Wednesday, April 06, 2016

Apa Sebenarnya 'Panama Papers'?


Panama Papers adalah suatu siri pembongkaran dokumen dan aktiviti rahsia milik golongan elit dari seluruh dunia.

Skandal Panama Papers

Kesemua rekod tersebut diperoleh daripada sumber yang tidak dikenali oleh akhbar harian Jerman, Sueddeutsche Zeitung dan dikongsi media di seluruh dunia me­lalui Konsortium Wartawan Penyiasatan Antarabangsa (ICIJ).

Skandal Panama Papers 'meletup' apabila kumpulan media mula mendedahkan keputusan siasatan selama setahun mengenai 11.5 juta dokumen daripada firma guaman Panama, Mossack Fonseca, yang pakar dalam mewujudkan syarikat luar pesisir.

Dokumen-dokumen daripada sekitar 214,000 akaun luar pesisir meliputi tempoh hampir 40 tahun itu datang dari Mossack Fonseca, sebuah firma guaman berpangkalan di Panama yang mempunyai rangkaian pejabat di lebih 35 negara.

Berikut adalah beberapa fakta ringkas tentang Panama Papers

1. Apa itu Panama Papers?

Penerbitan hasil siasatan yang mendedahkan aktiviti kewangan luar pesisir golongan elit dunia.

Ia mendedahkan 11.5 juta rekod kewangan ahli perniagaan, selebriti, bintang sukan serta pemimpin dunia dari tahun 1970-an hingga 2015.

2. Siapa terajui siasatan?

Pada 2015, terdapat sumber memberi dokumen dari sebuah firma perundangan di Panama, Mossack Fonseca kepada akhbar Jerman Süddeutsche Zeitung.

Akhbar berkenaan serah dokumen kepada Konsortium Antarabangsa Wartawan Siasatan (ICIJ), sebuah kumpulan gabungan media antarabangsa.

Dokumen itu kemudian dianalisis oleh 400 wartawan dari 107 organisasi media.

3. Siapa dan negara manakah yang dikaitkan dengan Panama Papers?

Panama Papers mendedahkan beberapa transaksi kewangan oleh bekas pemimin, pemimpin kini, pegawai kerajaan dan ahli keluarga dan orang terdekat pemimpin negara dari lebih 40 negara.

Antara pemimpin yang dikaitkan adalah Presiden Rusia Vladmir Putin, Presiden Argentina Mauricio Macri, Presiden Ukraine Petro Poroshenko, Presiden Emiriah Arab Bersatu Khalifa bin Zayed Al Nahyan, Perdana Menteri Iceland Sigmundur Davíð Gunnlaugsson.

Antara selebriti yang dikaitkan dalam laporan ini adalah bintang Bollywood Amitabh Bachan, Aishwarya Rai Bachan, pelakon Hollywood Jackie Chan dan bintang sukan Lionel Messi.

4. Reaksi Mossack Fonseca

Memetik laporan CNN.com, Mossac Fonseca dalam satu kenyataan menjelaskan bahawa industri mereka tidak difahami oleh orang umum dan pendedahan dokumen ini akan mengelirukan lagi orang ramai.

"Jelas sekali, tiada siapa yang suka mempunyai harta mereka dicuri, dan kami berhasrat untuk melakukan apa sahaja yang kita boleh untuk memastikan pihak yang bersalah dibawa ke muka pengadilan,” kata firma Mossack Fonseca.

Pengasas bersama, Mossack Fonseca Ramon Fonseca Mora, berkata bahawa terdapat maklumat yang tidak tepat dalam laporan ICIJ dimana beberapa pihak bukan dan tidak pernah menjadi pelanggan Mossack Fonseca.

5. Laporan penuh pada Mei

Panama Papers mula didedahkan pada 3 April.

Pihak ICIJ bakal menyiarkan senarai penuh kesemua syarikat yang terlibat pada Mei.

BACA INI JUGA: 10 Negara Dengan Matawang Paling Mahal Di Dunia

Sumber: Astroawani/Kosmo

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon