Jul 2, 2015

Rahsia Dan Berkat Kalimah Bismillah

Sudah menjadi kebiasaan kepada umat Islam, apa sahaja perbuatan yang ingin dilakukan hendaklah dimulakan dengan ucapan 'Bismillah'.

Bismillah\

Bismillah, yang bermaksud, "Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang". Kalimah itu wajar diucapkan supaya kita mendapat keberkatan disamping memohon perlindungan Allah dari sebarang ancaman bahaya.

Pengucapan kalimah ‘Bismillah’ ini hendaklah diresapkan ke dalam hati sewaktu mengucapkannya kerana Allah melihat hati manusia, bukan apa yang diucapkan tetapi apa yang terniat dalam hatinya.

Ianya juga sangat berkesan apabila kita berdepan dengan kekuatan iblis dan syaitan. Kalimah itu bukan saja dapat menakutkan iblis dan syaitan, malah dapat mengelakkan gangguan mereka kepada umat Nabi Muhammad SAW.

Antara cara dan rahsia menyebut kalimah 'Bismillah' ini ialah:

1. Dibacakan Bismillah pada telinga orang yang pengsan sebanyak 41 kali, Insya’allah akan sedar dan kembali sihat.

2. Supaya cepat hajatnya dikabulkan Allah, bacalah Bismillah dengan menghadap kiblat sehingga matahari terbenam selepas solat asar dalam keadaan bersih, suci dari hadas dan najis. Kemudian, mohonlah pada Allah. Insya’allah segera dikabulkan Allah dengan kemurahan sifat Rahman dan Rahim-Nya.

3. Agar sentiasa dilapangkan dan mudah urusan rezekinya serta dimuliakan oleh makhluk, bacalah Bismillah sebanyak 66 kali dengan memanjangkan lafaz jalalahnya dan membaca doa: ‘Ya Allah, bukakanlah bagiku pintu rahmatmu dan kurniamu serta rezekimu. Curahkanlah keatasku perasaan redha kepada-Mu dan bertakwa kepada-Mu. Mudahkanlah bagiku untuk memperoleh rezeki-Mu dan sekalian makhluk-Mu, sesungguhnya engkau berkuasa ke atas setiap sesuatu’.

4. Mengamalkan membaca Bismillah ketika hendak tidur sebanyak 21 kali nescaya selamat dan dijauhkan dari syaitan, kecurian, maut secara mengejut dan bala bencana.

5. Membaca Bismillah ketika hendak menyetubuhi isterinya, kelak anak menjadi orang yang cerdas dan terbuka hati sehingga menjadi anak yang soleh.

6. Membaca Bismillah pada hari Ahad disaat matahari terbit dengan menghadap kiblat sebanyak 313 kali dan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW sebanyak 100 kali, Allah menganugerahkan rezeki kepadanya tanpa diduga sama sekali.

7. Sabda Nabi Muhammad SAW, ‘Bahawa sesuatu perbuatan yang baik tanpa dimulai dengan Bismillah maka ia akan terputus dari rahmat Allah SWT’.

8. Dalam riwayat yang lain Nabi Muhammad SAW bersabda, ‘Tiada seorang hamba yang mengucapkan Bismillah kecuali Allah memerintahkan malaikat yang bertugas mencatat amal manusia untuk mencatat dalam buku amalannya 400 kebaikan’.

Demikianlah rahsia dan hikmah kalimah ‘Bismillah’ serta berkat yang diperoleh apabila kita mengucapkannya. Sesungguhnya apabila kita mengingati dan menyebut nama Allah, maka Allah akan mengingati, menolong, memudahkan atau meringankan pekerjaan yang kita laksanakan.

BACA INI JUGA: Kenapa Kita Menyebut Nama Nabi Ibrahim Dalam Tahiyat Akhir?

Sumber: Detikislam

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon