Dec 9, 2015

Misteri Lapisan Plasma Angkasa

Plasma angkasa atau juga lebih dikenali sebagai gelembung plasma adalah satu lapisan misteri yang boleh muncul di ionosfera daripada ketinggian 90 kilometer hingga beribu kilometer.

Plasma Angkasa [2]
Gambar ilustrasi struktur plasma tubular di magnetosfera bumi.

Gelembung plasma tidak dapat dilihat dengan mata kasar sebaliknya melalui radar khas.

Kehadiran gelembung plasma akan mengakibatkan gangguan kepada komunikasi radio dan sistem navigasi di bumi dengan cara melemahkan atau melenyapkan bacaan dan isyarat yang dihantar dari satu lokasi ke lokasi lain.

Gangguan ini akan menyebabkan kegagalan sistem navigasi dan alat radio komunikasi apabila isyarat atau maklumat yang dihantar memasuki kawasan yang terlibat dengan gelembung plasma.

Gelembung plasma selalunya terjadi pada waktu malam selepas matahari terbenam sekitar jam 9 hingga 10 malam sehingga sebelum matahari terbit.

Ianya terjadi kerana plasma yang mengandungi zarah bercas didalam lapisan ionosfera menjadi tidak stabil semasa ketiadaan cahaya matahari.

Semasa matahari terbenam, zarah-zarah dibawah permukaan ionosfera akan bergabung dengan pantas. Hasilnya, berlakulah ruang-ruang kosong diantara plasma.

Tanpa bantuan cahaya matahari, bilangan plasma yang sepatutnya dihasilkan melalui proses pengionan tidak dapat dihasilkan untuk mengisi kekosongan menyebabkan terjadinya gangguan plasma angkasa.

Keadaan plasma angkasa juga sama seperti lapisan minyak yang terperangkap dibawah lapisan air.

Ketumpatan plasma dipermukaan bawah lebih rendah daripada permukaan atas. Oleh itu, plasma dipermukaan bawah akan bergerak ke permukaan atas sama seperti buih.

Kewujudan gelembung plasma adalah bermusim. Ia biasanya lebih kerap dilihat pada bulan Mac dan September sepanjang tahun.

Walau bagaimanapun, apa yang menjadi persoalan pengkaji sehingga kini adalah, mengapa kehadirannya pada bulan Mac dan September tidak menentu walaupun dikira mempunyai faktor dan penyebab yang serupa?

Plasma Angkasa
Gangguan kepada peralatan.

Gelembung plasma juga hanya terdapat dilangit-langit yang berhampiran dengan garisan khatulistiwa sahaja.

Di Malaysia sendiri, rekod dan data yang ada menunjukkan kehadiran gelembung plasma dapat dilihat sepanjang tahun tetapi lebih kerap pada bulan Mac dan September bermula pada ketinggian 250 kilometer sehingga 600 kilometer.

Saiz gelembung plasma itu juga boleh jadi sekecil-kecil inci kepada ribuan kilometer yang akan bergerak dari satu lokasi ke lokasi yang lain.

Misteri gelembung plasma ini sebenarnya sudah dikaji lebih 80 tahun, namun masih belum ada jawapan mengapa gelembung ini boleh muncul secara tiba-tiba tanpa sebarang petunjuk awal.

Maklumat yang ada pada hari ini adalah teori-teori yang dibuat oleh pakar untuk mengungkai misteri disebalik kemunculan gelembung plasma ini.

BACA INI JUGA: Tahukah Anda Betapa Luasnya Alam Semesta?

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

2 comments

kuasa Allah di atas segala kejadian kan SP .

Teori dan akal manusia sukar jangkau kalam Allah..subahanallah SP

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon