Wednesday, February 10, 2016

Hyperion, Pokok Paling Tinggi Di Dunia


Sehingga Ogos 2006, pokok tertinggi di dunia setinggi 113.11 meter digelar Stratosphere Giant, terletak di Taman Negeri Humboldt Redwood di California.

Hyperion
Hyperion.

Namun, pokok gergasi itu kehilangan statusnya apabila dua ahli alami Chris Atkins dan Michael Taylor, menemui sekumpulan pokok yang mempunyai ketinggian lebih tinggi daripada mana-mana pokok yang pernah dilihat sebelum ini di Taman Negara Redwood.

Mereka membuat ukuran awal menggunakan peralatan laser profesional goniometri dan mendapati terdapat tiga pokok yang lebih tinggi daripada Stratosphere Giant.

Pokok paling tinggi diberi nama Hyperion, adalah 3 meter lebih tinggi berbanding Stratosphere Giant, dengan ketinggian 115.61 meter. [Wikipedia]

Stratosphere Giant
Stratosphere Giant.

Mengikut usia pokok, Hyperion dipercayai masih muda dan masih membesar. Ia dijangka berusia 600 tahun, iaitu kira-kira 20 tahun dalam umur manusia.

Difahamkan, lokasi sebenar Hyperion tidak pernah didedahkan bertujuan untuk melindungi tumbuhan itu daripada pelancong yang mungkin cuba memanjat atau berniat merosakkannya.

BACA INI JUGA: Pokok Berusia 5,000 Tahun Tukar Jantina Untuk Berbuah!

Sumber: SH

4 comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon