Saturday, November 19, 2016

Berterus Terang Ramuan Rahsia Madu Tiga


Andai tidak bersalah, tidak perlu risau. Selalu yang jadi masalah apabila membuat salah. Sifir ini berguna untuk semua keadaan.

Rahsia Madu Tiga

Baik dalam perniagaan, politik, rumah tangga bahkan percintaan. Berterus terang dalam apa jua keadaan adalah penyelamat.

Elakkan pasangan berfikir yang bukan–bukan. Kadang-kadang memang tiada masalah tetapi apabila disembunyikan, ia menjadi barah.

“Saya hairan melihat ada agamawan sendiri takut hendak berpoligami, sedangkan mereka tahu hukum-hakam.

Juga sekiranya golongan ini berkahwin lebih akan menjadi contoh kepada masyarakat bagaimana yang dikatakan adil.

Tetapi itulah yang kita lihat ramai juga dalam kalangan agamawan ini tetap tidak berpoligami. Yang berkahwin lebih ini lazimnya daripada kalangan mereka yang biasa-biasa sahaja yang penuh dengan kepalsuan.

Apabila cerita mereka meledak dalam kalangan masyarakat, orang jadi naif tentang poligami sedangkan ia dibenarkan dalam Islam.

Langsung ada yang menganggap berkahwin lebih itu sentiasa buruk walhal hakikatnya tidak begitu kerana ianya adalah sunnah.

Lihat sahaja apabila agamawan dan penceramah bebas terkenal berkahwin buat kali ketiga – Ustaz Azhar Idrus (UAI), tidak kurang juga yang mencemuh dan melemparkan pelbagai kata terhadap beliau.”

“Wahai orang yang beriman, janganlah kamu mengharamkan yang baik-baik daripada apa yang dihalalkan Allah untuk kamu dan jangan kamu melewati batas. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang melewati batas” – Surah al-Maidah: 87

Kepentingan Untuk Berterus Terang

“Saya tidak pernah berbohong kepada isteri apabila ingin berkahwin lagi. Walaupun bagi wanita bermadu itu pahit, saya bersyukur kerana ketiga ketiga- tiga isteri saya menerima ketentuan hidup ini.

Dari segi hukum Islam, seorang lelaki boleh berkahwin sampai empat orang tanpa kebenaran Isteri. Tetapi saya menghormati undang-undang syarie yang ditetapkan, saya meminta izin isteri setiap kali ingin berkahwin lagi.

Saya tidak perlu menyorok daripada mereka dan saya juga tidak perlu memburukan isteri kerana apa yang saya lakukan bukannya salah. Saya bukan buat jahat, saya mahu berkahwin kerana saya ada kemampuan.” – Salih Yaacob

Petua berterus terang ini sangat baik. Jangan sekali-kali membiarkan pasangan mereka-reka cerita dalam mindanya berdasarkan apa yang dirasa atau dilihat.

Jika si suami kurang bercakap tetapi kerap menghias diri, memang pelbagai syak wasangka akan tercetus dalam fikiranya. Terus sahajalah bertanya dan para suami jangan culas untuk berterus terang.

“Tak, abang sekarang ni tengah risau sikit pasal proses kenaikan pangkat. Pasal tu tak berapa nak cakap sebab risau dan pasal tulah abang belajar berlawa-lawa sedikit.”

Kata-kata begini boleh memadam semua prasangka yang bersarang dalam kepala. Sama ada jujur ataupun tidak, penjelasan itu sekurang-kurangnya memberi sedikit kelegaan.

Meskipun berterus terang sangat baik untuk sesebuah perhubungan terutama rumah tangga, wanita juga perlu lebih memahami. Kadang-kadang suami kalian sengaja menyembunyikan sesuatu untuk memberi kejutan.

Hakikatnya tidak ramai yang mampu berbuat seperti Salih Yaacob. Lihat sahaja situasi yang digambarkan oleh Allahyarham Tan Sri Dr. P. Ramlee dalam filemnya ‘Madu Tiga’. Itu baru tiga belum empat.

Sebenarnya, manusia hanya memerlukan penjelasan. Biar pahit bagaimanapun sesuatu perkara itu jika diiringi dengan penjelasan yang jujur dan dilakukan dalam senario yang betul, ia boleh diterima.

Yang menjadi marah, sudahlah tidak amanah, menipu lagi. Huh!

#Artikel ini adalah petikan daripada buku Kompilasi Jiwa Muslim, Dr. HM Tuah

BACA INI JUGA:

sumber: Akuislam

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon