Sep 10, 2016

'Apa Kaitan Cina Dengan Cara Saya Berpakaian?'

Seorang wanita menggunakan nama Facebook, Gillian Benjamin mendakwa ibunya yang juga seorang OKU dan bapanya telah menerima layanan buruk oleh seorang pegawai Imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), minggu ini.

Gillian Benjamin

Wanita yang dikenali sebagai Gillian Benjamin meluahkan rasa tidak puas hati melalui laman Facebook mengenai layanan buruk pegawai tersebut terhadap ibunya yang seorang OKU dan bapanya.

Gillian memuat naik luahannya di Facebook pada Selasa lalu dan mendakwa pegawai wanita itu menjerit kepada ibu dan bapanya walaupun jarak kaunter itu begitu dekat.

“Dia jerit ‘Helo! Pergi kaunter 31! Eh! Helo! Kaunter 31! 31!’ Jarak dia dengan kami dekat sahaja sebab kami depan kaunter. Kenapa perlu jerit pada ibu bapa saya?” katanya yang berasal dari suku kaum Kadazan.

Rakan Gillian yang dikenali sebagai Qhal kemudiannya ke kaunter pegawai tersebut dan memintanya untuk memberikan layanan sopan.

Bagaimanapun, Qhal dimarahi pegawai tersebut dengan pelbagai persoalan termasuk bertanyakan tempat asalnya.

“Qhal jawab dia orang Malaysia dan dia juga beritahu pegawai itu dua orang yang kena jerit itu ibu bapa kami.

“Pegawai itu jawab, ‘Mana saya tahu. Saya ingat orang Cina. Dia (merujuk kepada Gillian) pun pakai macam itu, mana saya tahu!’,” katanya.

Berang dengan kenyataan pegawai itu, Gillian berkata, “Apa kaitan Cina dengan cara dia layan kami? Apa kaitan Cina dengan cara saya berpakaian? Apa kaitan Cina dengan tindakan kamu jerit kepada OKU dan warga emas? Kamu rasis ke?”

Sementara itu, Sinar Harian melaporkan Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Seri Mustafar Ali telah mengeluarkan arahan agar tindakan segera diambil untuk menyiasat kejadian itu.

BACA INI JUGA:

Sumber: Mynewshub | SENTIASAPANAS

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon