Friday, February 17, 2017

Ahli Ibadat Yang Jahil Dan Ulama Yang Fasik


Daripada Anas r.a. berkata, bersabda Rasulullah SAW, “Selagi akan ada di akhir zaman ahli ibadat yang jahil dan ulama yang fasik.” (Hadis Riwayat Ibnu Ady)

Fasik

Nabi SAW menerangkan di akhir zaman nanti akan ada dua golongan ini. Ada orang jahil yang rajin beribadat dan ada pula orang aIim yang fasiq.

Sebenarnya syaitan telah berusaha sedapat mungkin untuk menyesatkan manusia.

Oleh kerana itu ia menggunakan beberapa cara yang berlainan kepada orang-orang yang berlainan pula.

Bagi insan jahil, syaitan selalu menyuruhnya supaya rajin beribadat, kerana ibadat orang yang jahil itu tidak sah dan tidak diterima di sisi Allah SWT.

Syaitan tidak mahu orang jahil rajin mengaji kerana bila dia mengaji ia akan memperbaiki ibadatnya, maka ibadat tersebut akan diterima oleh Allah SWT yang bererti kekalahan di pihak syaitan.

Begitu pula dengan orang alim yang sudah banyak ilmu, syaitan akan menyuruhnya malas beribadat dengan mengemukakan bermacam-macam alasan, sehingga dia meninggalkan kefardhuannya.

Maka dengan itu ilmu yang ada di dalam dadanya tidak berfaedah, bahkan akan menjadi musuh kepadanya pada hari kiamat nanti. Maka itulah kejayaan syaitan dalam usahanya.

Gejala sebegini sudah dapat dilihat di dalam masyarakat kita, di mana yang rajin beribadat adalah orang yang jahil dan yang mengabaikan hal-hal ibadat ini pula terdiri daripada orang yang mempunyai ilmu pengetahuan.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA: 5 Fasa Umat Akhir Zaman, Bersabarlah Wahai Umat Islam

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon