Oct 17, 2016

Kelebihan Makanan Sushi Yang Ramai Tidak Tahu!

Sebut saja sushi, kita sudah terbayang makanan itu datangnya dari Jepun. Imaginasi kita, sushi ini adalah satu makanan mentah, tidak kena dengan tekak kita sebagai orang Malaysia.

Sushi maguro

Hal ini sebenarnya memang tidak dinafikan berikutan majoriti makanan sushi adalah mentah dan tidak bergoreng. Kenapa begitu?

Jawapannya mudah, bagi orang Jepun, mereka mahu menikmati makanan laut terutamanya dalam keadaan yang asli dan segar, tidak dipengaruhi oleh anasir-anasir luar seperti minyak masak dan sebagainya.

Bagi mereka juga, apabila sesuatu makanan laut itu digoreng, khasiat, zat dan proteinnya akan hilang lebih separuh daripada yang asal.

Kepada yang tidak tahu, asal usul sushi ini sebenarnya membawa maksud nasi bercuka.

Cuka ditambah pada nasi yang digumpal, kemudiannya akan dibalut bersama dengan ikan, udang, sotong, atau pun rumpai laut.

Ada bermacam-macam jenis ikan yang popular seperti salmon, maguro (tuna) telur ikan, unagi (belut) dan bermacam lagi.

Makanan-makanan laut ini akan dibalut atau diletakkan di atas nasi yang sudah digumpal tadi serta akan diletakkan bersama-sama wasabi.

Wasabi ini pula diambil dari pokok wasabi dan rasanya sangat perit. Kita akan merasa keperitan di hidung sekiranya makan wasabi ini.

Untuk orang yang baru bermula untuk berjinak-jinak makan sushi, memang sesuatu yang sangat sukar untuk menyesuaikan diri dengan rasa sushi.

Kita rakyat Malaysia sememangnya terkenal dengan makanan bergoreng dan pedas, jadi apa yang akan kita rasa dengan makan sushi ini sememangnya satu pengalaman yang sangat berbeza.

Jenis-jenis Sushi

Antara jenis sushi yang sangat terkenal adalah dua jenis ini iaitu salmon dan maguro.

Dua jenis ikan ini sangat mahal dan atas sebab itu juga tidak hairan harga sushi turut menjadi mahal, terutamanya maguro.

Penduduk Jepun sangat meminati maguro sehinggakan hampir 3/4 ikan maguro atau tuna akan diimport mahupun ditangkap di negara Jepun.

Sekiranya kita berpeluang untuk melawat pasar borong utama Jepun, kita akan dapat melihat bagaimana ikan-ikan ini dibawa dari perairan laut dalam, dipotong dan ‘fillet’ untuk dijual kepada orang ramai.

Ikan-ikan ini semuanya sangat segar dan sudah tentulah harga yang ditawarkan juga sangat mahal berbanding ikan biasa.

Sushi Paling Mahal

Bluefin tuna

Jangan terkejut juga sekiranya kita pergi ke restoran-restoran utama sushi di Jepun, anda akan dihidangkan dengan sepotong hirisan daripada ikan maguro dengan harga yang hampir mencecah RM300!

Harga yang mahal ini adalah kerana bahagian ikan yang dihiris adalah bahagian yang paling baik dan paling sedap sekali.

Hidangan Pelengkap Sushi

Apabila kita makan hidangan sushi, tidak lengkap sekiranya tidak dihidangkan bersama dengan 2 pelengkap iaitu air teh hijau Jepun dan juga sup Miso shiro.

Air teh hijau Jepun adalah air teh pahit kerana langsung tidak ada gula di dalamnya.

Kebanyakan rakyat Malaysia rata-ratanya tidak mampu meminum air ini kerana rasanya yang sangat pahit.

Sup Miso shiro pula adalah sup yang dicampur bersama dengan tauhu dan kacang selain daripada rasanya yang agak masam dan tawar.

Tetapi ada satu yang menarik dengan hidangan-hidangan ini. Sekiranya kita demam dan tidak sihat, ini adalah makanan yang sangat baik untuk diambil kerana ianya sangat baik untuk kesihatan. Makanan yang sangat sesuai untuk orang yang tidak sihat.

Jadi, bagi yang belum pernah, bolehlah mencuba bagaimana rasanya makan makanan mentah sushi ini.

BACA INI JUGA:

Sumber: TBJ

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon