Friday, June 10, 2016

Amalan Yang Lebih Utama Daripada Sedekah Dan Puasa!


Seorang sahabat Nabi SAW yang mulia iaitu, Abu Darda r.a, meminta pandangan daripada para sahabatnya yang lain, "Adakah saya akan memberitahu anda semua tentang satu amalan yang lebih utama dan bernilai di sisi Allah SWT daripada memberi sedekah dan puasa?"

Stop fighting

Semua sahabat Nabi SAW sangat berminat untuk mengetahui tentang amalan terbaik di sisi Allah SWT yang boleh didapati secara berlipat kali ganda ganjaran yang akan diperolehi oleh mereka nanti.

Namun, amalan hebat apakah itu? Tidakkah memberi sedekah adalah suatu amalan yang mulia dan juga merupakan sifat terpuji yang disyorkan oleh Nabi SAW?

Bukankah balasan untuk amalan bersedakah boleh didapati dengan ganjaran sebanyak 700 kali ganda?

Bukankah jika kita bersedekah dengan ikhlas yang sebenar-benarnya, meskipun hanya separuh daripada buah kurma, boleh menjadi penghalang bagi seseorang hamba Allah itu ke neraka?

Bukankah juga amalan bersedekah dijamin oleh Rasulullah SAW sebagai amalan yang boleh mencegah si pemberi sedekah itu daripada mendapat bahaya atau bencana?

Sedekah juga terbukti sebagai satu cara untuk mengubati penyakit yang dialami oleh seseorang hamba sama ada penyakit hati, hasad dengki dan sebagainya.

Puasa pula dikategorikan sebagai separuh daripada kesabaran. Ia boleh memberi syafaat bagi si pelaku di hari kiamat. Ianya juga boleh menjadi penghalang dosa, maksiat, dan seksaan neraka.

Puasa juga dijamin sebagai salah satu cara utama bagi mereka yang memerlukan kesihatan fizikal dan rohani.

Jadi, apakah jenis amalan yang disebut sebagai amalan yang lebih penting daripada amalan berpuasa dan bersedekah?

Kata Abu Darda, "Iaitu..." Sambungnya pula, "Mendamaikan mereka yang tengah berselisih faham (bergaduh). Sebabnya adalah kebencian merupakan penghalang bagi seseorang itu untuk mendapatkan pahala."

Imam al-Bukhari meriwayatkannya dalam sebuah kitab Adab al-Mufrad.

Dalam riwayat yang lain oleh Imam at-Tirmidzi yakni sejenis hadis hasan yang disahihkan oleh Imam Abu Isya, Rasulullah S.A.W bersabda, "Mahukah aku memberitahu kepada anda semua satu amalan yang lebih utama daripada darjat orang yang berpuasa, bersolat, dan bersedekah?"

"Sudah tentu, wahai Rasulullah," jawab para sahabat.

Sabda Rasulullah SAW, "(Ialah) mendamaikan seseorang yang bersengketa (bergaduh). Kerana sesungguhnya, kerosakan daripada persengketaan akan terhalang bagi seseorang daripada mendapat pahala."

ntuk menerangkan lagi maksud hadis yang mulia ini, Dr Muhammad Ali Hasyimi menjelaskan ulasannya seperti berikut, "(Kerana) kebencian dapat menghapuskan segala amal perbuatan bagi seseorang itu, dijauhkan segala pahala baginya dan mampu melenyapkan segala kebaikan yang dibuatnya."

Oleh itu, ini adalah salah satu sifat mulia yang digalakkan dalam Islam yang patut kita amalkan sesuai dengan kemampuan kita.

BACA INI JUGA: Kisah Benar Menjadi Jutawan Kerana Amalan Sedekah

Sumber: Nukeufo89.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon