Sunday, July 30, 2017

Apa Itu Blockchain?


Beberapa tahun selepas Bitcoin menjadi cryptocurrency yang diguna orang ramai, teknologi blockchain menjadi satu topik yang hangat dikaji oleh para penyelidik.

Blockchain

Blockchain terdapat pelbagai kegunaan antara nya pendaftaran nama dan smart contracts. Kaedah konsensus seperti proof-of-work (PoW) dan proof-of-stake (PoS) juga ada diterapkan dalam teknologi ini bagi membantu prinsip decentralization berjalan dengan lancar.

Namun, walau advanced macam mana pun, masih lagi terdapat lubang lubang sekuriti yang tidak di kenalpasti pada awal waktu ia dilahirkan.

Apa itu Blockchain?

Blockchain merupakan sistem lejar elektronik awam yang menyimpan database data para pengguna. Data ini meliputi segala aspek termasuk maklumat individu, status kewangan, status kesihatan dan sebagainya.

Setiap rekod ini disimpan secara rapi dan cuma beberapa pihak sahaja yang mampu mengaksesnya.

Secara kasarnya, cuba bayangkan buku accounting yang penuh dengan transaksi sesebuah syarikat, di mana terdapatnya dari mana duit tu datang dan ke mana duit tu pergi. Begitu juga blockchain. Ia menyimpan segala data transaksi user dari awal sampai, kiamat kot (inshallah).

Bagi menjadikan sistem ini lebih sistematik, segala industri ini berkongsi pangkalan data yang sama bagi mengelakkan daripada sebarang kecelaruan maklumat. Setakat ini anda mungkin sudah mempunyai gambaran sedikit sebanyak mengenai blockchain.

Bitcoin pula merujuk kepada matawang digital yang beroperasi dibawah sistem blockchain. Matawang digital menjadi perantara buat para pengguna dalam melakukan urusan transaksi secara terus dan selamat menerusi sistemnya.

Teknologi yang mula diperkenalkan hampir sedekad lalu kini mula mencuri perhatian ramai setelah matawang yang tersedia dalam sistemnya iaitu bitcoin mula melonjak tinggi.

Maka tidak hairanlah carian di laman web google mengenai blockchain sahaja meningkat hampir 2000% sejak beberapa tahun lepas.

Selain itu, banyak jenis blockchain selain yang digunakan oleh Bitcoin. Maklumlah, codenya open source. Manusia pula kreatif nak tukar tukar ikut sukahati. Maka evolusi blockchain ni jadi semakin bertambah.

Perlu di ingatkan juga, Blockchain bukan sahaja mampu menyimpan data kewangan, tetapi juga data data lain seperti kontrak peguam, surat cinta, or even vote rakyat Malaysia untuk PRU akan datang. You name it, sumbat aje dalam block tu.

Adakah blockchain dan bitcoin merupakan perkara yang sama?

Berikut merupakan kupasan kami mengenai kedua-dua terma ini dan bagaimana blockchain bakal mengubah cara pengguna melakukan transaksi serta menguntungkan pelbagai pihak khususnya para peniaga.

Bagaimanakah urusan transaksi berlaku?

Penggunaan matawang yang sama secara tidak langsung membolehkan urusan pemindahan wang ini berlaku dengan pantas tanpa perlu pengesahan pihak ketiga sepertimana yang dilakukan pihak bank.

Kos transaksi pemindahan wang (meskipun ke negara yang lain) juga sudah pastinya lebih rendah berbanding transaksi di bank.

Method pemindahan wang yang encrypted antara sebab membuatkan orang ramai lebih percaya untuk melakukan transaksi melalui sistem blockchain.

Buat para peniaga, mungkin ini merupakan salah satu sebab anda boleh mula berjinak dengan sistem berteknologi tinggi ini.

Adakah blockchain cuma tertakluk kepada bitcoin semata-mata?

Meskipun matawang crytocurrency bitcoin sering dikaitkan bersama blockchain, sebenarnya terdapat beberapa lagi crytocurrency lain turut diperdagangkan seperti Litecoin (LTC), Ethereum (ETH), Zcash (ZEC, Peercoin, Namecoin, New Economy Movement (NEM) dan juga Ripple.

Walaubagaimanapun, Bitcoin (BTC) dan Litecoin (LTC) antara terpopular ketika ini.

Mengapa blockchain masih belum menjadi pilihan ramai?

Penggunaan sistem decentralized mungkin bakal memudahkan orang ramai berikutan ketiadaan administrator atau pemantau.

Tetapi, blockchain juga mungkin memakan diri sekiranya sistem yang dibina ini berjaya diceroboh penggodam.

Selain itu, terdapat penganalisa komputer yang berpendapat blockchain bukanlah solusi paling selamat.

Masalah ini menjadi lebih rumit selepas dikatakan individu terawal yang memperkenalkan sistem melibatkan blockchain ini menyimpan lebih 1 juta bitcoin yang bersamaan dengan $1.1 juta (~RM4.72 juta) sekaligus memperlihatkan sistem ini seolah tidak lebih sekadar skim Ponzi besar-besaran.

Walaubagaimanapun, setakat tiada bukti kukuh mengesahkan sistem ini merupakan skim Ponzi. Penggodam juga masih belum berjaya menggodam sistem ini berikutan ciri keselamatan yang ada padanya.

Bagaimana blockchain dapat memanfaatkan para peniaga

Meskipun sudah hampir sedekad dilancarkan, teknologi ini boleh dikatakan masih baru berdasarkan kadar penggunaan orang ramai lebih-lebih lagi apabila melibatkan peniaga tempatan.

Berdasarkan kajian yang dibuat, tidak mustahil untuk melihat sistem yang berteknologi tinggi ini bakal mengambil alih urusan pemindahan wang serta percukaian tidak lama lagi.

Itulah penjelasan Blockchain secara ringkas. Moga faham.

BACA INI JUGA:

sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon