Thursday, May 11, 2017

Pemandu Kes Surau Austin Mohon Maaf, Kenapa Kita Masih Gagal Memupuk Perpaduan?

Selepas hampir seminggu kes berkenaan yang tular dilaman sosial, pemandu, Toh Chai Eun, 28, tampil membuat permohonan maaf secara terbuka kepada seluruh masyarakat Islam terutama mereka yang terlibat dalam kes berkenaan yang berlaku kira-kira jam 1.30 tengah hari, Jumaat lalu.

Toh Chai Eun Surau Autin Perdana

“Saya tidak berniat jahat atau ingin menyinggung perasaan dengan membunyikan hon kereta pada masa itu,” kata pemandu kenderaan yang tular dipukul kerana membunyikan hon dihadapan Surau Austin Perdana, 5 Mei lalu.

Chai Eun yang bekerja sendiri ditemani abangnya Toh Chai Chung, 30, hadir dalam satu perjumpaan di Pejabat Agama Islam Johor yang disertai ahli jawatankuasa surau terlibat, Pengerusi Agama, Mutalip Abdul Rahim dan Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor, Datuk Nooh Gadut.

Permohonan maaf terbuka itu dibacakan wakil Chai Eun, Mahadzir Abu Said menyatakan harapan agar kes tersebut dapat diselesaikan dan tidak menyinggung semua pihak dan Bangsa Johor.

“Apa yang berlaku pada waktu itu kerana saya telah terperangkap dalam kesesakan jalan di situ dan dalam urusan penting.

“Ini menyebabkan kereta saya diserang dan dirosakkan dan saya juga mengalami kecederaan,”katanya yang cedera di leher, kaki dan badan sehingga membataskan pergerakkan dan percakapannya.

Beliau turut menyatakan harapan agar kes tersebut tidak dipanjangkan atau disebarkan sehingga mencetuskan ketidaksenangan kaum.

“Saya juga berharap semua pihak tidak lagi memanjangkan isu ini menjadi lebih besar dan maksud yang sampaikan iaitu keamanan dan keharmonian antara semua kaum di Malaysia.

“Diharap selepas kenyataan ini saya tiada lagi ulasan dan cerita mengenai kejadian tersebut di media untuk tujuan menghasut rakyat dan menjejaskan perpaduan, kesejahteraan dan keharmonian negara,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi surau, Mohd Khaiidzir Ismail berharap kes berkenaan dapat diselesaikan dengan keseluruhannya.

“Kami mengucapkan terima kasih atas pertemuan ini yang sememangnya tidak dijangka meskipun perkara ini berlaku diluar surau, kami sebagai jawatankuasa telah mengambil langkah-langkah yang perlu,” katanya.

Elemen Fitnah Viral

Sebelum ini kita mendengar, diberitahu dan diceritakan dari pelbagai kumpulan;
  • Ada jemaah yang dilanggar.
  • Penumpang kereta wanita pula terjerit-jerit marah dan enggan tolenrasi.
  • Kejap hon masa khutbah, kejap hon masa solat, kita yang membaca pun jadi pening kepala.
  • Pemandu kereta kurang ajar dan biadap, main langgar dan reverse kenderaan ikut suka sampai langgar beberapa orang, dikejar sebab melanggar dan bukannya kerana membunyikan hon.
  • Paling viral, jalan itu sebenarnya ditutup. Sudah ada pengumuman disediakan menerusi papan tanda, sudah tentu cina itu bersalah kerana tidak membaca dan berdegil kerana masih menggunakan jalan tersebut.

Cerita asli hilang, cerita ditambah dengan elemen fitnah viral.

Yang racist dengan komen racistnya. Yang berlakon racist pun tak kurang hebatnya. Tambah api sana sini, semarakkan lagu perkauman.

Melayu bodoh vs cina bodoh, muslim bodoh vs non muslim bodoh

Akhirnya semuanya pun terpalit dengan pergaduhan kaum dan agama akibat terpengaruh dengan sentimen dan bukannya berhujah berpandukan fakta.

Selepas separuh abad merdeka, semangat perkauman sangat kuat di kalangan rakyat, bukti kita gagal memupuk perpaduan di kalangan rakyat yang berbeza bangsa dan agama.

Di mana salahnya, jika kita perhalusi dan mencari punca pasti kita akan jumpa tetapi penulis tidak berminat nak menyiasat masalah seperti Conan.

Cukup secara ringkasnya penulis simpulkan, sikap perkauman datangnya dari diri yang memang ada semangat perkauman.

Pergaulan, pengalaman, pendidikan adalah faktor luaran tetapi jika kita sendiri tidak memiliki sikap perkauman walau siapa pun datang tanam dan pengaruh, ianya tetap tak jadi apa.

Ada muslim yang bila diprovoke, mereka terlebih-lebih mengganas macam sawan babi. Lepas tu boleh pula salutkan perbuatan ganas mereka dengan elemen Islamik untuk lunakkan perbuatan yang tak betul.

Akhirnya yang dipandang orang, ooohhh Islam begini rupanya. Berubah ikut pemikiran manusia. Ganas, teruk dan mengarut.

Ya, Islam versi ini terjemahan dari siapa kalau bukan diri sendiri.

Siapa salah?

Takde punca, takde masalah. Yang meletakkan parking berterabur sehingga menyusahkan laluan pengguna jalanraya yang lain tetaplah trigger utama kepada kejadian.

Sudah diberitahu berulang kali, masalah ini bukan baru malahan berlarutan.

Letakkan kenderaan kamu dengan betul. Tak kisah la waktu solat jumaat kah, waktu kenduri kah, waktu singgah bank kah atau apa kah, parking la dengan betul, yang tidak menyusahkan pengguna lain.

Andai muslims tadinya tu letak kenderaan dengan betul, maka cina nak mengamuk dengan hon bertubi-tubi ataupun marah menengking pun takde asas. Melainkan dia pun kena sawan babi juga.

Perbuatan cina itu memang biadap tetapi ia adalah terjemahan kemarahan orang ramai yang meluat pada muslims Malaysia yang suka parking macam sawan babi time solat.

Ohh solat dia je penting, pada orang lain masa dan hal yang nak diuruskan tu tak penting ya? Solat pun kalau dah sampai kacau orang, berkat ke pun?

Nak mencari pahala tak salah tetapi jangan sampai balakan hidup orang lain. Nak tunaikan kewajipan tak salah tetapi jangan sampai timpakan kerumitan pada orang lain!

Untuk insiden kali ini, buat muslims belajarlah hidup dengan mula 'memarking' kenderaan dengan betul. Untuk non muslims, belajarlah hidup dengan tidak membunyikan hon ataupun bersikap biadap semasa meminta kenderaan dialihkan walaupun anda memang marah kerana laluan dihalang kenderaan lain.

Di dalam kawasan masjid atau rumah ibadat adabnya berbeza untuk meminta alihkan kenderaan jikalau ketika itu muslims tengah bersolat. Kau bukan kat tepi pasar nak hon-hon macam orang hilang akal bro!

Keluar dari kereta berundinglah cara harmoni. Macam orang bertamadun gunakan mulut bukannya adab kurang ajar.

Marah yang apabila dilawan dengan marah ianya tidak menyelesaikan masalah sebaliknya mendatangkan musibah. Yang dibantai sakit, kereta pun cedera.

Yang membantai malu satu Malaysia tengok dah perangai buruknya tu. Tambah dengan keadaan sekarang, semuanya merasa kelat, pahit dan geram kerana diapi-apikan dengan semangat perkauman.

Bolehkah cina memandang melayu dengan rasa kasih dan mahukah melayu memandang cina dengan rasa sayang?

Insiden yang mencalarkan perasaan ini telah meninggalkan parut di hati masing-masing. Perpaduan kita semakin rapuh.

Di satu sudut yang tersorok, belakang tabir samar-samar nampak bayang je sedang bertepuk dan bergelak tawa. Gembira.

'Mereka' berjaya mencaturkan pemikiran kita. Check-mate.

BACA INI JUGA: 'Kita Semua Di Politikkan Untuk Membenci Antara Satu Sama Lain'

sumber: sinarharian | amenoworld

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.

#senarai bloglist hilang secara misteri. rakan blogger yang ada memasukkan blog ini dalam senarai bloglist, sila 'remove' blog ni ye. maaf diatas segala kesulitan.
EmoticonEmoticon