Wednesday, February 08, 2017

Zenith Gold 'Pelaburan' Skim Cepat Kaya


Modus operandi yang digunakan oleh penganjur skim cepat kaya biasanya hampir sama sahaja dengan para ‘pelabur’ akan diberi masa dan 'peluang' untuk merasa keuntungan terlebih dahulu sebelum akhirnya gagal dibayar kemudian (skim ponzi).

Zenith Gold

Bak kata Mentor Kewangan, Azizi Ali, “Mengapa nak tambah kerja dan risiko melabur dalam skim-skim yang pelik-pelik ini? Terdapat ratusan pelaburan yang betul di Malaysia."

ASB, ASN, AHB, Tabung Haji, beratus unit amanah, beratus saham di Bursa Malaysia, ratusan ribu hartanah dan emas fizikal yang valid, mengapa tak melabur dalam pelaburan yang confirm sah dan valid ini?

Dan 'pelaburan' terbaharu yang sedang hangat sekarang ini iaitu Zenithgold sebenarnya adalah skim bohong, penipu dan tengah aktif mencari mangsa dimana-mana.

Kenapa kita anggap 'peleburan' Zenith Gold ini sebenarnya adalah scam, pelaburan skim cepat kaya dan akan menghilang tidak lama lagi?

1. Zenith Gold dakwa mereka tidak pernah menjamin keuntungan dan modal, jadi mereka bukan riba

Kita nak tanya balik, kalau Zenith Gold tak jamin keuntungan dan modal, kenapa mereka janjikan keuntungan berkali ganda?

Dan akad jual beli apa yang mereka gunakan? Adakah akad musyarakah dan mudarabah?

Yang pasti, tidak ada akad, dan kontrak antara Zenith Gold dan peserta adalah batil kerana tidak ada akad. Akad batil juga haram di sisi Syariah.

2. Selepas ahli masuk Zenith Gold mereka tidak lagi boleh keluarkan duit mereka sehingga cukup tempoh matang

Ini akad jenis apa? Dalam mana-mana pelaburan, anda boleh keluarkan semula duit masing-masing sebelum tempoh matang, sama ada dengan menjual share pada harga hari tersebut ataupun withdraw deposit.

3. Zenith Gold adalah pelaburan gharar kerana tidak berdaftar di mana-mana negara di dunia

Zenith Gold cuma ada laman web yang diuruskan oleh ORANG MALAYSIA yang mendakwa mereka berpangkalan di UK.

Buktinya sampai sekarang geng-geng Zenith Gold tidak pernah mengeluarkan penyata kewangan tahunan pelaburan mereka dalam web palsu zenithgolds.com tu.

Mana-mana syarikat yang menjalankan pelaburan yang sah, akan mengemukakan pelaburan tahunan dan oleh kerana pelaburan Zenith Gold tidak jelas, maka ia termasuk dalam hukum gharar fahisy yang haram.

4. Dakwaan Zenith Gold mereka berdaftar di UK adalah palsu

Syarikat Zenith Gold limited di UK tidak ada kena mengena langsung dengan Zenith Gold yang buat 'pelaburan emas' di Malaysia.

Zenith Gold UK adalah syarikat sewaan bangunan dan hartanah dan tidak ada anak syarikat atau cabang bisnes lain.

Saya sendiri sudah meneliti dan memiliki laporan kewngan tahunan zenithgold di UK itu yang mana anda pun boleh beli dengan harga USD10 sahaja.

Bukti yang paling ketara ialah dalam website zenithgolds.com anda tidak akan jumpai satu pun nombor pendaftaran ditulis dalam laman web.

5. Dakwaan laman web sekuriti tinggi SSL dan tidak ada kena mengena dengan pelaburan dan syarikat yang tidak wujud

Sesiapa sahaja boleh buat laman web begitu dan cuma beli dengan mana-mana provider tanpa perlu ada daftar di mana-mana negara.

Logo-logo syarikat emas dalam website Zenith Gold itu sesiapa sahaja boleh dakwa dan jangan percaya kepada website yang berselindung tanpa syarikat berdaftar.

6. Zenith Gold dakwa mereka melabur dalam BURSA SAHAM DUNIA

Ini sudah cukup bukti bohong. Mana ada Bursa Saham Dunia. Jika Zenith Gold melabur dalam emas, sama ada harga mereka perlu ikut turun naik emas, atau mereka akan labur dalam mana-mana syarikat emas.

Tapi Zenith Gold bukan labur dalam emas, juga bukan dalam syarikat emas.

Harga emas adakalanya melambung naik dan menjunam turun, tapi Zenith Gold masih offer keuntungan harian pada waktu harga sedang turun!

7. Emas jongkong yang anda lihat itu emas yang dibuat di Malaysia saja

Anda juga kena berhati-hati sebab Zenith Gold tidak berdaftar di mana-mana dengan kata lain emas Zenith Gold tidak dapat dipastikan ketulenannya kecuali di buka Cert dan di uji di kedai-kedai emas.

Walaupun ada yang tulen, tapi oleh kerana Zenith Gold tidak berdaftar di mana-mana, maka boleh jadi saja dicampurkan.

8. Tidak berdaftar di Malaysia, bererti Zenith Gold TIDAK BOLEH kutip duit rakyat Malaysia

Risiko WANG YANG DIKUTIP akan diseleweng kerana tidak berdaftar di Malaysia dan tidak ada sesiapa yang memantau.

'Pelabur' yang tidak pernah kenal pelaburan emas cuma melihat nombor dalam website dan berharap dapat untung dalam 400 hari.

Sedangkan keuntungan itu cuma diambil daripada pandaftaran insan-insan bodoh jahil yang baru join.

9. Pulangan Zenith Gold yang dijanjikan adalah lebih kurang 75 kali ganda (atau lebih) dalam tempoh 400 hari!

Ingat, pelabur-pelabur world class seperti Warren Buffett dan George Soros pun ‘hanya' memberi pulangan 20-34% setahun!

Adakah masuk akal syarikat yang tidak pernah dikenali mampu memberikan pulangan yang sebegitu tinggi?

Kalau betul pula, sudah tentu semua media di dunia termasuk CNN, Fortune dan Forbes akan memberi liputan yang menyeluruh kepada Zenith Gold. Kenapa tak ada?

Takkanlah media dunia (yang tahu semua pelaburan lain) begitu buta dan tidak pernah mendengar pulangan yang sebegitu hebat? Fikir.

Sekali lagi pesan saya kepada rakyat Malaysia, jangan terdesak sangat 'melebur' duit anda melalui Zenith Gold.

BACA INI JUGA: Apa Itu Money Game, Skim Ponzi Dan Skim Cepat Kaya?

Sumber: amirmarzhuki

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon