Sunday, June 04, 2017

Kenapa Memperbanyakkan Doa Di Bulan Ramadhan?


Dalam satu riwayat, Nabi SAW menyebut: “Sekiranya manusia menyedari kebaikan-kebaikan Ramadhan, pasti mereka akan mengharapkan supaya sepanjang tahun adalah Ramadhan.”

Berdoa

Antara amalan yang biasa kita terlepas pandang pada bulan ini ialah memperbanyakkan doa.

Dalam riwayat Bazzar, Nabi menyebut: “Sesungguhnya Allah SWT mempunyai hamba-hamba yang dibebaskan (daripada api neraka) pada setiap siang dan malam (bulan Ramadhan) dan bagi setiap orang Islam ada doa yang dimakbulkan pada setiap siang dan malam (Ramadhan).”

Dalam riwayat yang lain pula menyebutkan: “Tiga orang yang tidak ditolak doa-doa mereka, seorang yang berpuasa sehingga dia berbuka. Seorang imam (pemerintah) yang adil dan doa seseorang yang dizalimi.”

Banyak riwayat menyebut doa seseorang yang berpuasa dimakbulkan. Oleh itu, Ramadhan merupakan kesempatan terbaik untuk kita memohon pelbagai hajat daripada Allah yang Maha Pemurah.

Kita semua adalah hamba Allah yang memang sentiasa berhajat. Allah pula adalah zat yang Maha Kaya. Kayanya Allah sehinggakan tidak berhajat kepada mana-mana ciptaan-Nya. Bahkan Dia adalah zat yang menunaikan hajat dan keperluan semua makhluk.

Bersangka baik

Nabi bersabda: “Apabila seseorang Muslim berdoa, maka Allah akan beri kepadanya salah satu daripada tiga perkara, dengan syarat dia tidak berdoa untuk memutuskan silaturahim dan tidak juga berdoa untuk sebarang dosa:

1 Sama ada dia mendapat apa-apa yang telah didoakan atau

2 Sebagai ganti daripada doa itu satu musibah atau keburukan dijauhkan atau

3 Di akhirat nanti pahala akan diberikan mengikut kadar doanya.”

Berdasarkan hadis ini, kita seharusnya bersangka baik dengan Allah tentang penerimaan doa-doa kita. Allah Maha Mengetahui akan apa yang terbaik untuk diri kita. Seperti seorang anak kecil yang meminta sebilah pisau daripada ibunya untuk bermain.

Sudah pasti ibunya akan menggantikan alat yang lebih sesuai untuk anaknya bermain. Tidak sesukar mana bagi seorang ibu untuk menunaikan permintaan itu, namun kebijaksanaan ibu tadi jelas mengatasi kebijaksanaan seorang anak kecil yang tidak mengerti apa-apa.

Begitu juga dalam konteks permintaan kita dengan Allah yang dipanjatkan menerusi doa. Allah dengan sifat kerahiman-Nya Maha Mengetahui akan kemaslahatan hamba-Nya.

Terdapat banyak masa yang khusus akan penerimaan doa sepanjang bulan Ramadan.

Oleh itu, memperbanyakkan doa pada bulan yang berkat ini adalah satu perkara yang penting. Kemalasan dan kecuaian kita untuk memperbanyakkan doa merupakan satu kerugian yang nyata.

Satu perkara yang perlu diberi penekanan di sini ialah tentang beberapa syarat lain yang perlu diambil perhatian dalam konteks penerimaan doa.

Dalam hal ini, Nabi ada menyebutkan: “Ramai sekali orang yang berada dalam kesusahan menadah tangan ke langit memohon doa dan berkata, Ya Allah! Ya Allah! tetapi makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya juga haram. Dalam situasi ini, bagaimana mungkin doanya diterima.”

Oleh itu, dalam konteks pelbagai keinginan dan hajat yang kita pohon daripada Allah menerusi doa, penting untuk kita meneliti akan syarat-syarat penerimaan sesuatu doa.

BACA INI JUGA: 12 Kesilapan Umat Islam Dalam Bulan Ramadhan

sumber: kosmo

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon