Tuesday, October 13, 2015

'Penemuan MH370 Di Tawi-tawi Tidak Masuk Akal'


Pihak berkuasa Filipina telah mengesahkan bahawa tiada bangkai pesawat MH370 ditemui di selatan negara itu.

MH370 2015

Ketua Polis Negara berkata, pengesahan itu sekali gus menolak dakwaan kononnya ada bangkai pesawat yang dipercayai MH370 ditemui di negara itu.

"Tak betul... Filipina sahkan tidak ada bangkai kapal terbang," katanya menerusi khidmat pesanan ringkas.

Pada Sabtu lalu, seorang lelaki bernama Jamil Omar membuat laporan di Balai Polis Sandakan mendakwa ibu saudaranya menemui bangkai pesawat di hutan
Pulau Sugbay, Tawi-Tawi di Filipina awal September lepas.

Dalam laporan itu, lelaki berkenaan turut mendakwa wanita itu menemui banyak rangka manusia dalam pesawat terbabit selain menjumpai sehelai bendera Malaysia berukuran 178sm panjang dan 89sm lebar.

Tidak masuk akal MH370 di Tawi Tawi

Nik Ahmad

Dakwaan mengenai penemuan sebuah bangkai pesawat dipercayai pesawat MH370 di kepulauan Tawi Tawi, Filipina tidak masuk akal sama sekali.

Bekas Ketua Juruterbang Serantau Malaysia Berhad, Kapten Datuk Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain berkata, teori pesawat MH370 berakhir di Lautan Hindi masih kuat.

“Teori berkenaan turut dikuatkan dengan penemuan kepingan sayap pesawat iaitu flaperon dan disahkan milik MH370 berdasarkan rekod penyelenggaraan.

“Jika ditemui di kepulauan Tawi-Tawi, ia memang tidak masuk akal kerana teori dan bukti cukup kuat untuk katakan ia berakhir di Lautan Hindi,” katanya.

Mengulas mengenai laporan tersebut, Nik Ahmad Huzlan berkata, laporan polis boleh dibuat oleh mana-mana individu.

“Soal betul atau tidak, kita akan dapat ketahui selepas siasatan dibuat pihak berkuasa. Ini zaman teknologi tanpa sempadan, mana-mana orang pergi mereka akan bawa telefon pintar. Kalau pun betul, mengapa tidak ada gambar pesawat itu?” katanya.

MH370 Tawi-tawi

Jelasnya lagi, jika benar pesawat tersebut ditemui di Kepulauan Tawi-Tawi, mengapa individu yang menemui bangkai pesawat itu tidak membuat laporan polis kepada pihak polis Filipina.

“Kerajaan Filipina pun tidak ada umumkan mengenai penemuan bangkai pesawat yang dipercayai MH370.

“Apa-apa dakwaan mengenai MH370 tidak akan mengubah kisah MH370 yang berakhir di Lautan Hindi,” katanya.

BACA INI JUGA: MH370: Dr. Mahathir Dakwa CIA Rampas Pesawat!

Sumber: Bernama

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon