Monday, July 03, 2017

Ransomware, 'Penculik Online' Yang Menjadikan Komputer Sebagai Tebusan


Apa itu Ransomware? Ransomware sebenarnya dikategorikan sebagai malware tapi lebih berbahaya berbanding kebanyakan malware yang pernah wujud setakat ini.

Ransomware

Apabila Ransomware menyerang sesebuah komputer, ia akan mengunci semua fail yang ada dan membataskan penggunaan komputer.

Jadi, jika dijangkiti anda sedang berhadapan dengan risiko yang sangat teruk. Kemungkinan anda bakal kehilangan semua fail buat selama-lamanya.

Tujuan penciptaan virus jahat Ransomware

Ransomware bukan sahaja mengunci fail dan membataskan pengunaan komputer, malah tiada apa yang anda boleh lakukan dengan komputer atau peranti yang diserang.

Salah satu cara untuk menghilangkan Ransomware adalah dengan membuat pembayaran.

Anda akan diminta untuk membuat pembayaran dalam linkungan harga sekitar $600 usd hingga $24k usd. Inilah motif serangan Ransomware, wang!

Dalam erti kata lain, komputer atau smartphone anda menjadi tebusan. Kesian.

Bagaimana Ransomeware Menyerang?

Kebiasaannya Ransomware menyerang melalui email menerusi fail PDF. Sebab itulah anda diminta berhati-hati ketika membuka sebarang email dari orang yang tidak dikenali atau lebih baik abaikan sahaja.

Apabila Ransomware aktif, anda diminta untuk membuat pembayaran melalui pautan yang diberikan.

Keadaan mendesak mungkin menyebabkan anda tidak berfikir panjang dan terus melakukan pembayaran tapi nanti dulu, setelah pembayaran dibuat, tiada jaminan komputer atau smartphone anda akan elok seperti sediakala.

Ransomware bukan hanya menyerang pengguna Windows

Ransomware

Tiada yang selamat. Ransomware bukan sahaja menyerang pengguna Windows, malah ia juga mengancam pengguna Linux dan Mac OS, berdasarkan laporan kes yang pernah berlaku sebelum ini.

Kemaskini antivirus terbaru kerana kebanyakkan perisian Anti Virus menyediakan perlindungan dari serangan Ransomware.

Di antaranya Avast, Kaspersky, Bitdefender atau Malwarebit Anti-Exploit (premium) tapi ini tidaklah bermakna pengguna selamat 100% dari terkena serangan, cuma sebagai langkah waspada atau pencegahan sebelum terkena.

Sentiasa berwaspada dengan ancaman siber seperti Ransomware, elakkan dari muat turun perisian atau apa jenis fail yang meragukan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Apa itu Malware WannaCry Ransomware dan Bagaimana Cara Mencegahnya?

sumber: omghackers

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon