Saturday, September 10, 2016

4 Sebab Untuk Memiliki Sony PlayStation 4 Pro, Konsol Dengan Sokongan HDR Dan 4K


Pasti ramai yang tertanya-tanya sama ada model terkini Sony PlayStation 4 Pro ini berbaloi untuk dimiliki. Senarai di bawah memberikan anda sebab mengapa anda mungkin perlu memiliki PlayStation 4 Pro.

Sony PlayStation 4 Pro

1. Sokongan 4K Dan HDR

Sony PlayStation 4

Adakah anda memiliki televisyen 4K di rumah? Sekiranya anda pasti menyedari grafik PlayStation 4 sedia ada kelihatan agak buruk apabila dipaparkan pada televisyen UHD anda.

Apabila tidak terpapar pada resolusi natif, paparan permainan kelihatan agak kabur. Pada skrin melebihi 50″ ia membuatkan tekstur grafik permainan terkini seperti Uncharted 4 nampak kurang menarik.

PlayStation 4 Pro mampu memaparkan imej pada resolusi 4K setanding dengan televisyen yang anda miliki. Permainan seperti Uncharted 4 telah disahkan akan dikemas kini oleh Naugty Dog dengan tekstur beresolusi tinggi.

Call of Duty Infinite Warfare, For Honor, Horizon Zero Dawn, Mass Effect Andromeda dan Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration mempunyai tetapi khas untuk Pro.

Kepada pengguna PlayStation 4 yang bosan ditertawakan bangsa terpilih PC kerana kualiti grafik yang rendah, ini jawapan Sony kepada mereka.

Kepada yang mendambakan grafik yang kelihatan lebih realistik, sokongan HDR turut disertakan. Kepada pemilik televisyen 4K HDR, lebih banyak warna dapat dipaparkan berbanding HDTV biasa. Buat masa ini hanya permainan Days Gone akan menyokongnya.

Pada waktu sama aplikasi Netflix dan YouTube akan dikemas kini untuk menyokong output pada resolusi 4K.

Sementara menanti penyiar tempatan (seperti Astro dan HyppTV) menyokong resolusi 4K, dua perkhidmatan penstriman ini boleh menjadi sumber kandungan UHD anda.

2. Tetapan Grafik Lebih Tinggi Pada Resolusi 1080p

Sony PlayStation 4

Jika anda seperti kami yang marhaen dan masih belum memiliki televisyen 4K adalah masih berbaloi?

Jawapannya ialah sudah pasti. PlayStation 4 Pro boleh merendahkan output kepada 1080P dengan peningkatan kadar FPS.

Umum diketahui majoriti permainan PS4 dihadkan kepada 1080P 30 FPS. Dengan kad grafik yang lebih berkuasa, PlayStation 4 Pro boleh mengaktifkan mod 1080P 60 FPS tanpa masalah.

Rise of Tomb Raider misalnya sudah disahkan mempunyai mod 4K, mod “High Frame Rate” yang menetapkan grafik pada 1080P tanpa had FPS dan akhir sekali mod “Enhanced Visuals” yang mengaktifkan tetapan grafik tertinggi pada resolusi 1080P dengan had 30 FPS.

3. Rekaan Lebih Menarik

Sony PlayStation 4 Pro

Sony PlayStation 4 mempunyai permukaan yang berkilat seperti cermin. Ianya cantik apabila kali pertama dikeluarkan dari kotak tetapi selepas beberapa bulan ia mula memerangkap debu serta cap jari.

Dengan Pro, permukaan konsol kini diperbuat daripada bahan kasar dan tidak lagi berkilat. Dua masalah yang disebutkan tadi kini diselesaikan.

Kedudukan butang kuasa dan mengeluarkan cakera BluRay turut diubah. Ia kini terletak berjauhan antara satu sama lain bagi mengelakkan pengguna tertekan butang yang salah.

Akui sahaja lokasi butang kuasa dan mengeluarkan BluRay pada PlayStation 4 asal adalah kurang ergonomik. Kami pernah beberapa kali secara tidak sengaja mematikan konsol ketika mahu mengeluarkan BluRay permainan.

Butang kuasa kini di sebelah kiri manakala butang mengeluarkan BluRay di sebelah kanan. Kebarangkalian tertekan butang yang salah kini lebih rendah.

Pro kini mempunyai tiga port USB-A berbanding dua pada konsol asal. Dua dihadapkan dan satu lagi di belakang. Lampu biru yang menandakan konsol sedang beroperasi juga dipindahkan ke dalam di antara “sirip” tubuh Pro.

Tetapi secara ikhlas ini perubahan yang kurang kami gemari. Sistem lampu asal pada bahagian atas konsol pada hemat kami nampak lebih berjaya.

4. DualShock 4 Baru

Sony PlayStation 4 Pro

Sekilas pandang tiada perubahan yang ketara dapat dilihat pada pengawal permainan DualShock 4. Perubahan hanya berlaku pada sistem lampu yang kini turut dapat dilihat pada pad sesentuh.

Sebelum ini sekiranya anda memiliki lebih daripada satu DualShock 4, melihat warna yang ditetapkan kepada pengawal adalah kurang mesra pengguna.

Dengan sistem lampu baru sesi FIFA bersama empat rakan secara luar talian akan menjadi lebih mudah dengan kesemua pemain mengetahui pengawal mana yang mereka gunakan dengan lebih intuitif.

PlayStation 4 Pro Berharga RM1799 Di Malaysia, Konsol Dengan Sokongan HDR Dan 4K

Harga PlayStation 4 Pro Di Malaysia

PlayStation 4 Pro membawakan sokongan 4K dan juga HDR – menawarkan kuasa grafik yang lebih tinggi dan memfokuskan kepada para pemain yang menggunakan paparan 4K di rumah mereka.

Walaupun menyokong paparan 4K, pelbagai permainan yang ditawarkan masih akan menyokong konsol PlayStation 4 sedia ada, dan pemain boleh berhubung seperti biasa.

Dengan kuasa pemprosesan tinggi, Sony juga turut melengkapkan ia dengan ruangan storan besar – iaitu bermula 1TB.

Di Malaysia, konsol ini akan dijual pada harga RM1799. Tiada tarikh jualan yang diumumkan buat masa ini.

BACA INI JUGA:

Sumber: | SENTIASAPANAS

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon