Wednesday, October 19, 2016

Abu Sayaff Tuntut Wang Tebusan RM2 Juta Mangsa Culik Lahad Datu


Keluarga lima lelaki yang diculik di perairan Dent Haven di Lahad Datu, Sabah, Julai lalu, mendakwa kumpulan militan Abu Sayaff di selatan Filipina, mengugut mereka meminta wang tebusan.

Keluarga+Mangsa+Culik
Anggota keluarga mangsa culik.

Gustiah Sultan, 46, isteri Tayudin Anjut, 45, seorang daripada mangsa culik itu berkata, keluarga semua mangsa culik kerap menerima panggilan telefon daripada kumpulan itu meminta wang tebusan.

"Panggilan terakhir kami terima pada 4.19 petang Rabu lalu (12 Oktober) meminta RM2 juta dalam tempoh empat hari.

“Mereka mengancam memenggal kepala tebusan jika gagal membayar wang tebusan itu... tetapi kami merayu diberi tempoh lebih lama," katanya di sini, hari ini.

Gustiah yang bercakap mewakili keluarga semua mangsa culik berkata, mereka berasa amat terdesak dan berharap mendapat bantuan diperlukan supaya mangsa dapat pulang dengan selamat.

Dalam kejadian 18 Julai lalu, lima rakyat Malaysia, kru kapal tunda diculik. Empat lagi mangsa ialah Abd Rahim Summas, 62, Fandy Bakran, 26, Mohamad Jumadil Rahim, 23, semua dari daerah ini, dan Mohd Ridzuan Ismail, 32, dari FELDA Jengka 7, Pahang.

Gustiah berkata, keluarga juga amat bimbang apabila mendengar khabar Abd Rahim dipisahkan daripada empat tebusan yang lain.

"Ketika suami saya menelefon, dia memberitahu sepupu saya bahawa Rahim diasingkan daripada mereka dan tidak tahu ke mana Rahim dibawa pergi," katanya.

Kapal tunda dinaiki mangsa, Serudong 3, dirampas kumpulan itu ketika melalui perairan Dent Haven dalam pelayaran ke Semporna selepas menghantar pasir di Sandakan.

Kapal tunda itu ditemui terkandas di beting pasir dalam keadaan enjin hidup manakala barangan di dalamnya berselerak.

BACA INI JUGA: Mangsa Penculikan Lahad Datu Mohon Bantuan, Dipukul Dan Tidak Cukup Makan!

Sumber: Hmetro

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon