Thursday, December 22, 2016

Mangkuk Purba China RM11 Berjaya Dilelong RM116,000!


Sebuah mangkuk China yang dibeli dengan harga £2 (RM11) di kedai jualan amal kemudian dijual semula dengan harga menakjubkan iaitu £21,000 (RM116,000).

Mangkuk+Purba

Mangkuk yang pernah dibeli dari sebuah kedai kecil di Somerset itu sebenarnya ialah bekas perasap besi yang dibuat pada kurun ke-18 ketika tempoh penting dalam perkembangan kebudayaan China.

Wanita yang membelinya memang mengagak mangkuk itu berharga tetapi tidak menyangka ia berjaya dilelong melalui telefon dengan nilai 10,500 kali lebih mahal daripada yang dibayarnya.

Malah jualan mangkuk yang selebar 11 sentimeter dan seberat 445 gram itu juga jauh menjangkau £5,000 (RM27,600) – harga anggaran firma bidaan John Nicholson’s.

Ia turut mempunyai tapak dibuat daripada besi dan lambang Qianlong.

Pakar seramik, Mark Grant berkata, lambang itu menunjukkan mangkuk berkenaan dihasilkan pada zaman Maharaja Qianlong iaitu tempoh paling penting dalam perkembangan kebudayaan China.

Maharaja Qianlong pemerintah keenam dinasti Qing dan bersemayam menduduki takhta dari 1735 hingga 1796.

Baginda turun takhta untuk membolehkan anaknya mengambil alih menjadi Maharaja Jiaqing tetapi tetap berkuasa di sebalik tabir sehingga kemangkatannya pada 1799.

Sementara itu, ketua penilai di firma berkenaan, John Nicholson berkata, “Wanita berkenaan mengagak ia bernilai tetapi dia terkejut apabila mengetahui betapa berharganya mangkuk itu sebenarnya.”

BACA INI JUGA: Mi Daging Paling Sedap Di Dunia Berharga RM1,140 Semangkuk!

Sumber: Hmetro

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon