Sunday, April 17, 2016

9 Laman Web Tempat Mencari Kerja Di Malaysia


Mencari kerja kosong kini lebih mudah dengan portal-portal atau website terkemuka yang memudahkan urusan anda untuk mecari pekerjaan idaman anda.

Kerjaya anda

Pada entri kali ini, kami ingin berkongsi dengan anda 9 laman web untuk memudahkan pencari pekerja di Malaysia.

1. ReferJobs
Laman web: Referjobs.my

ReferJobs.my merupakan platform buat anda dimana, pekerjaan yang mempunyai kekosongan akan disenaraikan dalam data mereka khusus buat mereka yang sedang mencari pekerjaan.

Perkara yang paling bagus adalah, sekiranya individu tersebut mendapat pekerjaan, anda akan mendapat ganjaran kewangan.

Pada asasnya, anda akan mendapat ganjaran di antara RM500 hingga RM1500, bergantung kepada kekosongan itu.

Walaupun platform ini masih baru, namun permintaan mereka semakin meningkat untuk memenuhi permintaan buat mereka yang masih mencari kerja.

2. JobStreet
Laman web: Jobstreet.com.my

JobStreet merupakan laman web sumber kerjaya dan ianya merupakan satu portal pekerjaan terawal ditubuhkan di Malaysia. Bermula pada tahun 1997, JobStreet kini adalah syarikat pekerjaan online yang terbesar di Southesast Asia.

Bagi graduan baru yang masih mencari-cari pekerjaan dan tidak tahu di mana untuk bermula, maka JobStreet merupakan platform yang terbaik buat anda.

Menurut kajian dari JobStreet.com, lebih 80% daripada majikan telah mengambil graduan baru untuk memberikan peluang pekerjaan pada tahun 2014.

3. Wobb
Laman web: My.wobb.co

Wobb.my atau Wobb (Working On Bean Bags) bukan platform mencari kerja yang biasa. Laman web ini menyenaraikan beberapa majikan yang dilakukan pasukan mereka sendiri.

Buat mereka yang sedang mencari pekerjaan, mereka diberi peluang untuk melihat sendiri kawasan di pejabat dan juga boleh melihat dengan lebih dekat budaya mereka sebelum menghantar permohonon tersebut.

Laman web ini juga telah mengeluarkan satu aplikasi mudah alih dan berfungsi untuk memberi kemudahan kepada mereka mencari kerja di mana sahaja.

Perkara ini amat mudah dilakukan, daripada anda membuang masa dengan melalui proses yang agak membosankan menghantar resume dan mengisi borang permohonan.

Namun, dengan aplikasi Wobb akan menyampaikan resume kepada syarikat pilihan anda sendiri.

4. Scoot
Laman web: Skootjobs.com

Scoot merupakan platform dimana mereka mengambil pekerja yang ingin bekerja separuh masa, tahap kemasukan dan graduan baru di Malaysia.

Sebagai permulaan, anda boleh memuat naik resume di Scoot, namun mereka mempunyai peraturan mereka sendiri, iaitu membuat resume secara ringkas untuk memudahkan proses permohonan, serta majikan lebih mudah mengenali tentang latar belakang anda.

Platfrom ini adalah salah satu kemudahan buat mereka supaya tidak perlu lagi bersusah-payah untuk melalui proses seperti “pm saya” yang sering tertera di Facebook dan sebagainya.

5. JOBi
Laman web: Jobi.co

Jobi adalah satu platform yang memberi peluang kepada anda untuk mencari pekerjaan dengan lebih baik dan mudah. Mereka menawarkan tiga jenis pekerjaan, seperti Part Time, Internship dan sukarelawan.

Platform ini juga merupakan mesra pengguna dan setiap kerja menyediakan maklumat yang khusus seperti gaji setiap jam atau bulanan dan juga waktu bekerja, supaya mereka yang sedang mencari pekerjaan tahu pada waktu bila yang sesuai untuk mencari kerja.

6. TribeHired
Laman web: Tribehired.com

TribeHired merupakan platfrom dimana syarikat sentiasa bersaing untuk mengambil pekerja yang berbakat dan yang terbaik. Pada setiap minggu, TribeHired mencari seramai 100 orang yang berbakat untuk bekerja.

Majikan juga boleh memainkan video daripada data mereka yang mempunyai peluang yang cerah dan berpotensi untuk diterima kerja.

Selain itu, mereka yang masih mencari pekerjaan, mereka diberi peluang untuk melihat dan mengambil mana-mana tawaran yang ditawarkan untuk hadir ke sesi temu duga.

7. Startup Jobs Asia
Laman web: Startupjobs.asia/my

Startup Jobs Asia merupakan salah satu platform untuk membantu syarikat yang ingin membuka perniagaan di Asia. Startup Jobs Asia juga dicipta setelah melihat cabaran dan bakat baru buat anak-anak muda yang ingin membuka perniagaan sendiri di Asia.

Jika anda berminat untuk menyertai cabaran dan keseronokan bekerja dalam persekitaran yang baru, dan bukannya sebuah syarikat multinasional, maka Startup Jobs Asia merupakan platform terbaik untuk anda.

8. Wowintro
Laman web: Wowintro.me

Wowintro adalah online platform dimana, mereka yang sedang mencari kerja akan mempamerkan diri mereka melalui video selama 30 saat. Perkara ini sangat berbeza dengan syarikat-syarikat yang lain yang masih menggunakn resume.

Ini merupakan satu kelebihan mereka diberi peluang untuk mempamerkan kekuatan dan kemahiran berkomunikasi sebelum mengambil mereka untuk bekerja.

Dengan adanya Wowintro, anda tidak perlu lagi risau untuk mencari berpuluh-puluh pekerjaan, kerana disini terdapat peluang yang luas buat anda.

9. Intern
Laman web: Intern.my

Intern.my merupakan salah satu peluang yang terdapat di Malaysia untuk membantu pelajar-pelajar. Platform ini adalah sesuai untuk pelajar di luar sana yang sedang mencari peluang untuk praktikal sebelum melakukan pekerjaan sepenuh masa. Namun, setiap pekerjaan yang diberikan akan diberi elaun bulanan kepada anda.

UPDATE!

10. Neuvoo
Laman web: Neuvoo.com

Neuvoo.com adalah enjin carian kerja percuma yang mengindeks semua pekerjaan secara langsung daripada syarikat-syarikat laman web kerjaya, agensi-agensi penempatan dan web pekerjaan, secara percuma.

Pengunjung boleh membuat carian kerja kosong diseluruh Malaysia, malah di 56 buah negara!

Neuvoo menghimpun semua pekerjaan yang ada di laman web untuk membantu orang mencari peluang kerjaya baru, jadi mereka samalah seperti 'Google pekerjaan'.

BACA INI JUGA: 10 Ijazah Yang Paling Senang Dapat Kerja

Sumber: Majalahniaga

1 comment

  1. Terbaik SP,dapat juga membantu mereka yang sedang mencari pekerjaan,ada banyak rupanya ya tempat cari kerja sekarang,hehe

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon