Wednesday, March 22, 2017

15 Negara Asia Paling Tinggi Rasuah, Nombor 3 Sudah Dijangka!

Sebagai salah satu inisiatif dalam mengukur tahap aktiviti rasuah global, Transparency International telah membuat tinjauan kepada hampir 20,000 orang di 15 negara Asia Pasifik tentang rasuah di negara masing-masing.

paling rasuah

Laporan ini dibuat tepat pada masanya di mana kebanyakan kerajaan di Asia sedang menyediakan agenda mereka untuk menepati matlamat United Nations Sustainable Development Goals (SDGs).

SDG menetapkan keutamaan pembangunan pada tahun 2030, termasuk pengurangan jenayah kecurian dan rasuah.

Transparency International dalam laporannya menyatakan, hasil dari tinjauan mendapati satu dari empat orang memberi rasuah untuk mengakses perkhidmatan awam.

Tinjauan juga melihat agensi keselamatan sebagai perkhidmatan awam yang banyak menerima rasuah.

Secara keseluruhan, golongan miskin merupakan golongan yang paling banyak memberi rasuah.

Hanya satu dari lima orang yang mengatakan tahap rasuah di negara mereka semakin berkurangan, manakala dua dari lima orang mengatakan rasuah semakin meningkat.

Di China, hampir 75% dari tinjauan berpendapat rasuah semakin meningkat sejak tiga tahun lepas yang menunjukkan langkah-langkah yang telah diambil tidak berjaya membendung jenayah ini.

Rajah di atas menunjukkan hasil dari tinjauan pendapat yang dibuat kepada orang dewasa di 15 negara Asia tentang peningkatan rasuah di negara masing-masing.

Harus diingat ini adalah tinjauan pendapat dan bukan bermaksud statistik sebenar di negara-negara tersebut.

Hasil dari tinjauan menunjukkan pihak kerajaan dari Asia Pasifik perlu bertindak dan berusaha membendung perkara ini dan kerajaan perlu menepati janji mereka untuk memerangi rasuah dan juga komitmen mereka bagi mencapai matlamat United Nations Sustainable Development Goals (SDGs).

BACA INI JUGA: 5 Isteri Pemimpin Dunia Paling Boros Dalam Sejarah

sumber: moshed

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.

#senarai bloglist hilang secara misteri. rakan blogger yang ada memasukkan blog ini dalam senarai bloglist, sila 'remove' blog ni ye. maaf diatas segala kesulitan.
EmoticonEmoticon