Jun 7, 2016

Cara Solat Tarawih Bersendirian

Bagaimana cara terbaik untuk melakukan solat tarawih seorang diri? Apakah kita harus melakukannya sepertimana bila kita berjemaah?

Solat Tarawih Bersendirian.jpg
Gambar hiasan.

Solat tarawih sama seperti solat-solat sunat yang lain yang biasa kita lakukan, iaitu ditunaikan dua-dua rakaat dengan bermula dari takbir dan diakhiri dengan memberi salam.

Ketika hendak solat, niatkan didalam hati untuk mengerjakan solat tarawih atau qiyam Ramadhan. Kemudian lakukan solat seperti biasa.

Bacaan-bacaan didalam solat juga sebagaimana yang biasa dibaca dalam solat-solat yang lain.

Yang berbeza dalam solat tarawih ialah niatnya sahaja. Adapun rukun-rukun dan sunat-sunat didalam solat, sama seperti dalam solat-solat yang lain.

Oleh kerana solat tarawih dilakukan dua-dua rakaat, maka setiap dua rakaat hendaklah memberi salam dan kemudian bangun mengerjakan lagi dua rakaat hingga sempurna bilangan rakaat yang dikehendaki (lapan, dua puluh dan sebagainya).

Adapun berselawat selepas setiap dua rakaat, ia tidaklah wajib dan tidak mencacatkan solat tarawih jika tidak melakukannya.

Amalan berselawat hanya dilakukan sebagai selingan antara dua-dua rakaat solat untuk memberi kerehatan sesuai dengan nama solat itu, 'Solat Tarawih'.

Ia bukanlah dari sabit amalan Rasulullah SAW secara khusus. Jika kita tidak berselawat, kita boleh menggantinya dengan ibadah-ibadah yang lain seperti berzikir, berdoa, membaca Al-Qur'an, bertazkirah dan sebagainya.

Dan harus juga kita meneruskan solat tanpa menyelanginya dengan sebarang ibadah yang lain.

BACA INI JUGA: Download Panduan Lengkap Solat Sunat Tarawih

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon