Monday, August 31, 2015

Ketahui Beberapa Versi Windows 10 Untuk Pasaran Berbeza


Setakat ini Microsoft sudah melancarkan Windows 10 secara rasmi pada 29 Julai 2015 keseluruh dunia. Menurut maklumat awal mengenainya, Microsoft dijangka menawarkan beberapa versi edisi yang disasarkan untuk pasaran yang berbeza.

Versi Windows 10

Berikut adalah gambaran awal sebahagian daripada edisinya.

Windows 10 Mobile

Edisi ini merupakan naik taraf Windows Phone 8.1 yang digunakan pada telefon pintar, phablet dan tablet mini dengan skrin bersaiz dibawah 8 inci.

Bakal dijual secara runcit dan setakat ini tersedia sebagai naik taraf telefon pintar untuk pelanggan sedia ada yang menggunakan Windows Phone 8.1.

Lebih menarik, edisi ini menyokong fungsi Continuum untuk telefon pintar, bukan sekadar untuk peranti baru malah peranti yang belum dipasarkan.

Windows 10 Mobile Enterprise

Edisi ini adalah tawaran baru yang hanya tersedia untuk pelanggan perusahaan atau perniagaan yang membeli secara Volume Licensing.

Tawaran ini dikatakan menyediakan apa sahaja yang ada dalam Windows 10 Mobile selain keupayaan untuk perniagaan mengurus bagaimana dan bila kemaskini akan dihantar.

Selain itu, Windows 10 Mobile Enterprise dikatakan akan menerima kemaskini keselamatan terkini sebaik sahaja sudah disediakan.

Windows 10 Home

Edisi ini adalah kemaskini untuk Windows 8.1. Namanya lebih jelas kerana bit terasnya hanya aspek dalaman untuk produk generasi Windows 8.

Edisi ini disasarkan kepada pengguna dan peranti seperti tablet, 2 dalam 1, laptop dan PC.

Lebih menarik edisi ini tersedia sebagai naik taraf secara percuma untuk mana-mana pengguna dengan peranti yang berasaskan Windows 7 atau 8.1, semasa tahun pertama selepas Windows 10 dilancarkan.

Windows 10 Pro

Edisi ini ialah naik taraf untuk Windows 8.1 Pro yang dibina diatas Windows Home dengan ciri-ciri tambahan untuk perniagaan kecil.

Ini termasuk pengurusan peranti, desktop jarak jauh dan Windows Update akan datang untuk khidmat awam perniagaan.

Edisi ini bakal tersedia secara naik taraf percuma untuk mana-mana pengguna dengan peranti yang berasaskan Windows 7 atau 8.1, semasa tahun pertama selepas Windows 10 dilancarkan.

Windows 10 Enterprise

Edisi ini ialah naik taraf untuk Windows 8.1 Enterprise. Seperti mana sebelumnya, adalah lebih tinggi daripada Windows 10 Pro kerana mempunyai ciri-ciri tambahan yang ditujukan kepada organisasi bersaiz sederhana dan besar.

Edisi ini akan tersedia untuk pelanggan yang membeli secara Volume Licensing sahaja, termasuk dengan jaminan perisian.

Pelanggan untuk edisi ini juga boleh memilih bagaimana dan bila kemaskini akan digunakan.

Windows 10 Education

Edisi ini adalah tawaran baru yang berasaskan Windows 7 Enterprise untuk sekolah. Disediakan hanya melalui pembelian akademik secara Volume Licensing yang disasarkan kepada guru, pelajar, kakitangan dan pentadbir sekolah.

Cuma tidak jelas bagaimana produk ini berbeza dengan Windows 10 Enterprise. Tetapi sekolah dengan peranti berasaskan Windows 10 Home dan Windows 10 Pro boleh dinaik taraf kepada Windows 10 Education.

Beberapa Edisi Lain

Khabarnya, Microsoft juga akan menawarkan versi Windows 10 Enterprise dan Windows 10 Mobile Enterprise bagi peranti kategori menegak seperti ATM, titik jual runcit (PoS), terminal bimbit dan robotik.

Selain itu, juga akan disediakan Windows 10 loT Core untuk peranti bersaiz kecil dan kos rendah seperti Raspberry Pi 2.

Malah, Windows 10 akan menyediakan versi khusus untuk Xbox One, Microsoft HoloLens dan Surface Hub.

Kesimpulan

Wujudnya pelbagai versi Windows 10 ini boleh mengelirukan pengguna, sedangkan Apple hanya membuat satu versi Mac OS X dan iOS.

Malah, edisi seperti Windows 10 Mobile Enterprise dan Windows 10 Education juga dilihat sebagai berlebihan. Edisi Home/Pro pula sepatutnya digabungkan menjadi Windows 10 sahaja.

Apa pun, mungkin ada maklumat lanjut mengenai setiap edisi diatas selepas ini.

BACA INI JUGA: Cara Memulihkan Google Chrome Yang Selalu Crash

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon