Friday, July 28, 2017

Eyelash Extention Hukumnya Haram, Peringatan Untuk Wanita Yang Taksub Kelihatan Cantik

Pastinya semua wanita ingin kelihatan cantik bagi memenuhi kepuasan diri mereka. Ada sesetengah wanita yang berasa lebih confident apabila dia tambil dengan imej yang menarik dan wajah yang jelita.

Eyelash Extention Haram

Jika bulu mata pendek dan nipis, dibuatnya eyelash extention, rambut konon tak cantik, ditanam pula rambut entah siapa-siapa dekat kepala tu.

Apa yang lebih membimbangkan lagi adalah apabila ada sesetengah artis wanita berhijab serta model Muslimah yang juga mempromosikan perkhidmatan eyelash extention di laman sosial tanpa berfikir panjang.

Penceramah bebas, Syamsul Amri Ismail atau lebih dikenali sebagai Syamsul Debat telah memberi ulasan lanjut tentang perkara ini.

“Memang haram hukumnya sambung rambut ni. Tak kisahlah sama ada sambung rambut, bulu mata, jambang atau pun bulu hidung.”

“Ia boleh menjadi fitnah kerana mengubah ciptaan Allah dan menyambung rambut yang menyerupai kejadian asal bulu mata,” katanya.

Ulasan Syamsul Debat ini juga ada kaitannya dengan perbuatan sesetengah selebriti wanita tempatan yang kelihatan secara sengaja telah mengakui terang-terangan perbuatan mereka.

Ada yang melakukan eyelash extention dan turut menggalakkan orang awam lain untuk melakukan perkara yang sama seperti itu.

Tambah pendakwah selebriti ini lagi, ada perbezaan pendapat yang berkaitan pemakaian bulu mata palsu.

“Ada pandangan ulama yang bulu mata palsu (pakai buang) itu menyerupai kejadian asal bulu mata yang asli, jadi hukumnya haram.”

Syamsul Debat

“Namun, ada pandangan dari segi syarak dibenarkan seandainya berniat menghiaskan diri untuk suami atau kerana faktor kesihatan atau kecacatan hingga memaksa dia pakai bulu mata palsu itu.”

“Tapi janganlah berlebih-lebihan macam bulu mata tarian singa tu pula,” ujar Syamsul Debat yang kelihatan berseloroh di hujung talian.

Jadi yang mana kita nak ambil iktibar? Nampak cantik tapi dalam masa yang sama dapat dosa. Kita nak kumpul pahala, bukan kumpul dosa.

Moga-moga tiada mana-mana artis wanita berhijab yang terasa dengan artikel ni sebab kita takda mention siapa-siapa pun di sini.

Kalau bukan artis sekalipun, ada juga para Instafamous yang buat benda macam ni.

BACA INI JUGA: Apa Hukum Berduaan Bersama Pemandu Bukan Mahram?

sumber: mynewshub

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon