Wednesday, April 06, 2016

Tun Mahathir Bongkar Rahsia Kegagalan Proton!


Dalam tulisan terbaru diblog chedet, Tun Mahathir menghuraikan sebab-sebab beliau berundur sebagai Pengerusi Proton.

Proton Dan Fitnah Terhadap Tun Mahathir

Tun Mahathir turut mengambil kesempatan menjawab tuduhan pengkritik sebelum ini yang seolah-olah mengatakan syarikat kereta nasional itu hanya tahu meminta bantuan untuk memberinya nafas kehidupan dan tidak menyumbang apa-apa kepada kerajaan.

Sebelum itu, apa kata kita ketahui dulu segala fitnah-fitnah dan dakyah-dakyah yang telah digarap terhadap Tun dalam isu Proton dalam usaha untuk menanamkan kebencian rakyat terhadapnya.

Apa kata Datuk Abdul Rahman Dahlan?
  1. Dr Mahathir perlu perjelas masalah melanda Proton.
  2. Tun (Dr Mahathir) perlu tampil ke hadapan dan menjawab mengapa Proton dilanda masalah kewangan yang serius walaupun berbilion wang rakyat telah disalurkan kepada Proton.
  3. Sejumlah RM13.9 bilion telah disalurkan kepada Proton sejak 1983.
  4. Ahli lembaga pengarah dan pemegang saham Proton perlu berani untuk menyelesaikan masalah legasi yang ditinggalkan oleh bekas pengerusi.

Apa pula fitnah Ketua Penerangan UMNO Malaysia, Tan Sri Anuar Musa terhadap Tun?
  1. Sikap degil bekas pengerusi Proton Holdings Berhad (Proton), Tun Dr Mahathir Mohamed merupakan antara punca kegagalan syarikat pengeluar kereta tempatan itu menjadi kompetitif dalam saingan industri automotif.
  2. Kerajaan sukar untuk memperbetulkan keadaan kewangan syarikat milik kerajaan itu kerana bekas perdana menteri itu enggan menerima pendapat orang lain.
  3. Sekiranya sesiapa dalam syarikat itu menawarkan idea yang berbeza dengan pandangannya (Dr Mahathir), maka orang itu akan menghadapi masalah."
  4. Semasa di bawah Mahathir juga, katanya, Proton telah melakukan beberapa urusniaga yang menyebabkan syarikat itu berada dalam keadaan terumbang ambing antaranya termasuk kerjasama dengan Group Lotus Plc.
  5. Walaupun Proton menghadapi masalah kewangan yang serius namun Proton dilihat kebal serta terkongkong dengan idea dan kepercayaan Dr Mahathir.
  6. Beliau berkata pada satu ketika dahulu, Proton pernah menguasai 70 peratus pasaran kereta tempatan dan kini tidak sampai 30 peratus.
  7. Ini bermakna Proton semasa di bawah Tun Dr Mahathir sebagai penasihat, bertahun-tahun menghadapi masalah kewangan yang besar, malah kerajaan telah membelanjakan sejumlah wang yang sangat besar untuk memastikannya untuk terus beroperasi," katanya.
  8. Justeru, katanya, pengunduran Mahathir dilihat sebagai peluang terbaik kerajaan untuk memulih dan menyelamatkan syarikat kereta nasional negara itu daripada terus mengalami kerugian.

Lihatlah bagaimana busuknya fitnah yang ditabur dalam memfitnah dan menghentam Tun Mahathir dalam usaha mempertahankan seseorang?

Tun Mahathir dengan begitu selamba, walaupun Tun bukanlah seorang pahlawan Bugis yang sauhnya tersangkut, menyenaraikan pemberian kerajaan kepada Proton iaitu:-
  • RM1.320 bilion dalam bentuk insentif cukai yang juga layak diterima oleh kereta lain.
  • RM773.8 juta dalam bentuk geran penyelidikan dan pembangunan, geran khas, pakej rangsangan yang turut dinikmati oleh pengeluar automitif lain.
  • RM12.533 bilion insentif khusus yang turut dinikmati oleh pemain industri automotif.

Secara keseluruhannya bermula 1985 sehingga kini, sumbangan (BAILOUT?) kerajaan kepada Proton ialah RM14.63 bilion!!!!! GILA!

MALANGNYA..

Sumbangan Proton kepada kerajaan yang disenaraikan oleh Tun Mahathitr pula:-
  • duti eksais sejak 1985 hingga sekarang berjumlah RM11.785 bilion.
  • cukai jualan sejak 1985 hingga sekarang sebanyak RM9.470 bilion.
  • cukai korporat sejak 1985 hingga sekarang sebanyak RM1.410 bilion.
  • duti import sejak 1985 hingga 2008 ialah RM1.403 bilion.
  • cukai GST sejak 1 April 2015 sebanyak RM28 juta.

Secara keseluruhannya SUMBANGAN Proton kepada kerajaan sejak 1985 hingga sekarang ialah RM24.095 BILION.

JOM KIRA

BAYAR KEPADA KERAJAAN RM24.095 bilion
BAILOUT RM14.63 bilion
JAWAPAN = Kerugian BESAR, menurut kiraan menteri-menteri dedak!???

Patutlah 1MDB tak pandai selesai-selesai, sebab ramai Menteri BENGONG!

Selain itu, menurut Tun Mahathir, suntikan dana sebanyak RM400 juta oleh kerajaan kepada Proton juga sudah pun dibayar serta dalam masa yang sama telah membiayai sepenuhnya kilang di Tanjung Malim bernilai RM1.8 bilion dengan menggunakan tabungannya sendiri.

Sebagai tambahan, kata Tun Mahathir lagi, Proton juga telah menyediakan 12,000 peluang pekerjaan secara langsung dan 250,000 secara tidak langsung kepada rakyat.

Kepada MENTERI-MENTERI DEDAK, pengkritik Proton dan pemuja 1MDB, cuba bandingkan antara kedua-duanya?

Berapakah sumbangan 1MDB kepada kerajaan sejak ia ditubuhkan, meskipun kerajaan menyediakan modal awal sebanyak RM1 juta dan menyerahkan tanah TRX dan Bandar Malaysia dengan harga paling murah kepadanya?

Apa jadi kepada tanah-tanah itu sekarang?

Berapa sumbangan cukai dan jumlah pekerja yang telah mendapat nikmat daripada 1MDB?

Siapa yang kaya kerana Proton dan siapa pula yang mendapat laba daripada 1MDB?

Jika ada perbandingan lain selain "antara langit dengan bumi", apa agaknya yang sesuai untuk membezakan Proton dengan 1MDB? Syurga dan Neraka? ERKK..

Kalau ada rakyat Malaysia ingin berbangga kerana 1MDB hanyalah barangkali popularitinya yang telah 'melonjakkan' nama Malaysia dan Najib menjadi semakin 'fofular' di seluruh dunia.

BACA INI JUGA: Risiko Sambung Bayar Kereta Yang Ramai Tidak Tahu!

Sumber: Shahbudindotcom

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon