Sunday, June 11, 2017

Sambutan Hari Bapa, Father's Day


Sambutan Hari Bapa, Father's Day merupakan suatu hari cuti sekular yang bermula pada awal abad ke-12 untuk kaum lelaki menyambut hari bapa dan untuk memberi penghormatan dan peringatan terhadap para bapa.

Sambutan Hari Bapa

‘Hari Bapa’ adalah satu hari yang dikhaskan kepada semua bapa, ayah, abah, walid, wahid, abi, apak, bapak, father, daddy dan papa di seluruh dunia.

Hari Bapa disambut pada tarikh yang berlainan di seluruh dunia dan selalu menglibatkan pemberian hadiah kepada bapa dan kekeluargaan.

Sejarah asal-usul Sambutan Hari Bapa

Terdapat banyak versi dalam sambutan hari bapa. Dalam satu versi, sambutan ini dikata bermula di Amerika Syarikat dengan ideanya dicetuskan oleh seorang wanita, Sonora Dodd dari daerah Spokane.

Beliau mahu sesuatu dilakukan untuk mengenang bapanya, William Smart, seorang veteran perang saudara yang ditinggalkan oleh isterinya dan membesarkan enam orang anak secara bersendirian di sebuah ladang kecil.

Hari bapa yang pertama disambut pada tahun 1910 dengan mengambil sempena tahun kelahiran William Smart sendiri.

Sejak tahun 1972, ia disambut setiap tahun apabila bekas Presiden AS, Richard Nixon menandatangani satu undang-undang awam yang menjadikan hari tersebut dicatat di dalam kalendar.

Menghormati Bapa

Hari Bapa adalah hari untuk menghormati bapa. Kebiasaannya Hari Bapa dirayakan dengan pemberian hadiah kepada bapa dan melakukan kegiatan kekeluargaan.

Meraikan bapa tidak sewajarnya dilakukan cuma pada satu hari itu sahaja kerana kasih sayang mahu pun kebajikan bapa hendaklah dipelihara berterusan sepanjang tahun iaitu perlu juga dikasihi pada 364 hari yang lain.

Mahu memberikan hadiah tanda kasih, tiap-tiap bulan pun boleh atau jika dengan hanya bertanya khabar, itu sudah lebih dari cukup untuk menghiburkan buat ibu dan bapa.

Kalau ibu dihormati dan miliki keistimewaan ‘Syurga di bawah kaki Ibu’, tetapi bapa adalah lebih lagi dengan ‘Surganya Ibu di bawah tapak kaki bapa (suami)’.

Sesiapa yang sudah berkahwin, jangan lupa ‘Bapa Mentua’ tarafnya pun sama dengan bapa kita juga. Sekiranya masih mempunyai bapa, sayangilah bapa selagi ia masih ada, lawatilah dan hubungilah dia.

Kesempatan berkumpul itu bolehlah dilakukan solat berjemaah di rumah atau bersama-sama ke masjid.

Seandainya tinggal bersendirian, carikanlah jodoh dan penemannya agar kehidupan beliau sentiasa tenteram dan bahagia di hujung usia.

Jika bapa sudah tiada di dunia ini, sedekahkanlah pahala bacaan Al-Quran dan amal soleh untuknya.

Mereka pasti sentiasa mengharapkan anak, cucu, cicit dan seluruh keturunan beramal soleh dan mendoakan mereka.

Santuni dan jalinkanlah tali silaturahim dengan rakan-rakan lamanya dan anggap mereka seperti bapa sendiri.

BACA INI JUGA:

sumber: wikipedia | shafiqolbu

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon