Monday, December 07, 2015

Misteri Friday The 13th Masyarakat Barat


Bagi masyarakat Eropah, angka 13 adalah nombor sial tetapi Jumaat pula adalah hari yang dianggap keramat. Maka gabungan Jumaat 13 hari bulan atau disebut Friday the 13th, ada banyak pantang untuk hal-hal tertentu.

Friday The 13th

Ternyata hari Jumaat pada 13 haribulan November 2015, adalah Friday the 13th yang ketiga dalam tahun 2015 selepas yang pertama telah jatuh pada 13 Februari manakala Friday the 13th kali yang kedua pula jatuh pada tarikh 13 Mac lalu.

Menururt pakar akademik Universiti Delaware di Amerika Syarikat, Tom Fernsler, tarikh keramat ini muncul pada tahun 2009 dan 2012. Malah 3 hari Jumaat keramat akan datang lagi yang dijangka berlaku pada 2037, 2040 dan 2043.

Beliau yang mempelajari angka 13 selama puluhan tahun mendakwa, Friday the 13th telah dianggap sebagai hari sial selama berabad-abad.

Namun, bilakah tarikh dan hari itu mula dianggap sebagai celaka tidak pula diketahui dengan tepat.

Rekod sejarah mencatatkan ia mungkin dipopularkan oleh Kapten William Fowler pada akhir tahun 1800-an. Ketika itu kapten ini menganggap angka 13 selalu menjejaskan kehidupan sehariannya secara kebetulan.

Bermula daripada zaman awal persekolahan awam di Public School No. 13 di New York City sehingga Fowler dikerah untuk menyertai tentera dan terlibat dalam pertempuran sebanyak 13 kali ketika Perang Saudara Amerika.

Dia kemudian mewujudkan kelab Thirteen Club dianggotai 13 orang dan mereka duduk mengelilingi 13 tempat kerusi yang diberi garam. Ternyata Fowler hanya mempopularkan tradisi yang sudah ada sejak zaman kuno.

Menurut Donald Dossey, penulis buku Holiday Folklore, Fobia and Fun pada 1992, dalam mitos yang berasal dari Norway menceritakan sebuah pesta makan malam untuk 12 dewa sebelum tetamu ke-13 muncul tanpa diundang.

Tamu kemungkinan ialah Loki, kemudian membunuh dewa sukacita dan kebahagiaan, Balder. Misteri Friday the 13th sebagai hari sial di Barat terus berkembang hingga dijadikan sebagai pengisi kamus frasa dan dongeng.

Namun apa yang pasti, idea bahawa Friday the 13th adalah sebagai hari buruk mula tertanam dalam budaya masyarakat Barat sejak 1980 apabila pengeluar filem Paramount Pictures menerbitkan filem Friday the 13th.

Friday The 13th [2]

Dengan menggunakan tagline sensasi ketika itu “Jumaat tidak akan pernah sama lagi“, filem ini mengisahkan tentang siri pembunuhan ngeri dan seram di sebuah kem percutian bina semangat pada setiap kali musim panas.

Rupanya Jason Voorhees, pembunuh misteri dalam filem ini, lahir pada Jumaat tanggal 13 hari bulan. Dia memilih tarikh itu untuk membalas dendam kepada orang di perkhemahan yang membiarkannya tenggelam di Crystal Lake.

Sejak itu ketakutan masyarakat Barat tentang hari Jumaat tanggal 13 hari bulan semakin menjadi-jadi.

Beberapa fakta unik yang melekat dalam budaya Barat, biasanya hotel dan hospital pun tidak memiliki bilik bernombor 13.

Malah banyak lapangan terbang di Barat tiada Gate 13 sebagai pintu terminal, selain misi penerbangan kapal angkasa Apollo 13 dipenuhi kecelakaan serta disimbolkan kad daun terup ke-13 sebagai petanda ada kematian. –Agensi/Mynewshub/HAA

BACA INI JUGA: 5 Watak Horor Lagenda Paling Menyeramkan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon