Aug 3, 2015

Wang 1MDB Bukan Duit Rakyat, Kata Najib

Apa perasaan anda bila baca ayat di atas? Ada tak macam ni, Ooo.. patutlah 1MDB diorang buat macam duit mak bapak diorang punya! Bila rakyat tanya, diorang marah balik. Sebab dalam fikiran diorang, rakyat takde hak nak ambil tahu, sebab itu BUKAN DUIT RAKYAT !

Duit+Rakyat

Ayat satu baris pendek itu saja sudah cukup untuk menjelaskan SEGALAnya tentang kemelut 1MDB, tentang kenapa Najib dan 1MDB tidak pernah merasakan keperluan untuk menjawab dengan jelas segala persoalan yang diajukan tentang pengurusan kewangan 1MDB.

Najib turut menyalahkan pengkritik yang menggagalkan penyenaraian IPO 1MDB seterusnya menyebabkan wujudnya ketidaksepadanan yang menyebabkan masalah aliran tunai.

Tak sia-sia juga Najib lantik Zahid gantikan tempat Muhyiddin sebagai TPM. Pantas Zahid pun back up sama!

Dari Malaymailonline -
1MDB didn't use the government's money or allocations. A lot of the deals are between lender and borrower, so in this case, here will definitely be repayments and a payment schedule must be made.

1MDB tidak pakai duit atau peruntukan kerajaan?

Bagi kita senang je - Apa saja yang berkaitan dengan kerajaan, maknanya ada kaitan dengan rakyat. 1MDB milik penuh kerajaan, bermakna ia milik penuh rakyat.

Jika 1MDB kantoi hutang, siapa yang kena bayar hutang? Adakah Najib nak kata yang pemberi hutang terpaksa lupakan hutang itu begitu saja? Bukankah kerajaan juga yang akan tanggung?

Kerajaan dapat duit nak gantikan hutang itu dari mana? Kalaupun kerajaan banyak duit, hak siapa duit itu? Kerajaan sekadar pegang amanah dari rakyat untuk uruskan duit itu.

Banyak lagi yang boleh digunakan duit kerajaan itu demi rakyat daripada dibelanja hanguskan atas nama 1MDB!

Itu hujah berkait, bagaimana pula hujah yang direct - RM950 juta standby kredit yang diberikan kepada 1MDB itu apa?

Ini satu lagi lagi artikel yang boleh buat anda geleng kepala dengan Najib dan 1MDB.

Dari Malaysiakini -

Duit+Rakyat [2]

"Saya bercakap dengan rakan-rakan Kementerian Kewangan dan sebagainya.

"Memang ada program kurangkan hutang. Saya minta masa enam bulan," katanya di mesyuarat agung tahunan Umno bahagian Seremban.

Najib memberitahu beban hutang tidak boleh berkurangan secara tiba-tiba "esok".

Apa yang penting, kata beliau, sudah ada perbincangan dibuat dan Emir Qatar menyatakan minat untuk membeli tanah di Bandar Malaysia.

"Duta China pun kata mereka berminat," katanya.

JUAL! JUAL! JUAL!

Tanah yang nak dijual bagi melunaskan hutang 1MDB itu tanah siapa? Yang kerajaan Najib gatal pi ambil tanah yang asalnya direzabkan untuk Bumiputera kemudian jual murah giler kepada 1MDB, sekarang 1MDB nak JUAL kepada orang asing? Itu bukankah merugikan rakyat?

Ya, hutang boleh dikurangkan dengan banyak (kit sangsi hasil jualan tanah boleh langsaikan seluruh hutang 1MDB) melalui penjualan tanah 1MDB, tapi cuba fikirkan, APA YANG TINGGAL BILA SEMUA DAH DIJUAL UNTUK BAYAR HUTANG?

Adakah nanti Najib akan anggap semua kira settle? Tiada siapa yang rugi?

Habis tu, tanah-tanah yang tak pasal-pasal terjual itu nak kira macamana? Dari elok milik Bumiputera tapi disebabkan kewujudan 1MDB, semua tergadai. Apakah itu bukan satu kerugian?

Kalau 1MDB tak wujud, tanah-tanah itu kemungkinan besar sudah atau sedang dimajukan atas nama Bumiputera.

Tanah itu memang tak ke mana, lambat laun akan dimajukan juga dengan prasarana yang canggih, tapi MILIK SIAPA?

Jika rujuk kepada kenyataan Najib awal tadi yang 1MDB tidak guna duit rakyat, tanah itu mungkin sudah jadi milik 1MDB (milik rakyat juga 1MDB ni) tapi bila dijual dengan harga murah giler, ia sepatutnya dihargai dengan pembangunan untuk rakyat bukan untuk dijual sebab nak bayar hutang!

Jika sebelum ini pro Najib seolah cuba pengaruhi rakyat supaya menganggap deposit USD700 juta ke dalam akaun peribadi Najib itu sebagai, TIDAK APA.

Dan kali ini kita baca pula aksi Najib -

Duit+Rakyat [3]

Nampak?

Kenapa tiba-tiba Najib sebut hal sumber dana politik?

Kita cuma nak tahu ADA atau TIDAK ADA deposit USD700 juta ke dalam akaun peribadi Najib. Yang lain-lain tu seperti tujuan duit itu, semua tu kita cerita kemudian.

BACA INI JUGA: Najib dan 1MDBnya Memalukan Negara Sendiri, Tun Mahathir

Sumber: Dinturtle

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

2 comments

Boleh minta tolong dari DS Najib tak? Saya perlukan wang untuk sara hidup diusia emas ini. Dulu kerja pindah randah, kena buang dan tak menentu. Kalau DS Najib ni genuine tentulah tak jadi masaalah buatnya. Ni No Akaun CIMB : 0130-0008560-52-1. Pemilik laman ni mungkin boleh convey masaalah ni kpd DS Najib.

Moga-moga Datin ros ambil perhatian. Najib sibuk nak 'jual' negara..:(

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon