Wednesday, April 19, 2017

5 Alasan Kenapa Amerika Syarikat Tidak Akan Menyerang Korea Utara


Keadaan geopolitik dunia semakin bercelaru dengan pertikaman lidah antara kuasa-kuasa besar dunia termasuklah Donald Trump yang telah melancarkan beberapa siri serangan berskala besar terhadap musuh-musuh 'polis dunia' itu.

Amerika Serang Korea Utara

Selepas menyerang Syria dengan 59 bedilan Tomahawk, Amerika menghantar bala tentera mereka ke Semenanjung Korea sebagai amaran kepada negara komunis terpencil itu supaya tidak meneruskan ujian-ujian nuklear mereka.

Persoalannya sekarang, apakah Amerika begitu berani untuk melancarkan serangan membabi buta ke atas Korea Utara sepertimana yang dilakukan terhadap Syria beberapa minggu sebelumnya? Ayuh ikuti kupasan ini.

1. Mengapa tidak AS boleh menyerang Korea Utara seperti yang berlaku Syria?

Peperangan terakhir yang berlaku di Semenanjung Korea adalah pada 27 Julai 1953 selepas sebuah perjanjian gencatan senjata dimeterai antara Washington dan Beijing.

Perjanjian tersebut disahkan secara rasmi oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan jika Amerika melancarkan serangan maka mereka akan melanggar undang-undang antarabangsa.

Walaupun tiada peperangan ketara yang masih aktif di kawasan sekitar, Semenanjung Korea sebenarnya masih lagi dikategorikan sebagai kawasan zon perang dan panas.

2. Apakah perbezaan paling penting antara Korea Utara dan Syria?

Korea Utara optimis dengan program senjata nuklear mereka. Sejak akhir-akhir ini pembangunan senjata nuklear mereka dilihat semakin mencapai kematangan yang boleh memberi kekuatan buat negara komunis tersebut melancarkan peluru berpandu dengan kuasa letupan nuklear terhadap musuh.

Walaupun ujian peluru berpandu jarak jauh mereka di Musudan tahun lalu tidak berjaya, tetapi Pyongyang sudahpun berjaya mengadakan kira-kira 5 siri ujian peluru berpandu berskala kecil dengan kepala peledak nuklear - walaupun ianya tidak pernah disahkan secara bebas.

Pakar ketenteraan dunia percaya Korea Utara telah banyak belajar daripada kegagalan mereka dan kini mungkin dapat membangunkan teknologi peluru berpandu balistik antara benua berkuasa nuklear yang disebut-sebut boleh sampai ke Amerika Syarikat dalam tempoh empat tahun akan datang, semasa AS dibawah kepimpinan Presiden Trump.

3. Mengapa China mesti berdiri di belakang Korea Utara jika ia diserang oleh Amerika Syarikat?

China adalah sekutu paling kuat Korea Utara. Pada tahun 1961, kedua-dua negara menandatangani Mutual Aid Sino-Korea Utara dan Kerjasama Persahabatan Perjanjian, di mana kedua-dua pihak mempunyai tanggungjawab untuk menawarkan segera tentera dan bantuan lain kepada yang lain dalam hal serangan luar. perjanjian ini telah berpanjangan dua kali, dan adalah sah sehingga 2021.

4. Mengapakah China mendesak resolusi yang aman dan menentang tindakan ketenteraan diapungkan oleh Amerika Syarikat?

China bimbang wilayah sempadan akan dibanjiri dengan pelarian Korea Utara jika rejim Kim runtuh. Dari sudut geopolitik pandangan Beijing, Korea Utara sebagai zon penampan daripada potensi pencerobohan oleh kuasa lain seperti Amerika Syarikat, termasuk Jepun dan Korea Selatan.

5. Selain China, negara-negara lain menentang serangan tentera terhadap Pyongyang?

Kedua-dua negara jiran, Korea Selatan dan Jepun lebih suka mengambil pilihan bukan ketenteraan dan peperangan.

Seoul hanya kira-kira 40 kilometer dari sempadan Korea Utara dan amat terdedah kepada serangan rejim Kim Jong-Un dan ianya pasti satu perkara yang merisaukan Korea Selatan.

Sam Gardiner, kolonel Tentera Udara bersara, dipetik oleh satu temu bual dengan The Atlantic majalah sebagai berkata AS "tidak boleh melindungi Seoul, sekurang-kurangnya untuk tempoh 24 jam pertama perang, dan mungkin untuk pertama 48".

Walaupun bekas presiden Amerika Syarikat, Bill Clinton secara serius membahaskan kejayaan pengeboman reaktor Yongbyon pada tahun 1994, beliau diberitahu oleh para pegawainya bahawa kebinasaan perang ke atas Korea Utara adalah jauh lebih besar daripada mana-mana peperangan yang pernah disaksikan di dunia ini.

BACA INI JUGA: Krisis Syria, Satu Lagi Percaturan CIA dan Yahudi Israel

sumber: mybuletin

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon