Thursday, December 15, 2016

Apa Itu Kad Debit, Adakah Ianya Selamat Dan Bagaimana Kad Berfungsi?


Kad debit adalah kad plastik yang membolehkan anda untuk mendebit, membayar atau menggunakan wang terus dari akaun anda tanpa perlu mengeluarkan wang kertas.

Kad Debit

Ini kerana bagi sebahagian dari kita, membawa wang tunai fizikal adalah sangat berisiko, menjadikannya bukan sahaja menyusahkan tetapi sukar untuk menguruskan cara anda berbelanja. Itulah salah satu sebab mengapa kad debit diperkenalkan.

Seperti buku cek, kad debit biasanya diberikan bersama-sama dengan produk perbankan yang lain (cth. apabila anda membuka akaun semasa atau simpanan baru).

Dalam beberapa cara, kad debit adalah sama dengan kad kredit, tetapi ia hanya berfungsi apabila terdapat wang di dalam akaun anda.

Kelebihan kad debit adalah ia membolehkan pemegangnya iaitu anda untuk mendebitkan atau membayar di mana-mana kedai yang mempunyai lesen tertentu asalkan akaun anda mempunyai cukup wang di dalam akaun.

Kadang-kala, kad debit dikatakan sebagai setengah kad ATM dan setengah kad kredit disebabkan kad debit yang dikeluarkan oleh bank-bank membolehkan anda untuk menikmati hak eksklusif dan diskaun yang diberikan kepada pemegang kad kredit.

Bagaimanakah Kad Debit Berfungsi?


Apabila anda membuat transaksi dengan menggunakan kad debit, wang ditolak serta-merta daripada akaun semasa atau simpanan anda kerana kad tersebut dikaitkan terus ke akaun bank anda dengan cara elektronik.

Apabila kad debit digunakan di mana-mana kedai yang menerima kad debit, ia menolak wang daripada akaun anda secara online dan dimasukkan secara automatik ke akaun pekedai tersebut. Kedai tersebut menerima wang (masuk secara online ke dalam akaunnya) serta merta.

Transaksi jenis ini adalah berlainan daripada penggunaan kad kredit, yang menggunakan wang yang dipinjam dari bank atau institusi kewangan.

Sesetengah kad debit akan memerlukan tandatangan anda apabila transaksi sedang diproses seperti kad kredit, manakala kad debit yang lain menggunakan nombor pin untuk pengesahan.

Ini dilakukan sebagai langkah keselamatan tambahan kerana hanya anda akan tahu nombor PIN anda.

Sistem Pin and Pay

Bagaimanapun, bermula 1 Januari 2017, semua bank-bank di Malaysia akan mula menggunakan sistem Pin and Pay untuk semua jenis kad debit dan kad kredit, atas arahan Bank Negara Malaysia.

Sistem ini dipercayai berupaya untuk mengekang penipuan kad kredit, dan kad debit.

Ini bermakna setiap transaksi menggunakan kad kredit dan debit hanya perlu memasukkan nombor pin untuk pengesahan. Manakala tiada tandatangan diperlukan.

Semua pemegang kad ATM yang lama WAJIB menukar kepada kad MyDebit kerana bermula 1 Januari 2017, penggunaan kad yang tidak ditukar kepada MyDebit akan terjejas dalam urusniaga pengeluaran di mesin ATM atau pembelian runcit di terminal Pin & Pay.

Terdapat beberapa faktor yang anda perlu tahu apabila anda memilih kad debit seperti;

Had

Sesetengah kad debit tidah dibenarkan untuk digunakan untuk semua jenis transaksi. Contohnya, anda tidak boleh membuat urus niaga dalam talian atau pembelian kad debit daripada peniaga tertentu.

Kad debit biasanya mempunyai had maksimum yang anda boleh dicaj, walaupun ia adalah pilihan anda untuk menetapkan had yang dikehendaki.

Akaun Simpanan Yang Dikaitkan

Ia adalah idea yang baik untuk mempertimbangkan untuk menghubungkan kad debit anda kepada akaun yang sepadan dengan tabiat berbelanja anda.

Walau bagaimanapun, tidak semua akaun bank boleh 'link' dengan kad debit.

Yuran Dan Bil

Kad debit mungkin mempunyai yuran yang anda perlu bayar apabila anda memohon untuk kad debit. Kebanyakan orang biasanya tidak mempertimbangkan yuran ini.

Bayaran boleh termasuk:

Yuran Tahunan:

  • Bank yang mengeluarkan kad debit mungkin memerlukan anda untuk membayar yuran tahunan seperti yang dilakukan dengan kad kredit. 
  • Walau bagaimanapun, yuran tahunan kad debit biasanya adalah lebih kurang daripada kad kredit.

Pengeluaran ATM:

  • Beberapa bank boleh menawarkan bilangan percuma pengeluaran ATM tertentu, tetapi mula mengenakan caj selepas itu.

Yuran Penggantian Kad:

  • Jika anda menghilangkan kad anda dan mahu penggantian, bank mungkin mengenakan anda caj untuk ini.

Kepentingan Dan Faedah Kad Debit

Pemegang kad debit akan menikmati keistimewaan dan diskaun tertentu seperti;

Rebat Tunai:

  • Manfaat rebat tunai pada kad debit biasanya adalah kurang baik daripada yang ditawarkan oleh kad kredit.

Mata Ganjaran:

  • Sama seperti kad kredit, sesetengah kad debit memberikan anda mata ganjaran setiap kali anda menggunakan kad anda.

Diskaun:

  • Sebagai pemegang kad debit, anda juga boleh menikmati diskaun dan keistimewaan yang ditawarkan oleh bank-bank dan peniaga yang terbabit.

Kelebihan Dan Keburukan Kad Debit

Apabila anda menggunakan kad debit, anda tidak akan berada dalam hutang dengan bank kerana jumlah pembelian ditolak terus dari akaun simpanan yang dikait dengannya.

Satu kelemahan menggunakan kad debit adalah bahawa anda hanya boleh menggunakan wang yang anda ada di dalam akaun simpanan yang dikait dengan kad debit.

Sebarang transaksi yang melebihi baki bank anda akan sama ada tidak diluluskan, atau menyebabkan bank mengenakan anda yuran overdraf.

Istilah Biasa Kad Kredit

PIN:

  • Ini bermaksud “Personal Identification Number” (Nombor Pengenalan Peribadi). 
  • PIN adalah seperti kata laluan – ia adalah satu siri digit yang digunakan semasa urus niaga untuk mengesahkan bahawa anda adalah pemegang kad.

Pengeluar Kad Debit:

  • Ini merujuk kepada bank atau mana-mana institusi kewangan lain yang mengeluarkan kad debit.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Panduan Dan Cara 'Meletakkan' Gambar Pilihan Sendiri Di Kad ATM Maybank

Sumber: iMoney

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon