Wednesday, November 11, 2015

Teori Konspirasi Illuminati Disebalik Filem Minions dan Despicable Me


Filem Minions dan Despicable Me sememangnya mencapai kejayaan yang sangat luar biasa. Karekternya yang bersahaja dan sangat lucu begitu menambat hati sesiapa yang menontonnya.

Minions

Namun ada yang menganggap bahawa filem-filem ini ada kaitannya dengan misteri kumpulan rahsia yang 'mengawal' dunia disebalik tabir, Illuminati.

1. Illumination Entertainment

Illumination Entertainment

Sejak awal lagi filem ini sudah ditayangkan dengan tulisan Illumination Entertainment yang dipanjang berjela-jela. Seperti terang-terangan menunjukkan bahawa filem Minions adalah sebuah filem yang sarat dengan teori konspirasi.

Kerana jika kita merujuk sejarah, Illuminati merujuk kepada Illuminati Bavaria (baca sini), iaitu kelompok rahsia yang wujud pada tanggal 1 Mei 1776.

Illuminati sendiri diambil dari bahasa latin yang bermaksud kumpulan cahaya dan merupakan kepercayaan di mana ilmu pengetahuan adalah segala-galanya dan kononnya tiada lagi yang dikatakan misteri kerana semua sudah ada penjelasannya.

2. Bermata Satu

Bermata Satu

Kenapa agaknya Stuart dan beberapa karakter Minions lain divisualkan dengan mata cuma satu sahaja? Seolah-olah hubungannya sama dengan Illuminati yang begitu memuja ilmu pengetahuan.

Dalam Illuminati, ilmu pengetahuan berpusat pada satu titik yang dilambangkan dengan mata satu.

Juga Freemasonary (Freemason) yang merupakan ritual pemujaan terhadap The great architect yang dilakukan oleh kelompok Illuminati.

Dan anda tahu siapa yang dimaksudkan sebagai The great architect itu? Dia adalah Fallen Angel atau Lucifer.

Lucifer sendiri biasanya disimbolkan dengan 'The All Seeing Eye' (mata tuhan) atau Eye of Horus yang diambil dari lagenda Mesir.

3. Immortal

Immortal

Minions diceritakan sebagai makhluk immortal yang tidak akan mati dan sudah wujud sejak zaman dinasour.

Yang pasti, kita semua tahu makhluk apakah yang berumur panjang atau immortal. Ada yang baik, ada juga yang jahat.

Kata Minion sendiri didalam kamus ertinya adalah pelayan atau kaki tangan. Dan logik jika Minions itu sifatnya seperti apa, dengan melihat siapa yang dijadikan pemimpin oleh para minion.

Bermula dengan dengan zaman Dinasour, Firaun, Napoleon hinggalah Dracula, sehinggalah akhirnya pada tahun 1968 + 42 mereka menemui Gru sebagai ketua baru mereka.

4. Despicable Me

Despicable Me

Sebelum anda menonton filem spin-off Minions, anda pasti sudah menonton sirinya dahulu, Despicable Me.

Tapi tahukah anda maksud Despicable Me? Menurut kamus, Despicable bererti tercela, hina, keji, atau suatu perkara yang patut dibenci.

Kenapa filem animasi yang ditunjukkan untuk tontonan kanak-kanak diberi judul 'Tercelanya diriku'?

Pasti ada maksud yang terselindung di sebalik ini semua kan. Memang sangat konspirasi.

5. Piramid

Piramid

Masih membahas tajuk Despicable Me, filem ini dimulakan dengan scene mencuri Piramid. Tapi kenapa Piramid yang dicuri, bukannya menara Eiffel, The Great Wall atau Kaabah?

Jawapannya mungkin, kerana Piramid adalah simbol yang mewakili kepercayaan mereka terhadap lagenda Mesir, Eye of Horus yang letaknya ada di puncak Piramid.

Simbol Piramid sendiri dalam kehidupan seharian biasanya dalam bentuk segitiga. Yang diletakkan di tempat-tempat yang sering dilihat, seperti duit 1 USD, maskot Olimpik London 2012, sehinggalah kepada salah satu logo Nickelodeon.

Cuba anda google 'Nickelodeon all seeing eye' dan kamu nilai sendiri.

6. Dr. Nefario

Dr. Nefario

Karekter lain yang akan ditemui dalam filem Despicable Me adalah Dr. Nefario yang pakar mencipta pelbagai senjata.

Tapi, kalau anda membuat research tentang asal kata Nefario, ia berasal dari bahasa Inggeris Nefarios dan bahasa Latin Nefarius yang bererti jahat, kejahatan dan penuh dosa. Jadi, apa hubungannya?

Watak Gru yang jahat dan teringin menguasai dunia, manakala pasangannya Dr. Nefario, juga membawa watak jahat.

7. Bank of Evil

Bank of Evil

Dari namanya saja sudah jelas menyatakan bahawa ini adalah bank yang dimiliki oleh pemilik yang sangat jahat.

Dan pada filem Despicable Me, Gru berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari bank ini.

Cuba anda perhatikan tulisan yang ada pada bahagian bawah logo Bank of Evil. Di situ tertulis 'Formerly Lehman Brothers' yang maksudnya 'Dulunya Lehman Brothers' atau pernah dimiliki oleh Lehman Brothers.

Anda tahu cerita Lehman Brothers? Mari saya ceritakan dibawah.

Lehman Brothers dulunya adalah sebuah syarikat kewangan global di Amerika Syarikat. Lehman Brothers  merupakan bank perlaburan keempat terbesar di AS, sebelum diisytihar bangkrap pada tahun 2008.

Lehman Brothers merupakan kes kebangkrapan terbesar sepanjang sejarah AS dan mereka dikatakan sebagai punca kepada krisis kewangan global yang berlaku pada akhir tahun 2000an itu.

Penggunaan logo Lehman Brother dalam Bank of Evil ini pula sebagai simbolik bahawa warga Amerika kini menanggung semua beban yang ditimbulkan dengan kejatuhan Lehman Brothers.

Perkara itu digambarkan dengan jelas melalui patung-patung yang terdapat pada setiap tiang di sepanjang koridor Bank of Evil.

Jadi, apa hubungannya dengan sebarang teori konspirasi? Itukan dalam bentuk simbolik bahawa kapitalisme pasti akan menguasai sektor ekonomi yang dalam filem ini diwakili Bank of Evil.

8. Logo Gru Labs

Logo Gru Labs

Sekarang cuba perhatikan logo Gru Labs yang ada pada filem Despicable Me. Logo Gru Labs sangat mirip dengan logo Freemason!

Huruf 'G' ditengah-tengah logo itu kemungkinan melambangkan kata Geometry, iaitu sebuah kata dasar matematik yang melahirkan Freemason.

Kesimpulan

Persoalan besar yang timbul ialah, apa sebenarnya rancangan mereka ini? Mesej apa yang ingin disampaikan kepada penonton diseluruh dunia?

Dan lebih penting lagi, apa peristiwa besar yang bakal berlaku didunia selepas ini?

Anda mungkin ada jawapannya..

BACA INI JUGA: Mesej Rahsia Tersirat Illuminiti Disebalik Pembikinan Filem Avatar

Sumber: Malesbanget

5 comments

  1. Cik akak nonton je kartun nie..tapi tak tahu kisah di sebaliknya..
    Kartun menarik nie....yang bab 3 beradik tu serius comel...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronok sebenarnya ditonton tapi penuh dengan mesej tersirat, termasuklah bagaimana pendaratan Amerika di bulan sebenarnya dilakukan dalam studio..:)

      Delete
  2. ya ada rasa nak menulis tentang konspirasi illuminati...tetapi terbantut....mengenai despicable ditayangkan sebelum mesir dibawah pimpinan dr morsi dijatuhkan...ia seakan menceritakan agenda mereka menjatuhkan mesir...lebih awal..

    ReplyDelete
  3. Golongan sasar mereka mungkin kanak-kanak.. Memang penuh dengan maksud tersirat..

    ReplyDelete
  4. memang perasan.

    tapi kalau nak kata, banyak filem memang dah ada benda-benda macam ni.

    memang diorang saje je buat camtu kot filem tu.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon