membangun.

Batuk Kokol disebabkan oleh bakteria Bordetella pertussis dengan simptom pada awalnya sederhana dan kemudiannya berkembang menjadi batuk kokol, yang menghasilkan bunyi "whoop" nyaring bagi bayi dan kanak-kanak apabila mereka menghirup udara selepas batuk.

Penyakit batuk kokol berpunca daripada jangkitan saluran pernafasan yang tersekat-sekat terutama di kalangan kanak-kanak berumur bawah dua tahun.

Tanda-tandanya ialah batuk sekali-sekala dan melarat menjadi batuk kokol berpanjangan dan akhirnya muntah.

Tahap batuk berlangsung selama enam minggu sebelum berkurangan dan di sesetengah negara batuk kokol ini digelar batuk 100 hari.

Penyakit yang serupa, lebih sederhana disebabkan oleh B. parapertussis.

Batuk kokol jika dibiarkan boleh mengakibatkan kerosakan otak dengan terdapat kira-kira 40 juta kes baru setiap tahun dan mengakibatkan 340,000 kematian di mana satu peratus daripadanya dikalangan bayi berumur kurang setahun. Pembawa kuman pertussis ialah manusia dan kumannya hidup di saluran pernafasan.

Bakteria batuk kokol sensitif kepada faktor alam sekitar termasuk kekeringan, kepanasan dan sinaran matahari dan mudah tersebar melalui pernafasan. Batuk kokol boleh menyebabkan pneumonia, konvulsi, pendarahan dan kekeringan.

Batuk kokol atau juga dikenali sebagai Pertusis, adalah penyakit yang cepat berjangkit dan merupakan salah satu daripada penyebab kematian utama bagi penyakit yang mempunyai vaksin pencegah kematian.

Dianggarkan terdapat 30-50 juta kes setiap tahun dan sekitar 300,000 kematian setiap tahun. 90% daripada kes berlaku di negara membangun.

Penyakit batuk kokol mula dikenal pasti dan digambarkan seawal tahun 157 dan organisma penyebabnya, Bordetella pertussis, telah diasingkan dalam kultur ditulenkan pada tahun 1906 oleh Jules Bordet dan Octave Gengou.

Pasangan asas genome B. pertussis lengkap berjumlah 4,086,186 telah dipetakan turutannya pada tahun 2002.

Tanda dan simptom

Ciri-ciri benyakit batuk kokol adalah batuk, demam, bersin, dan hidung berair. Selepas beberapa minggu batuk bertukar sifat, dengan baruk ( paroxysms ) diikuti serta merta dengan bunyi "whooping".

Gejala batuk Coughing fits berkemungkinan diikuti dengan muntah, yang dalam kes teruk boleh menyebabkan kekurangan zat (malnutrition).

Kerumitan lain penyakit batuk kokol termasuk paru-paru berair (pneumonia), encephalitis dan (superinfeksi) bakteria kedua.

Simptom klasik batuk kokol adalah batuk mengejut ("paroxysmal"), pernafasan nyaring ("whoop") dan muntah selepas batuk.

Batuk akibat batuk kokol telah di rekod menyebabkan pendarahan dalam kepala (subconjunctival hemorrhage), retak tulang selangka, kencing berterusan, buasir, pengsan selepas batuk (syncope) dan kecederaan arteri vertebra ("vertebral artery dissection").

Sekiranay muntah selepas batuk kokol atau bunyi pernafasan nyaring selepas batuk, kemungkinan bahawa ia merupakan batuk kokol hampir berganda.

Sebaliknya, ketiadaan batuk tiba-tiba (paroxysmal) atau "posttussive emesis" menjadikan ia separuh bukan.

Tempoh pengeraman biasanya antara tujuh hingga sepuluh hari, selepas mana biasanya terdapat simptom pernafasan serdahana, batuk serdahana, bersin, atau hidung berair. Keadaan ini dikenali sebagai tahap catarrhal.

Selepas satu atau dua minggu, batuk berkembang menjadi batuk kokol klasik luar kawal, dengan setiap lima hingga sepuluh batuk kuat, diikuti dengan bunyi "whoop" nyaring pada kanak-kanak kecil, atau tercungap bagi kanak-kanak lebih tua, ketika pesakit bergelut untuk bernafas selepas batuk (tahap serangan Paroxysmal).

Batuk boleh dicetus sendiri atau ketika menguap, menegang urat, gelak, makan, atau menjerit; ia biasanya berlaku secara berkelompok, dengan banyak ulangan setiap beberapa jam sepanjang masa.

Tahap ini biasanya berlangsung antara dua hingga lapan minggu atau kadang-kala lebih lama. Perubahan perlahan kemudian berlaku kepada tahap sembuh, yang biasanya selama satu hingga dua minggu.

Tahap ini diikuti dengan pengurangan batuk kokol mengejut (paroxysms), dari segi kekerapan dan tahap teruk dan berhenti muntah.

Diagnosis

Kaedah yang digunakan dalam diagnosis makmal termasuk kaedah kultur mikrobiologi sapuan nasopharyngeal pada agar Bordet-Gengou, tindak balas jaringan polymerase (polymerase chain reaction - PCR), antibodi florosen langsung ("direct fluorescent antibody - DFA"), dan serologi.

Bakteria hanya boleh diambil dari pesakit hanya dalam tempoh sakit tiga minggu pertama, menjadikan kultur dan DFA tidak berguna selepas tempoh ini, sungguhpun PCR mungkin memiliki kegunaan terhad bagi tiga minggu tambahan.

Bagi kebanyakan dewasa dan remaja, yang tidak mendapatkan rawatan sehingga selepas beberapa minggu sakit, serologi boleh digunakan bagi menentukan samaada antibodi terhadap toksin pertussis atau komponen lain B. Pertussis hadir pada kadar yang tinggi dalam darah pesakit.

Pada tahap ini mereka telah menjangkiti selama beberapa minggu dan mungkin telah menyebarkan jangkitan kepada ramai orang.

Disebabkan ini, orang dewasa, yang tidak terancam besar dari batuk kokol, semakin digalakkan untuk mendapatkan vaksin.

Vaksin

Vaksin batuk kokol amat berkesan, dan amat digalakkan, dan menyelamatkan beribu nyawa setiap tahun.

Kadar keberkesanan bergantung kepada jenis vaksin (sebahagian sel (acellular) atau sel penuh), pengeluarnya, berapa banyak imunisasi lain yang diberikan pada masa yang sama, dan usia pesakit; pelbagai anggaran dari menghalang penyebaran penyakit pada 50%–95% orang yang terdedah kepada penyakit.

Tempoh perlindungan adalah antara lima sehingga sepuluh tahun. Ini merangkumi masa bayi, yang merupakan pendedahan terbesar dan risiko kematian terbesar akibat batuk kokol.

Bagi kanak-kanak, imunisasi biasanya diberikan secara gabungan bersama imunisasi terhadap tetanus, diphtheria, polio dan haemophilus influenzae type B, pada usia dua, empat, dan enam bulan. Penggalak tunggal diberikan pada usia tiga hingga empat tahun.

Penyakit batuk kokol merebak melalui semburan melalui udara dari selaput hingus (mucous membranes) pesakit.

Rawatan penyakit kokol melalui antibiotik (sering kali erythromycin atau chloramphenicol) menyebabkan pesakit kurang berjangkit tetapi berkemungkinan tidak mengurangkan penyakit batuk kokol dengan berkesannya.

Vaksin batuk kokol mulanya diformula pada tahun 1926 sebagai persiapan sel lengkap tetapi sekarang terdapat sebagai persiapan asellular, yang menyebabkan kesan sampingan yang kurang.

Vaksin batuk kokol menawarkan perlindungan hanya untuk beberapa tahun, dan diberikan agar keimune tahan sepanjang masa kecil( childhood ), masa pendedahan dan risiko terbesar.

Imunisasi sering diberikan sebagai gabungan bersama kancing gigi (tetanus) dan keimune diphtheria, pada usia 2, 4, dan 6 bulan, dan kemudian pada usia 15-18 bulan dan 4-6 tahun.

Persedian vaksin asellular sedang dikaji untuk keselamatannya pada remaja dan dewasa. Secara tradisi vaksin pertusis tidak diberikan selepas usia tujuh tahun, kerana peningkatan kes kesan sampingan yang dikaitkan dengan pelalian meningkat mengikut usia.

Kesan sampingan pelalian adalah neurologi: ia termasuk sawan dan serangan hipotonik.

Penyakit batuk kokol kurang jelas pada orang dewasa dan kebanyakan kes tidak dikesan.

Kebanyakan kes batuk kokol disebabkan B. pertussis, pada awalnya dijangkakan sebagai punca tunggal batuk kokol manusia: bagaimanapun dalam sebahagian kes batuk kokol ia disebabkan oleh bakterium, B. parapertussis.

Sindrom serupa dalam haiwan disebabkan oleh B. bronchiseptica dan bagi burung oleh B. avium dan B. hinzii.

Bordetella pertussis meningkatkan lagi faktor menular (virulence factors), termasuk toksin pertussis, toksin (adenylate cyclase), (filamentous hemagglutinin, tracheal cytotoxin, fimbriae, dan pertactin).

Komponen batuk kokol bagi vaksin DPT bertanggung jawab bagi kebanyakan kesan sampingan tempatan dan sistemik rendah bagi kebanyakan bayi yang divaksin (seperti demam serdahana atau sakit pada tempat suntikan).

Penyakit batuk kokol kurang jelas pada orang dewasa dan kebanyakan kes tidak dikesan.

Kebanyakan kes batuk kokol disebabkan B. pertussis, pada awalnya dijangkakan sebagai punca tunggal batuk kokol manusia: bagaimanapun dalam sebahagian kes batuk kokol ia disebabkan oleh bakterium, B. parapertussis.

Sindrom serupa dalam haiwan disebabkan oleh B. bronchiseptica dan bagi burung oleh B. avium dan B. hinzii.

Bordetella pertussis meningkatkan lagi faktor menular (virulence factors), termasuk toksin pertussis, toksin (adenylate cyclase), (filamentous hemagglutinin, tracheal cytotoxin, fimbriae, dan pertactin.

Komponen batuk kokol bagi vaksin DPT bertanggung jawab bagi kebanyakan kesan sampingan tempatan dan sistemik rendah bagi kebanyakan bayi yang divaksin (seperti demam serdahana atau sakit pada tempat suntikan).

Jangkitan kepada batuk kokol memberikan imunisasi sementara, tetapi—sebagaimana vaksin—tidak memberikan imunisasi yang berkekalan.

Vaksin acellular baru, dikenali sebagai vaksin DPT, telah mengurangkan kejadian kesan sampingan berbanding vaksin "sel penuh" batuk kokol.

Penyediaan vaksin acellular bagi dewasa dan remaja telah diluluskan di Kanada, Eropah, dan Amerika Syarikat.

Kontrovesi

Kesan paling serius bagi imunisasi “sel penuh” awal adalah neurologi dan termasuk sawan dan serangan hipotonik.

Tambahan lagi sejumlah kanak-kanak menderita alahan dan kesan teruk pada vaksin pertussis termasuk sawan teruk.

Kebanyakan kontrovesi berkenaan vaksin DPT pada 1970-an dan 1980-an berkait dengan persoalan sama ada komponen pertussis sel penuh bertanggung jawab bagi kecederaan otak kekal dalam kes jarang-jarang, dikenalis sebagai pertussis vaccine encephalopathy.

Disebalik kemungkinan ini, doktor tetap mensyorkan vaksin ini disebabkan kebaikan kesihatan umum yang lebih besar, kerana kadar kes didakwa amat rendah (satu kes setiap 310,000 imunisasi immunizations, atau 50 kes setiap 15 juta imunisasi setiap tahun di Amerika Syarikat), sedangkan risiko kematian akibat penyakit batuk kokol adalah tinggi (batuk kokol mengakibatkan kematian beribu penduduk Amerika Syarikat setiap tahun sebelum vaksin diperkenalkan.).

Tiada kajian menunjukkan hubung-kait mudah (causal connection) dan kajian berikutnya menunjukkan tiada kaitan antara sebarang jenis vaksin DPT yang diberikan dengan kecederaan otak kekal.

Kerosakan otak didakwa disebabkan vaksin ternyata disebabkan keadaan tidak berkait, epilepsi bayi.

Akhirnya bukti menentang kewujudan hipotesis encephalopathy vaksin batuk kokol memuncak sehingga pada tahun 1990, Journal of American Medical Association mengelarnya sebagai "mitos" dan "mengarut".

Bagaimanapun, sebelum ia diketahui, pengkritik kajian yang tidak menunjukkan kaitan dan beberapa bukti anecdotal yang diterbitkan dengan meluas mengenai kecacatan kekal yang dipersalahkan kepada vaksin DPT mendorong kepada pergerakan anti-DPT pada tahun 1970-an.

Publisiti negetif dan pencetuk ketakutan telah menyebabkan penurunan penvaksin di beberapa negeri, termasuk Great Britain, Sweden, dan Jepun. Dalam banyak kejadian, ini diikuti peningkatan dramatik kes batuk kokol.

Dakwaan tidak saintifik mengenai vaksin mendorong banyak pengeluar vaksin keluar dari pasaran.

Pada tahun 1982, dokumentari telivisen "DTP: Vaccine Roulette" menggambarkan kehidupan kanak-kanak yang kecacatan teruk dipersalahkan ke atas vaksin DPT.

Publisiti negatif mendorong kepada peningkatan jumlah saman di mulakan terhadap pengeluar vaksin.

Menjelang 1985, pengeluar vaksin menghadapi kesukaran mendapatkan insuran liabiliti. Harga vaksin DPT melonjak naik, mendorong kepada kekurangan diseluruh negara.

Hanya satu pengeluar vaksin DPT kekal di Amerika Syarikat menjelang akhir 1985. Bagi mengelakkan krisis vaksin, Kongres Amerika meluluskan ("National Childhood Vaccine Injury Act - NCVIA") pada 1986, yang menetapkan sistem tidak salah kebangsaan bagi memberi ganti rugi kepada mangsa kecederaan yang diakibatkan vaksin yang diwajibkan.

Sebahagian besar tuntutan yang telah dituntut melalui NCVIA adalah berkait dengan kecederaan yang didakwa disebabkan oleh vaksin DPT sel penuh.

Kebimbangan mengenai kesan sampingan mendorong Yuji Sato bagi memperkenalkan versi acellular yang lebih selamat bagi vaksin batuk kokol di Jepun pada tahun 1981.

Vaksin batuk kokol acellular diluluskan di Amerika Syarikat pada tahun 1992 bagi kegunaan bersama gabungan vaksin DTaP.

Penyelidik memnunjukkan bahawa vaksin acellular lebih selamat, dengan kurang lapuran mengenai kesan sampingan teruk.

Sungguhpun vaksin DPT sel penuh tidak lagi diigunakan di Amerika Syarikat, ia masih dibeli oleh Organisasi Kesihatan Sedunia dan diedarkan dinegara membangun kerana kos yang lebih rendah berbanding vaksin DTaP acellular.

Terdapat bukti baru muncul yang menunjukkan bahawa sesetengah bakteria yang menyebabkan batuk kokol telah menjadi kebal terhadap vaksin acellular yang mendorong kepada peningkatan kepada kejadian batuk kokol di negara kaya yang menggunakannya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: wikipedia

2 comments

  1. Sekarang ni musim sakit. Ramai kawan2 saya sakit, batuk2..

    Kena jaga kesihatan, semoga dijauhkan dari sakit2 ni >.<

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon