Sunday, November 15, 2015

Suku Kaum Luarbiasa Yang Kebal Racun Arsenik!


Sebenarnya, kisah pembunuhan menggunakan racun arsenik bukanlah perkara baru, malah sudah berlaku sejak berkurun lamanya.

Arsenik

Sebagai contoh, Raja Iraq, King Faisal I, General Napoleon Bonaparte, King George III, dipercayai dibunuh menggunakan racun arsenik.

Sekitar abad ke 18, Maharaja kedua terakhir Dinasti Qing, Maharaja Guangxu, ditemui terbunuh dalam keadaan tragik setelah diracun kerabatnya sendiri juga menggunakan racun arsenik yang dicampur dalam semangkuk yogurt.

Racun arsenik juga turut digunakan semasa perang dunia pertama dalam bentuk gas. Mangsa yang terhidu akan mengalami lepuhan teruk sebelum meninggal dunia.

Secara kasarnya, kira-kira 137 juta manusia dilaporkan terbunuh sama ada diracun atau termakan racun merbahaya ini.

Namun, sebaliknya ada satu komuniti puak orang asli di San Antonio de Los Cobres, Argentina.

Mereka sangat luarbiasa kerana kebal terhadap racun arsenik sehingga 20 kali ganda daripada manusia biasa.

Maksudnya, mereka tidak akan mengalamai sebarang kesan walaupun terminum racun arsenik sama ada secara sengaja atau tidak.

Untuk lebih memahami betapa bahayanya racun arsenik, sekiranya anda termakan racun arsenik dalam jumlah sedikit pun, ia boleh menyebabkan kerosakan paru-paru, hati, buah pinggang, jantung, kencing manis, malah boleh menyebabkan kanser.

Apatah lagi jika termakan dalam kuantiti yang banyak, racun arsenik akan melumpuhkan sistem imunisasi tubuh, pendarahan teruk, sawan, koma dan akhirnya membawa maut.

Atacamenos and arsenik

Lebih menggerunkan bagi puak orang asli ini, sumber minuman yang mereka gunakan setiap hari diambil dari sungai yang dicemari racun arsenik.

Kepekatannya bukan 'calang-calang', malah kandungannya mampu membunuh sebarang hidupan dalam masa yang singkat.

Sumber air itulah yang digunakan oleh puak orang asli Atacamenos sejak 11,000 tahun lalu. Ingat! Air beracun itu sangat bahaya untuk manusia seperti kita!

Dari mana datangnya racun arsenik itu?

Racun arsenik yang diminum oleh puak orang asli itu berpunca dari dasar gunung berapi yang dibawa keluar melalui sumber mata air dan mengalir ke sungai-sungai berdekatan.

Racun ini juga terhasil dari kesan aktiviti perlombongan semasa era penjajahan Sepanyol suatu ketika dulu. Dan sebab itulah kepekatan racun pembunuh itu terlalu tinggi.

Lebih mengejutkan, tiada seorang pun dikalangan orang asli ini yang pernah mengambil sebarang ubat-ubatan ataupun peralatan untuk menghindari kesan racun arsenik.

Berdasarkan kajian oleh pakar perubatan, kekebalan itu sebenarnya berasal dari kelainan genetik yang terdapat dalam gen AS3MT puak orang asli itu.

Seramai 346 orang asli Atacamenos telah dikaji keunikan metabolisme tubuh mereka dan hasilnya pengkaji mendapati mutasi dalam genetik mereka yang dipercayai membantu melawan kesan racun arsenik.

Atacamenos and arsenik [2]

Puak orang asli ini sebenarnya memiliki gen yang sama seperti manusia lain, namun kerana terlalu lama berada dikawasan itu, gen mereka telah bermutasi mengikut keadaan semasa.

Perkaran ini dibuktikan melalui kajian yang dijalankan keatas mumia puak Atacamenos yang digali dikawasan tersebut.

Dan akhirnya, keunikan puak orang asli Atacamenos hanyalah salah satu contoh bagaimana hidupan mampu meneruskan hidup dan menyesuaikan diri dalam persekitaran dunia yang beracun.

BACA INI JUGA: Khasiat Buah Tunjuk Langit Sebagai Penawar Mujarab

-SENTIASAPANAS.COM

3 comments

  1. luarbiasa ni SP..kita hudu asap jertebu dah ada yang pengsan kan..

    ReplyDelete
  2. fuhh sangat merbahaya kan SP..Menakutkan sekali..

    ReplyDelete
  3. Kat Malaysia pun ada spesis manusia ni... anuwar... dh kena arsenik still hidup lg smpi skrg hehe

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon