Sunday, March 19, 2017

Erti Kebahagiaan Yang Sebenar


Berbicara soal kebahagiaan hidup, semestinya setiap dari kita sentiasa mendambakan kebahagiaan hidup sama ada di dunia mahupun kebahagiaan di akhirat.

kebahagiaan sebenar

Bukankah kita telah diajar untuk melafazkan doa ini setiap kali solat?

"Rabbana atina fiddunya hasanah wa fil akhiroti hasanah waqina 'adzabannar."

Maksudnya, "Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka." Surah Al Baqarah: 201

Pelbagai cara manusia cuba mendapatkan kebahagiaan. Ada yang berusaha untuk menjadi kaya, kerana merasakan bahagia itu dengan punya harta berjuta-juta.

Ada yang merasakan bahagia itu bila kita boleh bersama suami atau isteri mahupun anak-anak yang tersayang.

Ada pula yang merasakan bahagia itu bilamana kita dapat bersama keluarga, mahupun bersama insan yang disayangi atau dengan mengecap kejayaan.

Tidak kurang pula ada yang merasa bahagia kerana mampu mendapatkan apa sahaja yang diidamkan.

Semua itu benar. Itu juga kebahagiaan. Kebahagiaan hidup di dunia yang seharusnya kita syukuri kerana ia juga salah satu nikmat yang Tuhan berikan pada kita.

Tapi, alangkah indahnya andai kebahagiaan dunia itu boleh memacu kita untuk mengecap kebahagiaan di akhirat.

Alangkah bahagiaanya andai kebahagiaan bersama suami atau isteri dan anak-anak itu boleh membawa kita untuk semakin dekat dengan Allah, membawa kita kepada kebahagiaan di alam akhirat kerana menyedari amanah ini.

Alangkah bahagianya andai harta yang dimiliki boleh membawa kita untuk mengecap kebahagiaan akhirat dengan sedekah amal jariah yang ikhlas tanpa mengharapkan sanjungan dan pujian.

Alangkah bahagianya andai bahagia yang Tuhan beri dengan kejayaan itu boleh menjadikan kita hambanya yang bersyukur, yang juga boleh memberi kebahagiaan untuk diri di akhirat nanti.

Kebahagiaan sebenar bukan dilihat pada luaran, tapi pada hati seseorang kerana hati yang boleh merasa bahagia dan hati yang bahagia itu semestinya ialah hati yang tenang.

Hati yang sentiasa berzikir memuji Tuhan-Nya, hati yang sentiasa ingat pada Allah, dalam tidur mahupun jaga, dalam diam mahupun bising, dalam gelap mahupun terang.

Kebahagiaan sebenar juga bukan sekadar di dunia yang sementara, tapi kebahagiaan dunia yang boleh membawa kebahagiaan akhirat.

Kebahagiaan yang andai Tuhan menariknya kembali tetapi hatinya tetap tertaut pada Allah..

Betapa indahnya kebahagiaan yang sebenar.

Ya Allah, kurniakan kepada kami kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Anugerahkanlah hati kami Kebahagiaan hati.

Hati yang merasa tenang, hati yang merasa damai, hati yang merasa bahagia, hanya kerana mengingati-Mu dan hati yang tetap bahagia, sekalipun kebahagiaan itu mungkin ditarik sekelip mata.

Amiin..

BACA INI JUGA: Sikap Emosi Adalah Peribadi Yang Jauh Dari Kejernihan Hati

sumber: kik

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon