Sunday, July 09, 2017

5 Makanan 'Sedap' Paling Kejam Di Dunia

Makanan yang lazat dan berkhasiat bagi sesetengah orang adalah sangat enak dimakan walaupun bagi orang lain begitu menjijikkan.

Berikut adalah hidangan yang dianggap jijik di sesetengah tempat yang disediakan dengan cara yang paling kejam di dunia.

Sotong kurita hidup

Sotong kurita hidup

Cara penyajian kurita hidup sebenarnya berasal dari korea selatan dengan nama Sannakji. Cara menghidangkannya adalah dengan memotong tantakel sotong kurita yang masih hidup dan disiat. Ia kemudiannya disajikan dengan kicap dan minyak bijan dan terus dimakan.

Katak hidup

Katak hidup

Di negara Jepun, bukan ikan sahaja yang menjadi bahan utama untuk penyediaan sashimi, malah katak juga turut menjadi ‘mangsa’.

Cara menghidangnya adalah dengan menikam katak dan kemudiannya kepalanya dipotong dan disiat kulitnya secara hidup-hidup.

Ia dihidangkan bersama ais, kicap masin dan hirisan limau. Katak yang dihidangkan di pinggan sajian juga masih bergerak-gerak ketika dijadikan hidangan!

Anak tikus

Anak tikus

San Zhi Er merupakaan hidangan anak tikus yang baru lahir dicelup ke dalam minyak panas merupakan hidangan yang popular di daerah Guangdong, China.

Ia dilaporkan telah disajikan sejak tahun 1949 lagi dan nama hidangan ini sebenarnya mempunyai maksud ‘kejamnya’ yang tersendiri.

Tiga patah perkataan San, Zhi, Er, yang bermaksud bunyi kesakitan yang timbul dari sajian tersebut, bunyi pertama datang dari tikaman pisau, kedua celupan minyak panas dan ketiga bunyi saat mengunyah bayi tikus itu.

Otak monyet

Otak monyet

Sajian ini berasal dari Asia. Cara penyajiannya adalah sangat kejam dan sadis. Dengan mengepit kepala seekor monyet hidup-hidup di sebuah meja, kepala haiwan itu kemudianya diketuk dengan tukul sebelum tempurung kepalanya dibuka dan otaknya dimakan mentah-mentah.

Burung Ortolan yang dilemaskan

Burung Ortolan yang dilemaskan

Hidangan ini berasal dari Perancis. Ia dihidangkan dengan burung Ortolan akan dikurung di dalam sebuah sangkar sempit dan hanya diberi makan anggur dan daun ara sahaja sehingga haiwan itu gemuk dan tidak mampu bergerak.

Kemudiannya, ia akan dilemaskan dalam sejenis arak bernama Armagnac dan dipanggang beberapa minit.

Cara memakannya juga agak pelik iaitu dengan mata yang tertutup, bertujuan untuk menghidu aroma Armagnac serta untuk menyembunyikan kekejaman ini.

BACA INI JUGA: Yaks! Hidangan Lazat Keju Berulat!

sumber: mynewshub

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon