Sunday, May 28, 2017

11 Tempat Menarik Lokasi Percutian Di Kundasang Ranau


Bagi anda yang sudah merancang percutian ke Kundasang Ranau, disamping keseronokan cuaca sejuk ala-ala luar negara, sememangnya banyak tempat-tempat dan lokasi menarik yang boleh dikunjungi.

Kami senaraikan 11 lokasi antara tempat menarik yang boleh anda kunjungi di Kundasang Ranau sempena percutian cuti-cuti Malaysia.

1. Pasar Pekan Kundasang dan Pekan Nabalu

Pekan Nabalu

Pekan Kundasang dan Pekan Nabalu masing-masing mempunyai pasar yang menjual pelbagai jenis sayur-sayuran dan buah-buahan organik yang segar dari kebun.

Selain itu, barangan menarik kraftangan dan makanan tradisional tempatan juga ada dijual di pasar ini.

2. Kundasang War Memorial

Kundasang War Memorial

Kundansang War Memorial merupakan sebuah istana kecil yang menempatkan tugu memperingati tentera-tentera Australia yang telah terbunuh sewaktu penjajahan Jepun.

Lokasi menarik ini terkenal dengan kejadian The Marching Death yang telah membunuh lebih daripada 2,000 orang askar Australia.

The Marching Death merupakan kejadian di mana semua banduan telah dipaksa oleh tentera Jepun untuk berjalan kaki tanpa rehat dari Sandakan hingga ke Ranau.

Di sini, selain menikmati kisah kejadian tersebut, pelawat boleh bergambar dan membeli pelbagai jenis produk kraftangan.

3. DESA Cattle Dairy Farm

DESA Cattle Dairy Farm

DESA Cattle Dairy Farm merupakan lokasi menarik sebuah ladang ternakan lembu dan kambing dan juga sebuah kilang pemprosesan susu lembu dan kambing.

Terletak kira-kira 8 km dari Pekan Kundasang, ladang ternakan ini dibuka kepada pelawat untuk melihat sendiri pemprosesan susu lembu. Anda juga boleh merebut peluang melawat tempat ini dengan membeli produk keluaran kilang ini.

Apa yang lebih menarik tentang lokasi ini adalah pemandangan dan suasana yang seakan-akan berada di New Zealand dan diberi gelaran "Little New Zealand in Sabah".

4. Taman Kinabalu

Taman Kinabalu

Kinabalu Park (Taman Kinabalu) merupakan sebuah lokasi menarik permulaan bagi pendaki-pendaki yang ingin mendaki gunung Kinabalu.

Di lokasi ini, pendaki boleh membuat pendaftaran, menempah mountain guide, atau juga menginap di hotel sambil menikmati udara segar, suhu yang sejuk dan juga pemandangan indah Gunung Kinabalu.

Bagi pelawat yang tidak mendaki gunung Kinabalu, anda boleh datang ke sini untuk bergambar dengan berlatar belakangkan gunung Kinabalu, beristirehat atau melawat Botanical Garden yang ada di sini.

5. Kebun Strawberry

Strawberry Garden Kundasang

Di Ranau juga terdapat banyak kebun Strawberry terutamanya di kawasan Kundasang kerana suhunya yang sesuai untuk penanaman Strawberry.

Antara kebun menarik yang dibuka kepada pengunjung adalah Strawberry and Rose Garden dan juga Strawberry Garden.

Selain menikmati pemandangan menarik kebun Strawberry, pelawat juga masuk ke kebun pelbagai jenis bunga yang ditanam di sini seperti bunga Rose.

6. Tagal Luanti

Tagal Luanti

'Tagal' Luanti merupakan sebuah sungai yang menjadi lokasi pelancongan kerana terkenal dengan spa ikan yang terdapat di sini. Berbeza dengan ikan-ikan lain yang takut dengan manusia, ikan-ikan di sungai ini amat suka dengan manusia.

Sebaik memasukkan kaki anda ke dalam sungai, ikan-ikan ini akan mula "mengurut" kaki anda sambil memberi makanan ikan kepada ikan-ikan ini.

7. Kolam Air Panas Poring

Kolam Air Panas Poring

Kolam Air Panas Poring merupakan sebuah lokasi pelancongan yang sangat terkenal dalam kalangan rakyat tempatan Sabah dan juga pelancong asing.

Menariknya, air panas yang disediakan adalah air panas yang terhasil secara semulajadi dari bawah tanah.

Lokasi ini juga terkenal kerana terdapatnya beberapa tempat menarik yang berada di lingkungan kawasan ini.

Antaranya adalah seperti Air Terjun, Taman Kupu-Kupu dan Jambatan Kanopi. Anda juga berpeluang melihat tumbuhan Rafflesia yang tumbuh di kawasan ini.

8. Ladang Teh Sabah

Ladang Teh Sabah

Ladang Teh Sabah adalah satu-satunya ladang teh organik di Kepulauan Borneo dan juga seumpamanya di seluruh dunia. Berbeza dengan suhu yang dingin di Kundasang, suhu di ladang teh organik ini agak panas.

Tapi apa yang penting adalah ilmu pengetahuan dan pengalaman yang anda boleh dapat apabila melawat ladang teh ini.

Ketika berada di ladang teh ini, anda boleh melawat ladang teh organik, melihat pemprosesan teh dan juga membeli pelbagai produk keluaran ladang ini.

9. Ranau Paragliding Park

Ranau Paragliding Park

Aktiviti paragliding juga terkenal di Daerah Ranau dan dijalankan di Ranau Paragliding Park yang terletak 6 km dari Pekan.

Paragliding merupakan sebuah aktiviti meluncur di udara menggunakan payung terjun lebar setelah berlari atau melompat dari sebuah lokasi yang tinggi.

Kawasan Ranau yang berbukit menjadikannya lokasi yang sesuai untuk aktiviti ini.

10. Mesilau Nature Park

Mesilau Nature Park

Mesilau Nature Park adalah lokasi kedua untuk memulakan pendakian menawan puncak Gunung Kinabalu.

Menariknya, lokasi ini merupakan lokasi pelancongan paling dekat dengan kaki gunung Kinabalu dan menjadi habitat kepada spesies terbesar periuk kera, iaitu Nepenthes Rajah.

Pelawat yang berkunjung ke sini boleh berjalan-jalan di kawasan sekitar sambil menikmati pemandangan puncak Gunung Kinabalu.

Suhu di tempat ini lebih sejuk berbanding Pekan Kundasang.

Semoga membri manfaat dan selamat melancong.

11. Tugu Replika Kobis

Tugu Replika Kobis

Tugu Kobis adalah salah satu lambang yang tidak boleh anda ketepikan bila sudah sampai ke Kundasang.

Tugu ini melambangkan bahawa Kundasang bukan sahaja terkenal dengan Gunung Kinabalu, kedinginan udaranya yang nyaman malah tempat ini terkenal dengan pengeluaran dan penanaman sayur-sayur terbaik dan segar terutamanya sayur kobis.

Semoga memberi manfaat dan selamat melancong.

BACA INI JUGA: 9 Tempat Menarik Lokasi Percutian Di Sandakan

-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon