Monday, June 26, 2017

Sambutan Hari Menentang Penyalahgunaan Dadah dan Perdagangan Haram Antarabangsa


Sambutan Hari Menentang Penyalahgunaan Dadah Antarabangsa, diadakan setiap tahun pada 26 Jun, sebagai peringatan kepada kita untuk memainkan peranan di dalam mewujudkan momentum ke arah dunia yang bebas daripada kemudaratan penyalahgunaan dadah.

Dadah

Kempen ini bertujuan untuk meningkatkan kesedaran terhadap masalah yang dibawa oleh dadah haram kepada masyarakat.

Tiada individu, keluarga ataupun masyarakat yang selamat jika sekiranya dadah haram mengambil alih.

Dadah-dadah tersebut mungkin boleh mengawal badan dan pemikiran seseorang yang mengambilnya, tanaman dadah dan pengedar-pengedar dadah mungkin mengawal petani yang menanamnya, perdagangan haram dan jenayah mungkin mengawal masyarakat.

Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF) percaya bahawa mengambil dadah ATAU tidak adalah satu pilihan buat seseorang individu.

Pendidikan yang lebih baik dan kemahiran hidup amat diperlukan untuk memberitahu anak-anak muda tentang kesan-kesan buruk yang berpotensi disebabkan oleh dadah serta membantu mereka menolak sebarang tekanan untuk cuba menghampiri dadah.

Usaha-usaha diperlukan untuk meningkatkan kesedaran tentang bahaya dadah kerana ia merupakan suatu masalah sosial; bukan disebabkan ianya haram semata-mata.

Dadah penyebab masalah-masalah kesihatan dan mental. Apabila seseorang itu menjadi ketagih, ia boleh membawa padah kepada pengguna-pengguna dan mereka yang rapat dengan pengguna-pengguna tersebut. Apabila diambil secara intravena, ia boleh menyebarkan HIV.

Sebagai maklumbalas terhadap HIV dan dadah, kita mestilah berpandukan pengetahuan sains dan bukan berdasarkan ketakutan dan kejahilan.

Untuk memastikan keberkesanan di dalam perjuangan menentang HIV/AIDS dan membuat sesuatu yang betul, kita perlu memberi layanan yang lebih baik kepada pengguna-pengguna dadah, iaitu dengan memberi mereka penghormatan seperti kita memberi hormat kepada mereka yang mempunyai keperluan, dan yang berkeluarga.

Apabila kita membantu pengguna-pengguna dadah kekal bebas daripada HIV, kita juga melindungi pasangan-pasangan seks mereka, anak-anak yang bakal mereka perolehi di masa hadapan dan juga masyarakat secara amnya.

Usaha-usaha kami juga termasuk bekerja untuk mengurangkan bekalan – melalui penguatkuasaan undang-undang, dan bekerja dengan negara-negara yang mengeluarkannya agar dapat memberi para petani alternatif tanaman lain untuk menggantikan tanaman haram.

Melalui cara ini, kita mesti berusaha untuk menangani masalah kemiskinan dan juga bekalan dadah pada masa yang sama.

Ini merupakan cabaran-cabaran yang tidak mudah untuk ditangani. Tetapi kita tidak boleh putus asa kerana bilangan kematian yang disebabkan oleh dadah-dadah haram semakin meningkat di dalam masyarakat.

Di Malaysia sahaja, terdapat sekurang-kurangnya 300,000 orang yang telah menyalahgunakan dadah.

Sekiranya kita tidak melawan ancaman ini dengan sains dan juga ehsan, kita tidak akan dapat mengurangkan kesengsaraan mereka, atau orang yang disayangi oleh mereka.

Penyalahgunaan Dadah

Lebih kurang 200 juta orang di seluruh dunia menggunakan dadah-dadah haram, iaitu bersamaan dengan 5 peratus daripada penduduk global yang berumur di antara 15-64 tahun mengikut Laporan Dadah Sedunia 2006 daripada Pejabat Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu berkaitan Dadah dan Jenayah (UNODC).

Kanabis (ganja, hashish, THC) mendahului dengan 162 juta pengguna, manakala diikuti dengan ATS (amfetamin, methamfetamin, ekstasi, methkathinon) seramai 35 juta pengguna.

Secara global, dijangka lebih kurang 16 juta orang menggunakan opiat (opium, morfin, heroin, opiat sintetik) dan lebih kurang 13 juta orang menggunakan kokain.

Kebanyakan pengguna-pengguna heroin di Malaysia menyuntik dadah tersebut secara intravena.

BACA INI JUGA:

sumber: unicef

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon